בריאותמבזקיםמומלצים

התחלתם ניקיונות לפסח? משרד הבריאות מגיש כללי בטיחות לשימוש בחומרי ניקוי

לקראת חג הפסח, משרד הבריאות בשיתוף המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי ברמב"ם וארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מפרסמים כללי בטיחות בשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים.

על פי נתוני המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי רמב"ם: כ – 47% מהחשיפות לרעלים מתרחשות מידי שנה בילדים עד גיל 6. בשנת 2017, בשבוע שלפני חג הפסח הייתה עלייה של כ- 25% בחשיפות לרעלים בקרב כלל האוכלוסייה, ובילדים קטנים עלייה של 26%.

מנתוני המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי רמב"ם עולה, שמידי שנה בשבוע שלפני חג הפסח עולה מספר החשיפות לרעלים. בשנת 2017 המספר היה 961, כמחציתן בילדים עד גיל 6 שנים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד מראים הנתונים ש- 51% מהחשיפות לרעלים בשבוע שלפני חג הפסח ערבו כימיקלים ו- 40% תרופות.

החשיפות לכימיקלים בשבוע שלפני חג הפסח נגרמות בד"כ מחומרי ניקוי והדברה ביתיים, אקונומיקה, דטרגנטים, גזים מגרים, בסיסים, מסירי אבנית, קוטלי חרקים, חומצות ותזקיקי נפט. לעומת זאת, בשבוע של חג הפסח חלה ירידה בהיקף החשיפות לרעלים, בעיקר בגלל הירידה בשימוש בכימיקלים ביתיים.

התופעה חוזרת על עצמה מדי שנה כשההכנות לפסח בעיצומן. ניקיון יסודי, קרצוף הבית, צביעה, ניקוי ומירוק הכלים והמטבח מהווים פתח לסכנות. פעולות אלה נעשות תוך שימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים, צבעים וחומרי הדברה. לעתים קרובות נמצאים החומרים בהישג היד של הילדים, באריזות פתוחות בתפזורת ואף מועברים לבקבוקי וכוסות משקה. כמו כן מרעננים את ארון התרופות בבית, ותרופות רבות מוצאות את דרכן לפח, ומשם קצרה הדרך לילד.

מאחר וזוהי תקופת חופש, הילדים נמצאים בבית ולעתים קרובות ללא השגחה נאותה, הרי שהם מועדים לתאונות בית ובעקר להרעלות.

פרופ' ידידיה בנטור מנהל המרכז הארצי למידע בהרעלות, מרכז רפואי רמב"ם, ואורלי סילבינגר, מנכ"ל ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, מפרסמים כללי בטיחות בשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים אחרים בבית ובתרופות:

(קרדיט: pixabay.com)

חומרי ניקוי: יש למקם הרחק מטווח השגתם של ילדים – במקום גבוה או נעול. מיד בתום השימוש, יש להקפיד להחזירם למקומם ולסגור את המיכל, זאת כדי למנוע בליעה או שאיפה של חומרים רעילים וכוויות.

• מומלץ לקנות חומרי ניקוי ותרופות באריזות קשות פתיחה לילדים.

• אין לערבב חומרי ניקוי, ובפרט לא חומצות ומלבינים, תערובות כאלו משחררות גזים רעילים ועלולות להיות מסוכנות במקרה של שאיפה.

• יש להקפיד על השארת חומרי הניקוי והתרופות באריזתם המקורית תוך סגירת המיכל. אין לאחסן חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה, גם אם מצויין על הבקבוק "חומר רעיל" – פעוטות אינם יודעים לקרוא.

• אין לאחסן חומרי ניקוי בסמוך למוצרי מזון ולא בכוסות שתייה.

• קריאה קפדנית של הוראות השימוש במוצר לפני השימוש בו תוך שימת לב מיוחדת לאזהרות עשויות להועיל למבוגרים ולילדים כאחד.

• תרופות שאינן בשימוש או שפג תוקפן, חומרי ניקוי והדברה, צבעים ומדללי צבע שאינם בשימוש יש לסלק מהבית בצורה בטוחה מבלי שלילדים תהיה גישה אליהם.

(קרדיט: pixabay.com)
Back to top button