בריאותחדשות הארץמבזקים

לראשונה בישראל: צנתור בכוונת מכשיר אייבוס למחלות וורידי אגן

צנתור וורידי האגן הינה פעולה מוכרת מזה מספר שנים בתחום הטיפול באנשים הסובלים מהפרעה בניקוז הוורידי של הגפיים התחתונות בשל חסימה בוורידי האגן או עקב לחץ חיצוני עליהם. הביטויים הקליניים של המחלה, ממנה סובלים מבוגרים רבים: כאבים, כיבים(פצעים) חוזרים ונישנים בעיקר בשוקיים) ובצקות ברגליים. רוב החולים בקבוצה זו כלל אינם מאובחנים.

תופעה זו זוכה להתייחסות ולטיפול ייעודי רק בשנים האחרונות, כאשר הגישה הטיפולית המקובלת היא באמצעות צנתור, הזרקת חומר ניגוד והשתלת סטנט (תומכן) במידת הצורך. הצנתור נעשה בשילוב של מומחה מתחום כירורגית כלי דם ומומחה מתחום האנגיוגרפיה (רדיולוגיה פולשנית).

"הפתרון עד כה היה ביעילות חלקית, משום שהתמונה שהתקבלה הייתה תמונה סטטית "קפואה" וב"פרוסות", דהיינו לא תמיד היינו רואים את ההפרעה בניקוז הורידי בצורה המיטבית לשם טיפול. מסביר ד"ר דן חברון, מנהל היחידה לאנגיוגרפיה במכון הדימות של המרכז הרפואי הלל יפה. "לעומת זאת בשימוש בטכנולוגיית ה- IVUS, התמונה היא מקיפה (360 מעלות), דינמית (משתנה בהתאם לשינויים במראה הווריד בזמן אמת, וכך, במקרה שאכן רואים שיש צורך בסטנט, השתלתו מדויקת".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

להסבר זה מצטרף ד"ר אלכסנדר קנטרובסקי, ממובילי התחום בארץ ורופא בכיר ביחידה לכירורגית כלי דם ב"הלל יפה", העושה שימוש מזה מספר שנים בטכנולוגיות מתקדמות לשם טיפול בבעיות של וורידי אגן ורגליים: "זוהי טכנולוגיה שהושאלה מעולם הקרדיולוגיה, שם היא הוטמעה כבר לפני למעלה מעשור. כפי שציין עמיתי לפעולות, היא מאפשרת לנו שליטה מצוינת בהשתלת התומכן, אבל בעיקר נותנת לנו יכולת אבחון חד משמעית, ומכאן יתרונה".

כאמור, המרכז הרפואי הלל יפה הוא הראשון בארץ להטמיע את השימוש בטכנולוגיית ה- IVUS בנושא של הפרעת של וורידי האגן, אך כנראה לא לאורך זמן, כך מציינים ד"ר קנטרובסקי וד"ר חברון.

מחקר שפורסם בספטמבר 2017 ב- Journal of Vascular Surgery על ידי חוקרים מארה"ב ואירופה, הוכיח כי שימוש ב-IVUS שינה תוכנית טיפולית ב- 57% של המקרים. כמו כן, המחקר הראה כי ב- 29% מהמקרים בהם ונוגרפיה "רגילה" לא הראתה היצרות, ה-IVUS הראה היצרות ברורה.

בנוסף, ה-IVUS מצא ב- 88% יותר פתולוגיות בוורידים מאשר הונוגיוגרפיה הקונבנציונלית. עם פרסומו עורר המחקר הדים רבים וכעת איגודים בתחום כירורגית כלי דם ורדיולוגיה פולשנית ברחבי העולם ממליצים על השימוש באולטרא-סאונד תוך ורידי כטכנולוגיה הבלעדית להדמיה מדויקת של וורידים באגן והבטן כדי להימנע מטיפולים מיותרים (5% טיפולים מתוכננים על סמך ונוגרפיה בוטלו במחקר המצוטט) ולדייק בטיפול עצמו.

לציין כי הצנתור מבוצע בהרדמה מקומית או מלאה. בסיומו, המטופל שוהה בהשגחה, בדרך כלל, לא מעבר ליום אחד. לרוב, התופעות של הגודש הוורידי, הכיבים ברגליים, הבצקות והכאבים חולפים תוך ימים ספורים מהטיפול ואיכות חיי המטופל משתפרת בהתאם.

קצת על בעיית גודש וורידי האגן (PCV)

לכאבי אגן כרוניים יכולות להיות סיבות שונות. אחת הסיבות היא תסמונת גודש וורידי האגן או דליות וורידי האגן (PCS – Pelvic Congestive Syndrome). תסמיני המחלה כוללים כאבים ותחושת כבדות בבטן התחתונה, המתחזקת לרוב במצב עמידה, כאבי אגן לאחר קיום יחסי מין, וכן תסמינים הכרוכים בלחץ על שלפוחית השתן או הרקטום. לרוב הכאבים מתחזקים בזמן המחזור, במהלך הריון ובעת מגע מיני. בנוסף לכך, יכולים להופיע אצל המטופלות וורידים מורחבים (דליות) בירכיים ובאברי המין החיצוניים. דליות אלו יכולות להיות קשור לתסמונת גודש וורידי האגן, אך לא בהכרח.

בכנס בינלאומי בתחום מחלות ורידים (UIP 2018) שהתקיים במלבורן אוסטרליה השנה, דווח שבשני שליש מהמקרים הכנסת סטנט לוורידי הכסל באגן חלה הטבה משמעותית במצב הסובלות מתסמונת זו. עד עכשיו הטיפול התקני היה צנתור ישיר של ורידי האגן לצורך חסימה של הדליות על חשבון אמבוליזציה (תסחוף).IVUS של וורידי הכסל באגן יכול לשפר את איכות האבחנה ולשנות את התוכנית הטיפולית גם במחלה זאת.

ד"ר חברון וד"ר קנטרובסקי לצד מכשיר האייבוס (באדיבות המרכז הרפואי הלל יפה)
Back to top button