בריאותחדשות הארץמבזקים

מקרה נדיר וראשון מסוגו בעולם טופל בבית החולים קפלן

ניתוח של 9 שעות למקרה נדיר ראשון מסוגו שדווח בספרות הרפואית העולמית: לאחרונה הוסר גידול נדיר בוושט העליונה של בחור בשנות ה 30 לחייו בגודל 10 ס"מ בניתוח מורכב ביותר של צוות מומחים לכירורגיה של מערכת העיכול העליונה במרכז הרפואי קפלן, בניהולו של ד"ר גיא פינס. על פי הספרות הרפואית המקצועית, מדובר במקרה ראשון מסוגו בעולם של גידול בגודל כזה עם פוטנציאל ממשי לממאירות סרטנית שמקורו במערכת העצבים של הוושט. הגידול גרם לקשיים בבליעה, תחושת מחנק, ירידה משמעותית במשקל ושאיפת חלקי מזון לריאות. ד"ר פינס: "הניתוח הארוך שכלל צוות נרחב ביותר עבר בהצלחה והמטופל חזר לאכול היטב ללא קשיים בבליעה ואף לעלות במשקל. מדובר במקרה נדיר ביותר שטופל בהצלחה".

לעיתים רחוקות נתקלים הצוותים הרפואיים במרפאות הכירורגיות בבתי החולים בגידולים על הוושט, שרובם נמצאים ברירית הושט. הגידול שהתגלה למטופל בקפלן ממוקם על מערכת העצבים והנו נדיר ביותר בעולם. "מצאנו רק מאמר אחד משנת 2004 באיתון אנגלי על הסרת גידול בוושט שמקורו במערכת העצבים עם התנהגות שפירה וגודלו היה 2 ס"מ בלבד", מסביר ד"ר פינס. "במקרה הנוכחי מדובר בגידול ענק בוושט אצל בחור צעיר בגודל 10 ס"מ עם סיכוי גבוה לממאירות. הגידול גרם לחסימה משמעותית שמנעה ממזון להחליק לקיבה וגרמה לירידה הדרגתית במשקלו של הבחור באופן משמעותי".

הגידול הנדיר, שמכונה בספרות המקצועית 'פרה גנגליומה', נמצא ע"י הצוות הרפואי בבדיקות הדמיה שנועדו להעריך את גודלו, מיקומו המדויק, מידת התפשטותו ופוטנציאל הממהירות שלו. "הגידול היה ממוקם על מערכת העצבים בוושט ולכן מנע תנועתיות של הוושט לצורך דחיפת המזון", מפרט ד"ר פינס.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במהלך הניתוח המורכב, שארך כאמור כ 9 שעות ובו השתתפו שלושה כירורגים בכירים, ד"ר גיא פינס, פרופ' אמיר אלעמי וד"ר שמעון ספוז'ניקוב, מרדים, צוות חדר ניתוח ואחות, ובוצעה כריתה מלאה של הוושט עם שיחזור של מערכת העיכול. "הניתוח עבר בהצלחה ללא סיבוכים. המטופל עבר לחדר התאוששות ובהמשך ליחידה לטיפול נמרץ. הוא החל לאכול בהדרגה ושוחרר בהמשך לביתו". בימים אלו הוא עובר מעקב ממושך בקפלן בגישה רב תחומית של כירורגים, אונקולוגים וגסטרואונטרולוגים, על מנת לאפשר חזרה לחיים תקינים ומלאים.

אין ספק כי מדובר במקרה נדיר של גידול על הוושט, נאמר ע"י הכירורגים של מערכת העיכול בקפלן, ואנו ממליצים שאם קיימים סימפטומים של קושי בבליעה לאורך זמן, תחושת חנק וירידה במשקל, לפנות לקופת החולים ולבקש להיבדק בהתאם.

דר׳ גיא פינס ופרופ׳ אמיר אלעמי בחדר הניתוח (קרדיט: בי"ח קפלן)
(קרדיט: בי"ח קפלן)
(קרדיט: בי"ח קפלן)

2 תגובות

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח