חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

שר החינוך מציג מודל חדש: בחינות בגרות ספר פתוח

שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע הבוקר (שני) כי משרד החינוך יחל להעביר בתהליך הדרגתי את בחינות הבגרות החיצוניות להבחנות עם ספר פתוח, כך שחלק מן הבחינה יכלול מתכונת היבחנות חדשה שתבסס על ספר פתוח כשהחלק האחר יישאר במתכונת סגורה. מהלך זה מהווה חלק מהמדיניות שמוביל המשרד במהלך השנים האחרונות – קידום למידה רלוונטית, חדשנית, מסקרנת, מעמיקה ומשמעותית.

לאור ההחלטה הוקם צוות מקצועי במזכירות הפדגוגית אשר שוקד על תכנית עבודה בנושא תוך התאמתה לתחומי הדעת השונים. בשלב הראשון יחל המשרד להחיל את המדיניות החדשה במקצוע ההיסטוריה בבתי הספר הממלכתיים בחטיבה העליונה, כך שהתלמידים ייבחנו בבגרות החיצונית עם ספר פתוח.

כיום כ-50 בתי ספר נבחנים בהיסטוריה עם ספר פתוח במסגרת פיילוט. התכנית זוכה להצלחה ולכן נמצא שיש מקום להרחיבה לכלל תלמדי החטיבה העליונה. ההחלה תעשה באופן הדרגתי, כך שהשנה הבאה (תשע"ט) תוקדש להשתלמויות והכשרת מורי ההיסטוריה, בשנת הלימודים תש"פ (2020) המורים יחלו ללמד בבתי הספר במתכונת החדשה ובשנת תשפ"א (2021) יעברו כלל התלמידים להיבחנות עם ספר פתוח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היבחנות עם ספר פתוח מבטיחה שכלל תלמידי ישראל ירכשו את המיומנויות הנדרשות להתמודדות עם שאלות מסדר חשיבה גבוה, שאלות שעוסקות בהבעת עמדה מנומקת ומוסדרת, בשאלות העוסקות בדילמות מוסריות. כמו כן, תבטיח ההיבחנות החדשה שימוש במידע שנלמד לצורך דיון בשאלות הערכיות, הקניית מיומנות שאילת שאלות, ניתוח קטעי מקור, אבחנה בין עובדות לדעות.

כדי להבטיח שההיבחנות תיתן מענה ראוי ומיטבי לכלל אוכלוסיית התלמידים, החל הפיקוח על הוראת ההיסטוריה בעבודת מטה מקיפה שכוללת הקמתן של חמש ועדות; הוועדה לבניית בחינת הבגרות החדשה, הוועדה להתאמת המבחן לאוכלוסיות מיוחדות, ועדה לבניית יחידות הוראה לקראת הבחנות עם ספר פתוח שתוצענה למורים, ועדה לבניית יחידות הוראה לנושאים שיועברו להוראה לשם הערכה חלופית והוועדה להטמעת התכנית גם בחטיבות הביניים. ועדה זו תגבש תכנית שתיצור רצף בין חטיבת הביניים לחטיבה העליונה כדי להקנות לתלמידים את המיומנויות הנדרשות להבחנות עם חומר פתוח.

קרדיט: pixabay

תגובה אחת

  1. כל הכבוד. מעתה יהיו חייבים, כלל התלמידים, בקריאה בכלל ובקריאה מהירה בפרט. אולי כדאי להוסיף ללימודים קורס לקריאה מהירה???

Back to top button