חדשות הארץמבזקים

צפו על הר הבית ונחקרו בשב"כ, "זו התעללות לשמה"

תלונה הוגשה לקצין תלונות של מחוז ירושלים במשטרה ולמבת"ן – מחלקת ברור תלונות נחקרים אשר אחראית על השב"כ. בארגון חוננו אומרים כי הרקע לתלונה הוא אירוע שהתרחש ביום שישי האחרון בו עוכבו ארבעה יהודים שטיילו בעיר העתיקה לחקירה, תוך פגיעה בפרטיות, לקיחת חפצים אישיים ובהמשך חקירת שב"כ ללא הסכמת הנחקרים.

י', בן 22 ואחד מהמתלוננים במקרה, סיפר איך התחיל האירוע: "אני ועוד שלושה מחבריי טיילנו בעיר העתיקה. ברחוב ויה דה לה-רוזה פנה אלינו ערבי תושב המקום והציע לקחת אותנו לתצפית על הר הבית בתמורה ל- 10 שקלים לאדם. הסכמנו והלכנו אחריו. הוא הכניס אותנו לבית ספר מקומי, משם נשקף הר הבית. התפללנו כמה דקות וירדנו בחזרה לרחוב. בכניסה ראינו שוטרים ממתינים בפתח".

לדבריו של י', השוטרים דרשו מהארבעה את תעודות הזהות שלהם תוך שהערבי מסביר לשוטרים כי הוא לקח את הבחורים לתצפית לאחר ששילמו, והוא עושה זאת עם תיירים נוספים במקום. השוטרים לא שעו להסברים ועיכבו את הבחורים לתחנת המשטרה בשער האריות.
"בתחנה הם לא הסכימו לנו לדבר אחד עם השני", משחזר י', "נתנו לנו להתפנות רק עם דלת פתוחה ובהמשך לקחו לנו את הפלאפונים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהמשך הועברו הארבעה לתחנת ה'קישלה', גם שם נאסר על הארבעה לדבר אחד עם חברו, והם עוכבו מעל לשלוש שעות בתחנה. "זה היה יום שישי וכבר היה מאוחר. היינו מעל שש שעות בעיכוב במשטרה. בקישלה חקרו כל אחד בחקירה עם דלת פתוחה ולאחר מכן בחקירת שב"כ". לדבריו של י' לא הובהר לו לפני החקירה כי הוא נכנס לחקירת שב"כ וכן לא נשאלה רשותו לחקירה, כפי שמחייב החוק. י' מספר: "החוקר שאל אותי 'מה דעתך על המצב בהר הבית', 'מתיי הפעם האחרונה שהיית בהר הבית' ו'מה תעשה למען הר הבית'. אחר כך הוא ביקש שאגיד לו דבר תורה מהפרשה ובזה הסתיימה החקירה".

(קרדיט: pixabay.com)

בארגון חוננו ציינו כי הטענות בכתב התלונה מעלות תמונה של התנהלות בלתי חוקית של המשטרה תוך הפרת זכויותיהם של הבחורים. ביניהן נטען כי המשטרה פגעה בחופש התנועה של הבחורים ועיכבה אותם ללא עילה כפי המתחייב, בעוד שהערבי הוא זה שהזמין את הארבעה להיכנס למקום. עוד נטען בכתב התלונה כי נפגעה זכותם לצנעת הפרט כאשר בתחנה לא הורשו הבחורים להתפנות בצנעה וחויבו להתפנות בדלת פתוחה.

בהמשך התלונה שהוגשה ע"י עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו נכתב כי הפלאפונים של הבחורים נלקחו מהם ללא סמכות, וחקירות השב"כ שעברו הבחורים נערכו ללא תנאים שמאפשרים חקירה כזו וללא הבהרה לבחורים כי אין הם מחוייבים להיכנס אליה.

י' סיפר על תחושותיו בעקבות האירוע: "אני חושב שזו התעללות לשמה. הערבי שנכנס איתנו אמר לשוטר שהוא הכניס אותנו. בשביל מה כל זה? זה יום קצר, אמא שלי הייתה מאוד מודאגת והשוטר ניתק אותה בפרצוף כשהתקשרה לברר בשלומי. אין לי הגדרה אחרת לזה.
התעללות לשמה. כנראה שהמשטרה רוצה שכמה שיותר יהודים לא יגיעו למקומות האלה, ושאם כן יש מצב שייעצרו. יש לי חזות חרדית ואני מאמין שאם הייתה לי חזות חילונית, ערבית או נוצרית לא הייתי עובר את כל זה".

עו"ד יאדו מוסר: "על רשויות החוק, המשטרה והשב"כ, לאכוף את החוק ולפעול לשמירת האינטרסים הביטחוניים בסבירות ובהתאם לחוק. במקרה זה פרצו הגורמים האמורים את גדרי החוקים והנהלים וגרמו לפגיעה חריפה, לא חוקית ובלתי סבירה במתלוננים. הן כפרטים, והן כמייצגי זכותו וחירותו של עם לפסוע ברגליו בעיר העתיקה בירושלים ולשאת וליבו להר הבית".

תגובה אחת

  1. ויה דה לה רוזה? דרך השושנה? מקום חדש בירושלים כנראה. נער הייתי וגם זקנתי ומקום כזה לא הכרתי. תודה לכם, יהודים רחמנים, שהוכחתם את בורותכם.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח