חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בקריאה ראשונה: מתן 'גרייס' בתשלומי משכנתא ללווים

היום (יום ב') אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק של יו"ר סיעת 'כולנו' ח"כ רועי פולקמן למתן דחייה בתשלומי משכנתא (גרייס). על פי הצעת החוק, שנכתבה בשיתוף עם עמותת "ידיד", יחויבו הבנקים למשכנתאות להציע מסלול נפרד, המאפשר דחיה במועדי התשלומים למינימום של שלושה חודשים, במידה והלווים לא מסוגלים לעמוד בתשלומי המשכנתא, במצבי אבטלה, מחלה או חופשת לידה.

הצעת החוק שעברה היום בקריאה ראשונה תחייב את הבנק להציע ללווים שני מסלולים לבחירתם, כאשר מסלול אחד הוא המסלול הרגיל ומסלול שני יכלול אפשרות לדחיית תשלומים (גרייס). במסלול דחיית התשלומים (גרייס), יוכלו לבקש הלווים דחייה של תשלומי המשכנתא במקרים בהם הלווה מובטל/ת, חולה או בחופשת לידה. לפי החוק, תתאפשר דחיית התשלומים (גרייס) לתקופה שלא תפחת משלושה חודשים (למעט לבקשת הלקוח), לא תתאפשר דחיה יותר מפעם אחת בשנה ותינתן לא פחות משלוש פעמים במהלך תקופת ההלוואה.

בפרקטיקה הנהוגה כיום, רק חלק מהבנקים פועלים באופן דומה ומאפשרים מסלול עם אפשרות דחיה, אך לא לכל הלווים, ולחלקם בתנאים מקפחים. לפי הצעת חוק ה'גרייס', יהיה מדובר בחלק בלתי נפרד מזכויות הלווים וחובות הבנקים בקביעת מסלולי המשכנתאות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר סיעת 'כולנו', ח"כ רועי פולקמן אמר: "משכנתא היא העסקה הכי גדולה ומשמעותית בחייהם של רוב האזרחים. מדובר בהתחייבות לטווח ארוך עם קשיחות בתנאי הפירעון, בעוד החיים הם דינמיים ומלאי תהפוכות בלתי צפויות. ברמה האנושית, לאפשר למובטלים, כאלה בחופשת מחלה או נשים בחופשת לידה 'גרייס' בתשלומי משכנתא, זה הוגן וערכי. החוק ייתן אוויר לנשימה למי שהכי זקוקים לו."

סמנכ"ל עמותת "ידיד" רן מלמד אמר: "מדובר בצעד נוסף המבקש להגן על נוטלי המשכנתאות המתחייבים לסכומים גדולים. לא מעטים מהם זקוקים לעזרה במקרים לא צפויים כמו אבטלה ומחלה וכן בתקופה בה מוארכת חופשת הלידה. בעמותת "ידיד" מברכים על אישור ההצעה."

Back to top button