חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

"התרגיל הרטוב והמסריח של חמאס"

הבוקר (שני) התעוררה מדינת ישראל לשאלה מה קרה לנו אתמול בדרום. אז אם במערכת הביטחון לא שמים לב למה שקורה, אנחנו כאן כדי לתת זרקור על איך הדברים נראים מנקודת מבטינו וממקורותינו. כי כל מה שקורה בימים האחרונים, הוא לא במקרה ובטח שלא בטעות, הכל מכוון ומתוכנן בקפידה!

בוא נתחיל במה שקרה רק שלשום (שבת) כאשר לשטח מדינת ישראל חדרו 4 מחבלים מאזור דיר אל בלח. כשרואים את הסרטון שפורסם קשה להאמין שכך הם פני הדברים והתמונה מביכה ובעיקר מטרידה. 4 מחבלים מגיעים אל גדר המערכת, חותכים אותה ונכנסים באין מפריע עשרות מטרים בעומק שטח מדינת ישראל כשהם מצוידים כל אחד בחומר דליק, קאטר, סכינים וציוד נוסף. הארבעה מגיעים לכלי הנדסי שפועל לבניית המכשול התת-קרקעי ומנסים להצית אותו. רק כעבור שתיים וחצי דקות מגיע טנק של צה"ל והארבעה שבים על עקבותיהם לשטח הרצועה מבלי שבוצע ירי לעברם או ניסיון כלשהו לעצור אותם. האירוע הסתיים בנזק קל יחסית אך אין ספק שמבחינה צבאית וביטחונית מדובר באירוע גדול מאוד ומשמעותי שאמור להדליק אצל בכירי מערכת הביטחון נורה אדומה.

צפו: חדירה המחבלים כפי שחמאס תיעדו ושודר ברשת אלג'זירה

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מבדיקת מערכת חדשות MivzakLive וממקורותינו עולה כי הארבעה שחדרו לשטח ישראל הם פעילי הזרוע הצבאית של ארגון חמאס שביצעו את הפעולה בבגדים אזרחיים. פעולה זו נועדה בעיקרה לבדוק את מוכנות ותגובת צה"ל לחדירה ספונטנית של מחבלים לשטח ישראל. אז זהו למעשה המבחן הראשון שביצע חמאס לצה"ל ימים ספורים לפני "צעדת השיבה" המתקרבת בה צפויים להגיע אל גדר המערכת אלפים מרצועת עזה שאינם חמושים. מספר שעות בודדות לאחר האירוע המביך הודיע ארגון חמאס כי יחל בתרגיל צבאי רחב היקף ברצועת עזה, ועם היוודעו הפרטים היום יש לציין כי מדובר בתרגיל "מסריח ועל רטוב" (כשהארגון בוחן בזמן אמת את תגובת צה"ל לתרחישים שונים).

גדודי עז א-דין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס ביצעה אתמול בערב ירי מקלעים כבד, פעולה שתוכננה מראש ובידיעה כי מה שקרה הוא שיקרה. ואכן מיד עם ביצוע הירי החלו להישמע אזעקות בכל יישובי עוטף עזה, במועצות שער הנגב וחוף אשקלון. הירי שנקלט על ידי המכ"מים של כיפת ברזל זוהה כרקטות ועשרות טילי טמיר שוגרו. רק לאחר דקות ארוכות התברר כי אין מדובר בירי רקטות והיירוטים של כיפת ברזל פסקו. מדובר בנזק של מאות אלפי דולרים ויש אף שאומרים כי אף מגיע לכמיליון דולר, בצה"ל כמובן שיתחקרו את האירוע על מנת להבין האם מדובר בתקלה או בטעות אנוש. אך כך או כך מדובר באירוע מביך נוסף בו הצליח ארגון הטרור חמאס לבחון את יכולות מערך ההגנה האווירי של צה"ל.

תיעוד של תושבי בית לאהיא ברצועת עזה, קולות ירי מקלעים והפגזת טנקים

כך נראו ה"יירוטים" אמש של כיפת ברזל בשמי הדרום – צילום: יניב קלימי

מערכת כיפת ברזל (צילום: דובר צה"ל)

אז לסיכום, מה בעצם היה לנו. מדובר בשני אירועים שעל פניו לא נראים משמעותיים או יותר נכון לא גררו תגובה משמעותית עד לכדי מבצע צבאי או סבב לחימה ברצועת עזה, אך מנגד להביאו לחמאס הישג גדול ומשמעותי. אם נפשט את שאירע נבין כי הכל היה מתוכנן בקפידה ומבחינת חמאס מדובר בהצלחה. התרגיל עליו הכריזו בחמאס נתן לחמאס את הלגיטימציה ו"הרשות" לצאת עם כל ארסנל הנשק, לבצע ירי ללא הבחנה ולעשות כל שעולה על רוחו במסגרת ה"תרגיל", מבחינתנו "תרגיל מסריח"! לבחינת מוכנות צה"ל ובמקרה זה את מערך ההגנה האווירי של ישראל. לא נעלה כאן תרחישים שונים על מנת לא להכניס רעיונות לארגוני הטרור ברצועה אך לא קשה להבין מה בעצם נבחן כאן ומה למד הצד השני מהניסוי שלו.

במערכת הביטחון חייבים לחקור לעומק, במהירות ובנחישות את האירועים האחרונים, לקבל החלטות ולפעול בהקדם על מנת שאירועים כאלה לא יישנו וכן למצוא מענה ראוי למקרים מעין אלה בשעת אמת.

יש לציין כי במהלך הלילה נמשך תרגיל הזרוע הצבאית של חמאס והבוקר פורסמו תמונות בהן נראה שעיקר התרגיל עסק בחטיפת חיילים. התרגיל יימשך גם היום.

Back to top button