חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

הוועדה המשותפת אישרה את חוק הלאום לקריאה ראשונה

*יו"ר הוועדה חה"כ אמיר אוחנה: "מדובר בחוק כל החוקים, החשוב ביותר בתולדות מדינת ישראל הקובע כי זכויות אדם תישמרנה לכולם אך זכויות לאומיות במדינת ישראל שייכות לעם היהודי בלבד. זהו הרעיון המכונן שבשמו הוקמה המדינה".

הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת וועדת החוקה חוק ומשפט בראשות חה"כ אמיר אוחנה אישרה היום (ג') לקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי. 9 ח"כים תמכו בהצעת החוק ו-7 התנגדו.

הצעת החוק מעגנת בחוק-יסוד את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית במולדתו כזכות ייחודית לעם היהודי, את סמלי המדינה, את ירושלים כבירת ישראל, את השפה העברית כשפה הרשמית, ואת עקרון קיבוץ הגלויות. כמו כן, מעגנת את הקשר עם יהודי התפוצות ואת הזכות לשימור מורשת לכל תושבי ישראל ללא הבדל דת או לאום. הצעת החוק מקבעת את לוח השנה העברי כלוח הרשמי של המדינה ואת יום העצמאות, חגי ומועדי ישראל וימי הזיכרון בחוק-יסוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נציג היועץ המשפטי לממשלה עו"ד איל זנדברג הבהיר כי היועמ"ש מתנגד לסעיף ההתיישבות הנפרדת ואמר כי "הסעיף קובע שניתן לפגוע באדם רק בשל השתייכותו הלאומית או הדתית. זו הפלייה בוטה בין בני אדם שאינה עולה בקנה אחד עם ערכי ישראל כיהודית ודמוקרטית".

היו"ר חה"כ אוחנה הדגיש כי להצעת החוק התווסף כי המדינה תשקוד לא רק על שלומם של בני העם היהודי אלא של כל אזרחיה הנתונים בצרה בשל יהדותם או בשל אזרחותם.

מהצעת החוק המקורית הוסרו סעיף העליונות שקבע שהאמור בחו"י זה יגבר על כל דבר חקיקה וכך גם סעיף המשפט העברי שקבע כי המשפט העברי ישמש כמקור השראה לבית המשפט במקום שיש לקונה בחוק. כמו כן הוסר הסעיף שהתייחס למדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית ברוח העקרונות שבמגילת העצמאות. כך גם הוסרה הזכות האישית לשבות ובמקומה נוסח סעיף הצהרתי ברוח מגילת העצמאות לפיו המדינה פתוחה לעליה יהודית וקיבוץ גלויות.

9 ח"כים תמכו בהצעה: היו"ר חה"כ אמיר אוחנה (הליכוד) והח"כים אבי דיכטר, שרן השכל, אברהם נגוסה (הליכוד), רועי פולקמן (כולנו) מיכאל מלכיאלי (ש"ס), עודד פורר (ישראל ביתנו), בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), אורי מקלב (יהדות התורה).

7 ח"כים התנגדו: מיכל בירן, רויטל סויד, סאלח סעד (המחנה הציוני), ג'מאל זחאלקה, דב חנין (הרשימה המשותפת), יעל גרמן (יש עתיד), מוסי רז (מרצ).

Back to top button