חדשות הארץכלכלהמבזקים

בדיקת משרד הכלכלה: מוצרי טואלטיקה כדאי לקנות ברשתות המזון

בדיקת משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות בחודש האחרון מעידה שאת מוצרי הטואלטיקה כדאי לקנות ברשתות המזון. כמו כן, מוצרי הטואלטיקה שנכללו בצו סימון מחירים ירדו בשיעור של 3% עד 13%.

שוק הפארם הישראלי השתנה משמעותית בשנה האחרונה: שינויי בעלות של רשתות פארם קיימות, פיצול רשתות וכניסת שחקנים חדשים לשוק, כך שקיימות היום בשוק זה 4 רשתות פארם עיקריות: סופר פארם, ניו פארם, גוד פארם וסמארט פארם לעומת שחקן מרכזי יחיד לפני כשנה. כניסה של שחקנים נוספים תגדיל את התחרות לטובת הצרכנים.

משרד הכלכלה והתעשייה והמועצה לצרכנות ערכו בחינה מעמיקה של רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה וזאת על מנת לאתר מגמות ולבחון כיצד השינויים בשוק הפארם משפיעים על כיסו של הצרכן הישראלי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי בדיקת סל הטואלטיקה של משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות: פער של 29% בסל המוצרים בין הרשת היקרה ביותר, סמארט פארם (שנבדקה לראשונה), שבה עמד הסל על 626 ש"ח לעומת הנמוך ביותר, רמי לוי שעמד על 485 ש"ח. במוצרים ספציפיים נמצאו פערים של עשרות אחוזים, בניהם: שמפו לשיער רגיל הוואי 700 מ"ל פער של 81%, תחבושות היגיינה לילה אולוויז פער של 66%, טמפונים עם מוליך טמפקס פער של 45%, ועוד. רשתות המזון רמי לוי, יינות ביתן ושופרסל דיל נמצאו זולות משמעותית בהשוואה לרשתות הפארם – ניו פארם, סופר פארם וסמארט פארם.

ירידה ממוצעת של 8% בין מאי 2018 לאפריל 2017 במחירי מוצרי הטואלטיקה שנכללו בצו סימון המחירים עליו חתם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ובה פערי המחירים בין ישראל למדינות שונות בעולם.

המועצה לצרכנות בדקה באמצעות מאגר המחירים ואפליקציית פרייסז, זאת בהתאם לנתונים שמעלות הרשתות עצמן למאגר, 30 מוצרים. בין המוצרים שנבדקו: דאודורנטים (5 סוגים), משחות שיניים (7 סוגים), שמפו (3 סוגים), מוצרי היגיינה- טמפונים (5 סוגים) ועוד. מחירים של מוצרים אלו נבדקו במגוון רשתות שיווק ובכללן יינות ביתן, רמי לוי ושופרסל. מתוך רשתות הפארם נבדקו מאות סניפים של סופר פארם ושל ניו פארם, אשר מעבירות נתונים למאגר המחירים. זוהי פעם הראשונה שבה הבדיקה כוללת גם את רשת סמארט פארם, הרשת אינה מעלה את מחיריה למאגר המחירים ובהתאם בוצעה הבדיקה על ידי סיירים. חשוב לזכור כי צורת הבדיקה בשטח, לעומת בדיקה באמצעות מאגר המחירים של פרייסז, היא שונה.

להלן התוצאות של מחירי המוצרים בממוצע הסניפים בכל אחת מהרשתות:

מספר דוגמאות לפערים הגבוהים בין רשתות המזון לרשתות הפארם:

על רקע פעילות משרד הכלכלה והתעשייה לטובת הפחתת יוקר המחיה במשק הישראלי, מדי חודש בוחן המשרד את השפעת צו סימון המוצרים במחיריהם הממוצע במדינות מחוץ לישראל עליו חתם שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. על פי נתוני משרד הכלכלה מחירי 7 המוצרים הראשונים בצו לחודש מאי 2018 ירדו ב-8% בממוצע בהשוואה לחודש אפריל 2017. בין המוצרים השונים: 3 משחות שיניים של המותג קולגייט, שלושה מוצרי דאודורנט לגברים של המותגים ספיד סטיק וג'ילט וכן דאודורנט נשים של המותג דאב.

השינוי במחירי המוצרים עליהם המליצה הוועדה:

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן אומר כי "בחודש הקרוב צפוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית החוק שייתן לממונה על ההגבלים העסקים את הסמכויות הנדרשות למול היבואנים הבלעדיים. אנו נחושים להמשיך עד שהמחירים בישראל ובאירופה יהיו דומים ושהירידה במחירים תורגש על ידי כל משפחה. הוראות שקיפות המחירים שבתוקף מאפשרות לצרכנים להשוות בין הרשתות השונות ואני קורא להם להשתמש באפליקציות השונות שעומדות לרשותם, באופן שיסייע להם לבצע צרכנות נבונה. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו ימשיכו לקדם בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה".

משרד הכלכלה והתעשייה, המועצה לצרכנות, הרשות לסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שמטרתם להוריד את יוקר המחיה באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים, פעולות למול גופים המנצלים כוח שוק במטרה לגבות מחיר מופרז והגברת השקיפות לצרכנות נבונה.
משרד הכלכלה מתכוון לפעול לבחינת ענפים נוספים מעבר לטואלטיקה במטרה להפחית את יוקר המחייה וישתמש בכלים העומדים לרשותו במטרה לאתר פערי מחירים ולטפל בהם.

סדרת הצעדים שבוצעו על ידי משרד הכלכלה:

• ב- 1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם- חובת דיווח מחירים. המחירים מפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ונגישים לצרכן באמצעות אפליקציות להשוואות מחירים.
• הגבלת הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים – ביטול בלעדיות של רשתות במרכזים מסחריים במקרים של פגיעה בתחרות ובכניסת שחקנים נוספים.
• צו שקיפות מחירים – חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.
• הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול – הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם. התיקון אושר בוועדת שרים ויעלה בשבוע הבא לקריאה ראשונה במליאת הכנסת
• תמיכה באפליקציות להשוואת מחירים לטובת צרכנות נבונה – משרד הכלכלה בשיתוף פעולה עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן יתמכו באפליקציות שיעודדו השוואת מחירים בין הרשתות השונות.
• החוק לקידום תחרות למול יבואנים בלעדיים – חוק המסמיך את הממונה על הגבלים עסקיים, להורות ליבואן בלעדי על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט על מנת למנוע פגיעה בתחרות מיבוא מקביל, וכן למנוע את תופעת הגיאו בלוקינג. החוק נדון בוועדת הכלכלה ואישור לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

הערות וסייגים לבדיקה:
• המחירים מעודכנים לתאריך 28.5.18 בהתאם לנתונים שהעבירו הרשתות למאגר המחירים האינטרנטי ( הופק באמצעות פלטפורמת המחירים של פרייסז) .
• הנתונים של רשתות סמארט פארם וגוד פארם תועדו בשטח בתאריכים 28-29/5 על ידי סיירי המועצה לצרכנות.
• חשוב לציין: מבצעים נלקחים בחשבון למעט מבצעי כרטיסי אשראי וחבר מועדון. מבצעים אחרים וכרטיסים אלו עשויים להשפיע על המחיר הסופי בקופה.

Back to top button