חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

אלה הסטארטאפים הזוכים בתחרות טכנולוגיות לוחמה בטרור

משרד הביטחון הודיע כי הסטארטאפים CardioScaleו-Colugo הם הזוכים בתחרות טכנולוגיות לוחמה בטרור (CTTSC3) של משרד הביטחון הישראלי (מפא"ת), משרד ההגנה האמריקאי ופורום MIT ליזמות. ההכרזה נעשתה בכנס "טכנולוגיות לוחמה בטרור" במסגרת אירועי שבוע הסייבר באוניברסיטת תל אביב. את הפרסים לזוכים העניקו תא"ל ניר חלמיש ראש מו"פ במפא"ת במשרד הביטחון ונציג בכיר בשגרירות ארה"ב בישראל

הסטארטאפים CardioScale ו- Colugo הם הזוכים בתחרות הסטארטאפים בתחום טכנולוגיות לוחמה בטרור 2018 (CTTSC3) של משרד הביטחון הישראלי (מפא"ת), משרד ההגנה האמריקאי ופורום MIT ליזמות בישראל. שני הסטארטאפים נבחרו מבין מאות חברות שהגישו מועמדות מכל העולם, ו-23 שהגיעו לשלב הגמר.

חברת CardioScale, שהגיעה למקום הראשון, הטמיעה אלגוריתם ניטור רפואי מציל חיים בצמיד זרוע, המאפשר שיפור דרמטי בטיפול בנפגעי פעולות טרור תוך קבלת החלטות רפואיות טובה יותר. הפיתוח מגדיל את שיעורי ההישרדות של נפגעי פיגועי טרור וארועים מרובי נפגעים אחרים. החברה זכתה בפרס בהיקף 100 אלף $ מזומן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דרור סיתהכל

חברת Colugo שזכתה במקום השני פיתחה טכנולוגיה פורצת דרך לכלי טייס בלתי מאויש, המשלבת טכנולוגיה של רחפן וטכנולוגיית כלי טייס בעל כנף קבועה, ללא החסרונות של אף אחת מהן. הטכנולוגיה מאפשרת להמריא ולנחות אנכית כמו רחפן, ולטוס למרחקים ופרקי זמן ארוכים כמו כלי טייס בלתי מאוייש בעל כנף-קבועה. היא זכתה בפרס של 10,000 $ במזומן. את הפרסים העניקו נציג בכיר בשגרירות ארה"ב בישראל ותא"ל ניר חלמיש ראש מו"פ במפא"ת במשרד הביטחון.

לדברי ראש מפא"ת במשרד הביטחון, ד"ר דניאל גולד: "הפרויקטים מעידים על יצירתיות וחדשנות רבה הן בהיבט הייזום והרעיונות, דרך ההיבט הטכנולוגי וכלה בתרומה המבצעית הפוטנציאלית. יישר כוח לצוותים שהשתתפו".

הנציג הבכיר משגרירות ארה"ב שהעניק את הפרסים לזוכים אמר ליזמים הישראלים: "בזכותכם למדתי, שיש אומץ מסוג אחר, לא רק של לובשי המדים. המארינס והחיילים מסכנים את חייהם. אבל אתם נותנים את הלב והנשמה, את חייכם, מסכנים את עתיד ילדיכם, משפחותיכם, כדי לפתח טכנולוגיות שאולי יעבדו ואולי לא. זה סוג אומץ שלי אין. חלקכם עובדים בגראז' של ההורים, ואולי מה שאתם מפתחים יציל חיים בעתיד."

צילום: דרור סיתהכל

גמר התחרות התקיים במהלך כנס "טכנולוגיות לוחמה בטרור" שפתח את "שבוע הסייבר" באוניברסיטת ת"א. שני הזוכים שייכים למסלול "טכנולוגיות כללי" במסגרתו הגיעו לגמר 10 חברות. 13 סטארטאפים נוספים משתתפים במסלול השני בתחרות, מסלול "טכנולוגיות ניווט עירוני". במסלול זה ייבחרו שני זוכים לאחר שהסטארטאפים ישתתפו ב"תרגיל חי" במהלך השנה. גם כאן, הפרסים בהיקף 110,000 דולר לפי אותה חלוקה. סה"כ הפרסים בתחרות 220 אלף דולר.

