חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

הוועדה המשותפת אישרה את מרכיביו של תקציב הביטחון לשנת 2019

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), אישרה אתמול (שלישי) אחר הצהריים את החלוקה הפנימית של תקציב הביטחון לשנת 2019 לתחומי פעולה ותכניות.

משק המדינה קובע כי הצעת חוק התקציב תהייה מפורטת, אך הצעת תקציב הביטחון המפורטת, הכוללת את תקציב "משרד הביטחון" ויחידות הסמך של משרד רה"מ שעיקר פעילותן בתחום ביטחון המדינה ותושביה, מכילה מידע רב על מבנה מערכת הביטחון ויכולותיה, ומשום כך נקבע בחוק מנגנון ייחודי לאישורה.

הצעת התקציב המפורטת לא מונחת על שולחן הכנסת, אלא על שולחן הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת הכספים בלבד, ומשום כך הוועדה מחליפה את ועדת הכספים בדיון המהותי בהצעת התקציב, ואת מליאת הכנסת באישור הצעת התקציב המפורטת בקריאות שניה ושלישית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאור זאת, על הוועדה המשותפת מוטלת חובה מוגברת לקיים דיונים מעמיקים ואפקטיביים בהצעת תקציב הביטחון. הוועדה קיימה בחודשיים האחרונים כ-65 שעות דיוניםחסויים על הצעת התקציב אל מול הערכת המודיעין, תרחישי האיום והייחוס הקיימים ותכניות העבודה של הגופים השונים. במהלך הדיונים הופיעו בפני הוועדה, בין היתר, שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד, ראש אגף התקציבים באוצר והחשב הכללי באוצר.

בין הנושאים שעלו בדיונים היו נושאי שכר וכח אדם (לרבות נושא הפנסיות), תכניות פיתוח והצטיידות (כגון: חילות האוויר והים, זורע היבשה, אגפי המודיעין והתקשוב), הגנה מפני טילים, לוויינים, מטוסים ללא טייס, הגנת הגבולות ומיגון עורף, אזור המים הכלכליים של ישראל, ועוד.  במהלך הדיונים שינתה הוועדה את החלוקה הפנימית לתחומי פעולה תכניות אשר הציעה הממשלה, בכדי לאפשר התאמה טובה יותר לצרכים ביטחוניים שזיהתה הוועדה, וכן לאפשר פיקוח פרלמנטרי טוב יותר על שימוש התקציב, בו עוסקות, לכל אורך השנה, ועדת החוץ והביטחון, על ועדות המשנה שלה, וכן הוועדה המשותפת.

ועדת הכספים אישרה ביום שני את מסגרת סעיף תקציב "משרד הביטחון", הכוללת תקציב הוצאה של 55.16 מיליארד ₪, ובנוסף 17.62 מיליארד ₪ בהוצאה מותנית הכנסה והרשאה להתחייב בהיקף של 36.73 מיליארד ₪, לאחר שמוקדם יותר באותו היום אישרה הוועדה המשותפת, בהצבעה פה אחד, את המלצתה לוועדת הכספים לאשר מסגרת זו.

אתמול, משעות הבוקר המוקדמות ועד סמוך לתחילת דיוני מליאת הכנסת אחר הצהריים, קיימה הוועדה המשותפת את הדיונים בקריאות השנייה והשלישית, ולבסוף אישרה את החלוקה הפנימית של תקציב הביטחון, כאמור, אשר כפופה לאישור הצעת חוק התקציב במליאת הכנסת.

יו"ר הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, ח"כ דיכטר, סיכם את התהליך ואמר כי "הוועדה המשותפת היא השומר שהפקיד הציבור על תקציב הביטחון. סודיות הנושא מחייבת פורום מצומצם, אשר אחראי על בחינתם של סכומי עתק המרכיבים את תקציב הביטחון. הוועדה קיימה שורה ארוכה של דיונים, בהם בחנה את כל תכניות העבודה של גורמי הביטחון, ושמעה נימוקים והסברים, לרבות מהרמטכ"ל ושר הביטחון. לקחי העבר לימדו אותנו כי עם החשיבות לשמור על גמישות תקציבית ביטחונית בסביבה המשתנה שלנו, ישנם גם נושאים כמו אימונים והצטיידות שהדעת לא סובלת אפשרות פגיעה תקציבית בהם ללא פיקוח פרלמנטרי והסברים נאותים. מרחק רב עבר בין תקציב הביטחון שהוצג לוועדה לבין התקציב שאישרה לבסוף, והעובדה כי האישור היה של קואליציה ואופוזיציה כאחד מראה שרק ביטחון ישראל, בדיון ענייני ומקצועי, עמד לנגד עיני הוועדה לכל אורך הדרך".

צילום: נועם ריבקין פנטון, דוברות הכנסת
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח