חדשות הארץמבזקים

נמצאה טבעת בת 100 שנה השייכת לאחד מאנשי הגדודים העבריים

מוזיאון בית הגדודים, המשתייך ליחידת המוזיאונים באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, החל בשנת 2016 תהליך חידוש התצוגה הוותיקה של הגדודים העבריים. התצוגה המחודשת נחנכת במלאת 100 שנים להשתתפות הגדודים העבריים במערכה על ארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה.

כחלק מההכנות לתערוכה המחודשת ביקשו עובדי מוזיאון בית הגדודים מתושבי מושב אביחיל, ברובם צאצאי הגדודאים, לחפש אצלם חפצים היסטוריים מאותה תקופה. בעקבות הבקשה פנתה אליהם אישה בשם אושרה הררי, בתו של לוחם הגדודים העבריים מנחם וייס, ובידיה טבעת בת 100 שנה.

מנחם וייס נולד בירושלים בשנת 1894, בגיל צעיר הוא נדד לארה"ב ושם הוא התגייס לגדוד העברי האמריקאי. בשנת 1918 הצטרף הגדוד של וייס למערכה בארץ. במהלך שנת 1918 נסע וייס עם הגדוד לביקור בירושלים וחזר משם עם טבעת עבדות יד עליה טבוע באותיות לטיניות: " conquest of Jerusalem (כיבוש ירושלים) 9.12.1917" התאריך מצין את היום בו נכנס הגנרל אלנבי לירושלים וירושלים נכבשת על-ידי הבריטים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אושרה הררי מצאה את הטבעת בעיזבון של אביה לאחר שהוא נפטר. היא סיפרה שבתור ילדה היא זוכרת שאביה התייחס לטבעת כפריט מאוד מיוחד ומרגש, הטבעת סימלה עבורו את השאיפה והרצון שלו בתור לוחם בגדודים העבריים.

התצוגה המחודשת מספרת את סיפורם של הגדודים באמצעות שילוב בין טכנולוגיה עכשווית, צילומים היסטוריים ומוצגים מקוריים. בתערוכה ניתן לראות סמלים, תמונות וחפצים שהיו בשימוש הגדודים. חלק מהמיצגים מודפסים על גבי לוחות עץ וזכוכית. במהלך התערוכה יוכלו המבקרים לחוות ולשמוע בצורה מוחשית את סיפורם של הגדודאים באמצעות סרטונים בהם נראים שחקנים המגלמים את דמותם של הגדודאים זאב ז'בוטינסקי, יוסף טרומפלדור, ודוד בן-גוריון. בנוסף, קיימים אלבומים ובהם ביוגרפיות ותצלומים של גדודאים רבים. התצוגה מסודרת לפי סדר הגדודים ומשלבת בין תצלומים קיימים לצד מוצגים מוחשים.

הטקס במלאות 100 שנה לגדודים העבריים יהיה במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו ובמעמד סגן שר הביטחון הרב אלי בן- דהן. לבנימין נתניהו קשר מיוחד ומרגש לגדודים- אביו, בן-ציון נתניהו היה חבר טוב של הגדודאי הבריטי ג'ון הנרי פטרסון, אשר פיקד על שני הגדודים העבריים הראשונים. ראש הממשלה בנימין נתניהו נענה לבקשה של נכדו של ג'ון הנרי פטרסון ועזר להביא את עצמותיו לקבורה בא"י במושב אביחיל, ליד לוחמו- כפי שביקש בצוואתו.

צילום: דוברות משרד הביטחון
צילום: דוברות משרד הביטחון
צילום: דוברות משרד הביטחון
צילום: דוברות משרד הביטחון
צילום: דוברות משרד הביטחון
הטבעת. צילום: דוברות משרד הביטחון
Back to top button