מעוז בן ארי, מייסד ושותף CardioScale, שזכתה במקום הראשון בתחרות: "הזכיה בתחרות מהווה עבורנו הכרה בטכנולוגיה שלנו ובצורך בה. אנו מודים לוועדה השופטת של CTTSC על הבחירה בנו, ועל החזון להציל חיים באמצעות שינוי הדרך בה קובעים סדרי עדיפויות לטיפול בפצועים בארועי טרור מרובי נפגעים."

בין השופטים והדוברים בתחרות היו מיטב המומחים בתחום יזמות טכנולוגית בנושא לוחמה בטרור. סנאטור ג'ו ליברמן – לשעבר מועמד לתפקיד סגן נשיא ארה"ב, ויו"ר הוועדה לביטחון פנים ועניינים ממשלתיים, סגן השר ד"ר מייקל אורן – לשעבר שגריר ישראל בארה"ב, פרופסור אלוף במיל' יצחק בן ישראל – ראש מרכז הסייבר באוניברסיטת תל אביב ויו"ר סוכנות החלל, אלוף במיל' עמוס ידלין – ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר ראש אמ"ן, אדם טארסי, מנהל בינלאומי של תוכנית CTTSO במשרד ההגנה האמריקאי, גדעון מילר יו"ר התחרות, יורם שוויצר מהמכון למחקרי בטחון לאומי, ד"ר לירן ענתבי, עמיתת מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ומומחים נוספים.

תחרות CTTSC3 הושקה בינואר השנה. לתחרות ניגשו 210 חברות, כפול ממספר החברות בתחרות קודמת, שנערכה ב-2016. 130 מתוכן התמודדו במסלול טכנולוגיות כללי, ו-80 במסלול טכנולוגיות ניווט עירוני (ניווט ללא GPS). בתחרות השתתפו מגוון רחב במיוחד של סטארטאפים מ-60 תחומי טכנולוגיה ואפליקציות שונים, כולל: ביג דאטה, מדיה חברתית, ביומטריה, ראייה ממוחשבת, פענוח וידאו, מערכות תצפית, רחפנים, רובוטיקה, גילוי חומרי נפץ כימיים/ביולוגיים/גרעיניים, אבטחת סייבר, רפואת חירום ורבים אחרים.

המגמות הבולטות בתחרות השנה:

מגמה בולטת במיוחד השנה היא השיעור הגבוה של טכנולוגיות לניתוח מדיה חברתית והתנהגות גולשים ברשת. השנה במיוחד, מסתמן שילוב חזק של מדעי ההתנהגות עם AI (בינה מלאכותית) בטכנולוגיית מובייל חזקה. מגמה נוספת היא גידול מתמיד בכמות הטכנולוגיות הקשורות לרחפנים, הקטגוריה הגדולה ביותר של חברות בתחרות השנה. במיוחד בלט הגידול בפתרונות נגד-רחפנים. מצד שני, טכנולוגיות הקשורות לנשק קינטי (כלי נשק מתקדמים, כוונות וכו') היו פחות שכיחות לעומת פעמים קודמות. בתחום טכנולוגיות סייבר, אלה שהתקבלו מאופיינות בשילוב יותר יישומי חומרה מאשר תוכנה בלבד.

במסלול טכנולוגיות ניווט מספר ההצעות שהוגשו עלה על כל הציפיות. יכולת ניווט בסביבה עירונית שבה GPS עלול להיות בלתי זמין או חסום היא קריטית, אבל מאוד מאתגרת לחיילים, כוחות האכיפה וגופי ביטחון אחרים. להיות במקום הנכון זה פעמים רבות ההבדל בין חיים למוות. סטארטאפים אזרחיים פיתחו לאחרונה מגוון טכנולוגיות לניווט בתוך מבנים ומעקב אחר קונים, לפיכך, במסלול ניווט עירוני המטרה היא לזהות את החידושים הטובים ביותר בתחום זה ולאמץ אותם לצרכים של מקצועני הלוחמה בטרור.

Back to top button