חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

תכנית הסיעוד הלאומית אושרה: "לא ייפגע אף קשיש סיעודי מהרפורמה"

חוק ההסדרים: בתום דיון סוער, אישרה היום (שלישי) ועדת העבודה, הרווחה והבריאות פה אחד את סעיפי רפורמת הסיעוד. הרפורמה תיושם בהדרגה עד שנת 2021. לדרישת יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), שר העבודה והרווחה חיים כץ וחברי הוועדה הוכנסו שינויים מהותיים במתווה: הוחלט כי תבוטל ברירת המחדל, והקשיש הסיעודי יבחר מבין כמה אפשרויות שיוצגו בפניו, בשיתוף גורם מקצועי-טיפולי מטעם הרשויות. בנוסף, לדרישת אלאלוף, תינתן אפשרות לקבל טיפול סיעודי בבית גם עבור רמת התלות ה"קלה" ביותר. בנוסף, עלתה הגמלה החודשית והתווספה חצי שעה שבועית לטיפול בבית. "השינויים הם אחראיים, הגיוניים והוגנים, והם צורך המציאות בשטח לטובת המטופלים הסיעודיים. אני מתחייב: לא ייפגע אף קשיש סיעודי כתוצאה מהרפורמה. עם זאת, לא יצאנו עם כל תאוותנו בידינו", אמר אלאלוף.

סיכום ההחלטות:

• רמת תלות 1 ("הקלה" ביותר מבין 6 רמות התלות החדשות שנקבעו), יבחר הזקן הסיעודי אפשרות אחת מבין השלוש הבאות, ללא צורך בהתייעצות עם גורם מקצועי:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

• גמלה כספית בגובה כ-1,378 שקלים בחודש, אותה ניתן לנצל לכל מטרה (גם טיפול בבית).

• 9 שעות שבועיות שניתן לממש אותן לצרכים שאינם טיפול ביתי (כמו: השתתפות במרכזי יום, שירותי כביסה, רכישת מוצרי ספיגה, התקנת לחצן מצוקה).

• 5.5 שעות שבועיות לטיפול בבית, בקהילה, או לקבל שווי כספי תמורתן. ניתן לשלב בין הטיפולים והכסף (לדוגמה: 3 שעות בבית ושעה במועדון יום, 2 שעות בבית והשאר בכסף).

– קשישים סיעודיים ברמות החדשות הגבוהות יותר, 2 עד 6, יידרשו לקבל החלטה על ניצול זכאותם (בהתאם לטבלה שלהלן) בהתייעצות עם גורם מקצועי-טיפולי. עד אז, יהיו זכאים לבחור ב-4 יחידות שירות בכסף והשאר בשירותים (בהתאם לרמות שבטבלה). הגורם המקצועי-טיפולי, אשר הגדרותיו ייקבעו בהמשך בתקנות, יידרש להתייצב בביתו של הקשיש הסיעודי תוך חצי שנה מרגע הגדרתו כסיעודי, ויחד יחליטו על אחת מהאפשרויות הבאות: שירותי סיעוד בקהילה או בבית (בהתאם לרמות שבטבלה), או שילוב של ניצול עד שליש מגובה הזכאות בכסף ושני שליש שירותי סיעוד בקהילה או בבית. מעסיקי מטפלים ישראלים יהיו זכאים ל-3 עד 4 שעות טיפול נוספות, לעומת מעסיקי מטפלים זרים. זכאים המוגדרים כעיוורים ובודדים ייחשבו כזכאים לרמה 2 ולא 1, וזכאים שהם בודדים בני 90 ומעלה יקבלו אוטומטית זכאות לרמה אחת הגבוהה יותר מהגדרת מצבם.

מרכזת ועדת חוק סיעוד בעיריית ירושלים, ורדה היבשר, התריעה: "אין מספיק כוח אדם טיפולי-מקצועי כדי לבצע את התכנית". היו"ר אלאלוף בתגובה: "משרד הרווחה יידרש לבצע הערכת מצב ולשנות היערכויות".

עוד נקבע כי גמלת הסיעוד לא תיחשב כהכנסה של הזכאי לכל דבר ועניין. עו"ד רועי קרת מהלשכה המשפטית במוסד לביטוח לאומי ביקש להחריג מחקרים וסטטיסטיקות, אולם חברי הכנסת טלי פלוסקוב (כולנו), לאה פדידה (המחנה הציוני), קארין אלהרר (יש עתיד) ואיציק שמולי (המחנה הציוני) התרעמו על הבקשה, בטענה כי בכך יתאפשר להציג מצג שווא של הוצאה מקו העוני של אוכלוסיית הקשישים הסיעודיים. כתוצאה מכך, בקשתו של עו"ד קרת לא התקבלה.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח