איראןחדשות הארץמבזקים

הפצצת הכור הסורי פורסמה, ישראל מתכוננת גם להפצצת הכור באיראן?

אז לא שבאמת אנחנו יודעים מתי תהיה התקיפה באיראן אך הסימנים לאחרונה מעידים כי משהו קורה. כל מי שעניו בראשו מבין כי ישנם שינויים משמעותיים וכולם מצביעים לכיוון אחד. אז הנה לפניכם הניתוח שמבוסס על הערכות בלבד אך קשה להתעלם מהעובדות עצמן.

אז, ראשית נתחיל בעובדות.

1. ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא תחת חקירות משטרה.
2. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אוהב ותומך בישראל באופן שטרם נראה ממנהיגים אחרים.
3. הפיוס בין פת"ח לחמאס נכשל ואף הסכסוך החריף לאחר הפצצת המטענים סמוך לשיירת ראש הממשלה חמדאללה.
4. בסוריה הלחימה לקראת סיום לאחר שאסד ותומכיו, חיזבאללה וסוריה השלימו את השליטה בערים בהם שלטו המורדים.
5. רבים בממשל של טראמפ הוחלפו ובמיוחד כעת מיניו של בולטון כמי שתומך בביטול או תיקון הסכם הגרעין האיראני.
6. פרסום בעיתוי זה על הפצצת הכור הגרעיני בסוריה וההודאה הרשמית של ישראל לתקיפה.
7. ביקור נתניהו לפני זמן קצר בארצות הברית ונאומו באיפאק שם דיבר ארוכות על הגרעין האיראני והתבססותה של איראן בסוריה.
8. ביקור נתניהו ברוסיה ופגישה עם ולדימיר פוטין, עמו דן על חופש הפעולה של צה"ל בכל הנוגע למתרחש על אדמת סוריה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
נשיא איראן חסן רוחאני נואם בסמוך למתקן הגרעיני בבושהר ולצידו ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן עלי אכבר סאלחי.

עכשיו נעבור לניתוח הנתונים. ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא תחת חקירות וייתכן שאירוע משמעותי יכול לסייע לו להטות את הזרקור ממנו. לאחרונה ביקר נתניהו בארצות הברית ונפגש עם מנהיגים רבים, בין היתר עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. לא סוד כי השניים שוחחו ארוכות בנושא איראן ולאחר ביקורו של נתניהו אף הצהיר טראמפ פעם נוספת כי הסכם הגרעין הוא ההסכם הגרוע ביותר שראה מימיו וכי יש לבצע בו תיקונים או לבטלו לחלוטין. רק אמש הודיע הנשיא כי יוחלף היועץ לביטחון לאומי וג'ון בולטון יכנס לתפקיד. כידוע לכל בולטון הוא ממתנגדי הסכם הגרעין.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה אתמול לאחר הודעת טראמפ על מינוי בולטון כיועץ לביטחון לאומי כי "הנשיא טראמפ ממשיך למנות ידידי אמת של ישראל לתפקידים בכירים. ג'ון בולטון הוא אחד הבולטים שבהם. בולטון הוא בעל ניסיון רב וחשיבה מקורית. אני מאחלת לו הצלחה רבה בתפקידו".

סגן השר ד"ר מייקל אורן ציין כי מינוי החדש של ג'ון בולטון לתפקיד היועץ לביטחון לאומי מהווה מסר חד משמעי לאיראן – ימיו של ההסכם הגרעיני הגרוע במתכונתו הנוכחית מתקרבים לקיצם. "בולטון ידוע כשונא ההסכם. בנוסף לכך, כוונותיו של טראמפ לסלול אימפריה ים תיכונית מעל ישראל תבלם על ידי היועץ החדש."

לגורמי המודיעין בישראל ידוע וראש הממשלה נתניהו אומר זאת שוב ושוב כי איראן מתבססת על אדמת סוריה, בונה בסיסים צבאיים ולמעשה מנסה ליצור חזית איראנית קדמית מול ישראל. לאחר אותו אירוע של חדירת כלי טיס בלתי מאויש של חיזבאללה שהוביל לאחר מכן לנטישת מטוס הקרב הישראלי ולפציעתם של טייס ונווט חיל האוויר, הודיע המשטר בסוריה של אסד כי מעתה כל הפרה ריבונית של שטחה ע"י כלי טיס של חיל האוויר יענה בתגובה חריפה. יש לציין כי במהלך השנים האחרונות ובתקופת מלחמת האזרחים יוחסו לישראל לא מעט תקיפות לסיכול הברחות של טילים ארוכי טווח מאיראן ונשק שהוגדר כ"שובר שוויון". בישראל אין מעוניינים כעת בהסלמה בגבול הצפוני אך מנגד ברור לכל הצדדים כי ישראל לא תשלים עם התבססות איראנית בסוריה ובלבנון ולהברחות אמצעי לחימה.

ארכיון. צילום: דובר צה"ל

בעזה המצב מתדרדר מרגע לרגע ונראה כמעט על סף פיצוץ ובמיוחד לאחר התקרית עם הפצצת המטענים על שיירת ראש הממשלה חמדאללה. הפיוס כמובן בין חמאס לפת"ח (הרשות הפלסטינית) כשל והיום דרש ראש הממשלה הפלסטיני מחמאס להעביר לידי הרשות את כל השליטה הן מבחינה, מדינית, צבאית, כלכלית ומשפטית. ברשות הפלסטינית מאשימים את חמאס בניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני ובחמאס, איך לא, מאשימים את ישראל.

זירת פיצוץ המטען נגד שיירת ראש הממשלה הפלסטיני
ראש הממשלה, ראמי אל-חמדאללה ומפקד המודיעין, מג'יד פרג ', מגיעים לרצועת עזה דרך מחסום בית חאנון.

ואם כל זה לא משכנע כי השינויים האחרונים מסביבנו מצביעים על כיוון ברור, השבוע באופן חריג ויוצא דופן התירה הצנזורה לפרסם כי ישראל היא שעומדת מאחורי הפצצת הכור הגרעיני בסוריה בשנת 2007.

שר הביטחון לשעבר ח"כ עמיר פרץ אמר שלשום (חמישי) בראיון שהעניק לרדיו "קול ברמה", כי פרסום התקיפה בסוריה נועד בעיקר בכדי להעביר מסר לאיראנים, "לא יודע מה אהוד ברק מספר, אני יודע רק את העובדות. מאיר דגן והאלוף שקדי פנו אלי בקיץ של אותה שנה ושמו את הדברים על השולחן, הכנו יחד תוכנית לפעולה, גם אופציה נוספת במידה ואסד יגיב נגדנו. אין קשר בין דברי אהוד ברק למציאות. הוא רוצה קרדיט? אני מפרגן לו בכבוד רב. הפרסום אמש היה בעיקר מסר לאיראן."

הפצצת הכור הסורי (צילום: דובר צה"ל)

חשוב להבהיר כי הדברים אינם מבוססים על מידע וכי מדובר בהערכות בלבד. ייתכן מאוד שהסכם הגרעין עם איראן אכן יעבור בסוף תיקונים שיימנעו ממנה לפתח נשק גרעיני ושלב הפעולה הצבאית כלל לא יהיה על הפרק. אך כרגע על פי כל הסימנים נראה שעבודת השטח שעושה נתניהו ובסיוע של טראמפ אכן מובילים לכיוון זה או לפחות להציג בפני מי שצריך שזה הכיוון.

Back to top button