חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

כך יפעל מתחת לקרקע בית החולים הגדול בצפון בשעת התקפה

בקריה הרפואית רמב"ם תרגלו הבוקר (חמישי) תרחיש לפיו בית החולים הגדול בצפון נאלץ לתפקד תחת התקפת טילים על אזור חיפה ומעביר את פעילותו אל בית החולים התת-קרקעי הממוגן לשעת חירום, ע"ש סמי עופר. מדובר במתקן ייחודי, הגדול מסוגו בעולם, המשמש בעתות שלום כחניון ענק, אך בזמן מלחמה מסוגל להפוך למתקן רפואי, בתוך 72 שעות, עבור כ-2,000 מטופלים מכל אזור הצפון.

במסגרת התרגיל, בית החולים דימה מספר תרחישים, חלקם מבוססים על לקחי מלחמת לבנון ה-2, אז פעל בית החולים תחת אש והתקפת טילים בלתי פוסקת במשך כל תקופת המלחמה. בעקבות המלחמה ההיא הוחלט להקים את המתקן התת- קרקעי אשר ישרת את המטופלים במקרים דומים בעתיד.

לפי התרחיש הראשון שתורגל הבוקר, עקב התרעה שניתנה מראש, הועלתה הכוננות באזור והתקבלה החלטה על פינוי מחלקות בית החולים והמאושפזים אל המתקן הנמצא מתחת לפני הקרקע. במקרה כזה ההיערכות הלוגיסטית בבית החולים כוללת התחברות למערכות האוויר, החשמל והמיזוג, אשר מוטמעות בקירות בית החולים התת-קרקעי/חניון, ופריסת אסלות, מקלחות זמניות ושאר התשתיות הנדרשות לתפעול בית החולים. לאחר שאלו הוקמו, תרגלו הצוותים את העברת מיטות האשפוז, יחד עם החולים והציוד הרפואי הנלווה להם, למקומות הייעודיים להם בבית החולים התת-קרקעי, לרבות העברת יחידות מורכבות כמו יחידת דיאליזה והקמת עמדה אשר תשמש את חדר הניתוח. יש לציין כי בזמן חירום צפוי בית החולים הממוגן התת-קרקעי לקלוט מאות חולים אונקולוגים, יולדות, חולי דיאליזה וחולים רבים נוספים, ולספק להם שירות רפואי הולם תחת אש.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התרחיש השני תרגל מצב לפיו טילים פוגעים בבית החולים ללא התרעה ומחלקות האשפוז נפגעות. התרגיל כלל את פינוי הפצועים אל המחלקה לרפואה דחופה ברמב"ם, המיון, שגם הוא ממוגן ויתפקד בזמן מלחמה כרגיל. בתום בירור ראשוני אודות מצבם של הפצועים, הם הופנו מן המיון אל בדיקות דימות או להמשך טיפול במתקן התת-קרקעי.

התרחיש השלישי שתורגל הוא קליטת מטופלים המגיעים מחוץ לרמב"ם, לצורך מיון ראשוני בבית החולים התת-קרקעי כדי שהאמבולנסים לא יהיו חשופים לפגיעות טילים בזמן פריקת הפצועים.

לראשונה תורגל הבוקר "חדר המלחמה" של בית החולים, הוא מטה הפיקוד החדש של הנהלת רמב"ם בשעת חירום, הממוקם כעת בתוך בית החולים התת-קרקעי. המטה, שנחנך לפני כחודש, הוקם הודות לתרומתה של הקרן לידידות בראשותו של הרב יחיאל אקשטיין ובעלות של מיליון דולר. המטה מורכב מגורמים שונים בבית החולים, האחראיים בזמן אמת על ניתוב החולים לפי דרגות חומרת פציעתם, צרכי לוגיסטיקה, הפעלת מערכות חיוניות ועוד. אל המטה מועבר המידע החיוני מקצוות בית החולים דרך מסכי שליטה ומערכת חירום מיוחדת שפותחה ברמב"ם. מטה החירום צופה בהתרחשויות מעל הקרקע באמצעות מאות מצלמות שפזורות בבית החולים.

בין צוותי בית החולים השונים, גורמי מד"א, פיקוד העורף והאגף לשעת חירום במשרד הבריאות שלקחו חלק בתרגיל, היו גם 22 משתתפי קורס הטראומה הבינלאומי של רמב"ם, אשר מסתיים היום. מטרת הקורס היא להכשיר את המשתתפים, המגיעים השנה מ-16 מדינות שונות, בניהול מערכי טראומה ומצבי חירום.

"אחרי שבמשך חודשיים נאלצנו להתמודד עם תרחיש בלתי אפשרי של טיפול בפצועים וחולים תחת אש, החלטנו שהמציאות הזו לא תחזור על עצמה", אמר פרופ' רפי ביאר, מנהל רמב"ם ומיוזמי הקמת בית החולים התת-קרקעי, "לפני כחמש שנים נחנך בית החולים התת-קרקעי ברמב"ם המהווה מתקן בעל חשיבות אסטרטגית לכל אזור הצפון. כולי תקווה שלעולם לא נצטרך לעשות בו שימוש, אך אם יבוא היום – אנחנו נהיה מוכנים לכל תרחיש".

צילום: פיוטר פליטר
צילום: פיוטר פליטר
צילום: פיוטר פליטר
צילום: פיוטר פליטר
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח