מבזקיםפוליטי / מדיניתנועה ותחבורה

הרפורמה במוניות השירות: "אסור לאפשר לטייקונים להשתלט על הענף"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום (שלישי) במסגרת ציון יום העירוניות בכנסת לישיבה בה קיבלה דיווח ממנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, קרן טרנר אייל, על ההליכים התחרותיים ליישום הרפורמה במוניות השירות. היו"ר כבל הזכיר כי מדובר ברפורמה אותה אישרה הוועדה לפני כחצי שנה, שנועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי. אישור הרפורמה התאפשר לאחר שמשרדי האוצר והתחבורה גילו נכונות לשנות את הצעת החוק בהתאם לדרישת היו"ר כבל וכל חברי הוועדה, ולהכניס את מוניות השירות החדשות להסדר הרב קו המסובסד. הוא אף ביקש כי המכרז בירושלים יקבל עדיפות עליונה ואמר כי צריך לאפשר הזדמנות אמתית למפעילים הטובים הפועלים כיום להמשיך להפעיל קווים, וכי אסור לאפשר לטייקונים להשתלט על הענף.

המנכ"לית טרנר אמרה כי תנאי הסף למכרזים נועדו על מנת לאפשר לכל מי שעבר בענף, וגם לשחקנים חדשים, להשתתף בתחרות כשהכוונה היא לפתוח את השוק ולא לצמצם את התחרות רק לטייקונים. באשר לירושלים אמרה כי בקרוב יהיה תכנון מחדש לקווים בעיר, ולמעלה מ-50% מקווי התחבורה הציבורית בעיר יצאו למכרז. לדבריה, כד חודשיים שלושה יצא מכרז למספר אשכולות, ועד אמצע 2019 יסתיים הליך המכרזים.

ח"כ סתיו שפיר, מיוזמות יום העירוניות, אמרה כי צריך לתת יותר כוח לרשויות המקומיות ולתושבים, מאחר שהם יודעים איפה ולאיזה סוג תחבורה ציבורית הם זקוקים. ח"כ דב חנין שיבח את משרד התחבורה על ההיערכות המהירה, אך ציין גם הוא כי לא בטוח שנעשתה התייעצות מספקת עם הציבור. ח"כ חמד עמאר קרא למשרד התחבורה להיות עם יד על הדופק ולוודא שבעלי הון לא ישתלטו על הענף וכל אנשי החברות הפועלות כיום יעבדו אצל אותם בעלי ההון. ח"כ יעקב אשר ביקש לוודא שיהיה שוויון הזדמנויות בין תאגידים שומרי שבת לבין תאגידים שאינם כאלה, והמנכ"לית טרנר אמרה בתגובה כי נושא השבת לא מוזכר במכרזים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נציגי חברות המפעילות קווי שירות ביקשו לקדם את נושא הפיצוי, וגם הם הביעו חשש מהשתלטות גורמים חזקים על הענף. מנכ"ל מוניות הטייסים, שלמה בורה, אמר כי תהייה רעידת אדמה אם בעלי התחנות הפעילות לא יזכו במכרזים. היו"ר כבל אמר בתגובה כי לא היה תקדים, כמו ברפורמה הזו, שמאפשר לכל אותם מפעילים קיימים יתרון כפי שנעשה במקרה הזה.

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, טענה כי אנשי משרד התחבורה לא התייעצו עם הציבור ונציגיו ולא התייחסו להערות. לדבריה, "משרד התחבורה עבד בצורה בלתי שקופה בעליל". היו"ר כבל התייחס לכך ואמר כי אי אפשר להתעלם מהטענות, הוא קרא למנכ"לית טרנר ואנשי משרדה להיפגש עם להבי ונציגי הציבור. היו"ר כבל סיכם ואמר כי הדיווח הבא ינתן לוועדה ב-1 בפברואר 2019.

Back to top button