חדשות הארץמבזקים

נולדה במצב אנוש ופגשה לאחר 20 שנה את הצוות הרפואי שהציל את חייה

את יום הולדתה ה-20 בחרה בת-אל עדן שבתאי, צעירה ישראלית המתגוררת באריזונה, ארה"ב, לבלות במקום קצת לא שגרתי – הפגייה של רמב"ם. הסיבה: סגירת מעגל ומפגש מרגש עם צוות הרופאים והסיעוד שהצילו את חייה לפני שני עשורים, כשהייתה רק בת כמה שעות.

בפגייה בבית החולים "רות" לילדים רגילים לראות ניצחונות אישיים רבים של רבים מהמטופלים הקטנטנים שלהם, אך הסיפור של בת-אל עדן שבתאי, ישראלית בת 20, החיה בארה"ב, הצליח לרגש גם את ותיקי הצוות הרפואי והסיעודי. 20 שנה אחרי שנאבקה על חייה באותה המחלקה, הגיעה שבתאי יחד עם אביה המתגורר בארץ, כדי לפגוש את הרופאים והרופאות, האחים והאחיות, שהצילו את חייה כשהיא רק בת שעות ספורות.

שבתאי נולדה בלידה שהייתה צפויה לעבור בהצלחה וללא כל סיבוכים, אך כשהחלה הלידה הבחין הצוות כי היא סובלת ממצוקה נשימתית, זאת בשל העובדה ששאפה "מים מקוניאליים" (מי שפיר צואתיים), סיבוך אותו לא ניתן למנוע מבעוד מועד. עם לידתה נקט הצוות בפעולות החייאה שונות, בניסיון לסייע לה, אך ריאותיה קרסו והצוות נאלץ להכניס נקזים לשתי הריאות כדי להציל את חייה. "הזמן חלף וחלף ולאט, לאט הבנתי שמשהו לא טוב קורה", משחזר גדי שבתאי, אביה של בת-אל את האירועים, "אני זוכר שהרופאה יצאה איתה באינקובטור כשהיא מחוברת לצינורות מכל הכיוונים. המצב היה מאוד קשה והציון שנתנו לה הרופאים בסולם אפגר (מדד שקובע את מצבו הגופני של היילוד לאחר הלידה בסולם שנע בין 1 ל-10) היה 1. לא ידענו למה לצפות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כנגד כל הסיכויים, שבתאי שרדה סיבוך לידה שהעמיד אותה בסכנת מוות, וגדלה להיות נערה מוצלחת במיוחד: בהיותה בת 16 זכתה בפרס הנשיא אובמה על הצטיינותה בלימודים, במשך שנים שימשה כחלוצה בנבחרת הכדורגל של התיכון שלה והובילה את הקבוצה לניצחונות רבים, בימים אלו היא מסיימת את לימודיה כמהנדסת ביו-רפואית באוניברסיטת אריזונה, בארה"ב (A.S.U) תוך שהיא מכהנת כנשיאת ארגון של מאות נשים יהודיות באוניברסיטה שבה היא לומדת.

במפגש שנערך בפגייה של רמב"ם התרגש הצוות הוותיק והחדש לראות איך התינוקת ההיא גדלה והפכה לנערה מרשימה ומלאת חן. "המצב שלה אחרי הלידה היה מאוד קשה והנתונים פעלו כולם לרעתה, אבל הצלחנו להתגבר על כל המכשולים והנה היא כאן", אמר פרופ' שרגא בלזר, לשעבר מנהל הפגייה ברמב"ם ומי שעמד בראש צוות הטיפול בבת-אל בזמנו. "כשהפגייה של רמב"ם הוקמה לפני 50 שנה, יכולות הטיפול שלנו היו מאוד מוגבלות. לפני 30 שנה כבר יכולנו להנשים פגים שמשקלם פחות מקילוגרם והיום אנחנו כבר מנשימים פגים במשקל 400 ו-500 גרם. אם פעם המאבק היה על החיים של הפגים הללו, היום הוא מתמקד בהגנה על היכולות הקוגניטיביות והתפקודיות שלהם. שיוכלו לקבל את ההזדמנות להתפתח כמו בת-אל".

לכבוד האירוע, שלף צוות הפגייה את תיקה הרפואי של שבתאי וסיפר לה בפירוט על הדרמה הרפואית שהתחוללה לפני 20 שנה סביב האינקובטור שבו שהתה במהלך האשפוז בפגייה. לאחר מכן הובילו פרופ' בלזר ופרופ' אמיר קוגלמן, מנהל הפגייה הנוכחי, סיור לבת-אל ואביה גדי במחלקה החדשה, כשהם מציגים בפניהם את יכולות הטיפול הקיימות כיום ברמב"ם.

"הרופאים האלה, וכמובן הרופאים האחרים במחלקה וצוות האחיות, הם פשוט מלאכים בלבן. אין לי ספק שההצלחה של בת-אל זה בזכות הקסם שאתם משחררים פה מהידיים שלכם", אמר גדי, אביה של בת-אל במהלך הביקור. "זו הזדמנות בשבילי להגיד תודה", הוסיפה בת-אל, "לתת להם חיבוקים ופרחים, על כל מה שהם עושים, לא רק לי. בלעדיהם לא הייתי יכולה להיות פה היום. זו הפעם הראשונה שאני מגיעה לכאן מאז שנולדתי, אבל התחושה מבחינתי הייתה תמיד שרמב"ם זה הבית".

אחרי 20 שנה – צפו במפגש המרגש בפגיה של רמב"ם

בפגיה לפני 20 שנה – צילום: באדיבות המשפחה
צילום: פיוטר פליטר
צילום: פיוטר פליטר

Back to top button