מאמריםמבזקיםמומלצים

מחקר: בחירות שעושה אדם ואירועים שונים בחייו משמעותיים יותר מגנטיקה

תובנות חדשות על האנושות – מחקר חדש מגלה מה משפיע על אריכות חיינו, איזה מרחק עוברים כדי למצוא בני זוג, ומי נוהג להתרחק ממקום הולדתו נשים או גברים

מחקר חדש שבוצע באמצעות מאגר המידע של חברת ההייטק MyHeritage חשף תובנות חדשות על ההתנהגות האנושות ב-500 השנים האחרונות, ביניהם האם אריכות החיים היא גנטית ומוכתבת מראש מהמשפחה או סביבתית התנהגותית, כמה רחוק בני זוג נולדים זה מזה ודפוסי הגירה חדשים.

המחקר הובל על ידי פרופ' יניב ארליך, המדען הראשי של MyHeritage וחבר במחלקה למדעי המחשב באונ' קולומביה, ומבוסס על 86 מיליון בני אדם, 5.3 מיליון משפחות, שאחת מהן אף אוגדה לעץ המשפחה הגדול ביותר מבחינה מדעית המקשר בין 13 מיליון איש הקשורים זה לזה בקשרי לידה או נישואים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במחקר נבדק עד כמה משפיעים על אריכות הימים גניים העוברים בתורשה במשפחה וזאת באמצעות השוואה של תוחלת החיים של אנשים לזו של הוריהם. החוקרים חישבו את התורשתיות של תכונה זו, כלומר עד כמה אחראים הגנים על אריכות הימים לעומת הסביבה. הם הגיעו למסקנה שהשפעת התורשה על תוחלת החיים היא כ-16% ואילו רוב ההשפעה נובעת מסביבת החיים והמגורים, תזונה ואורח החיים. המשמעות היא שבחירות שעושה אדם ואירועים שונים בחייו משמעותיים יותר מאשר גנטיקה.

אילוסטרציה (קרדיט: pixabay.com)

נתון שעבר שינוי לאורך השנים הוא המרחק הממוצע בין מקומות הלידה של בני זוג. עד למאה ה-19, לפני המהפכה התעשייתית, רוב הזוגות נולדו במרחק של פחות מ-10 ק"מ זה מזה. מאז שנות החמישים, בעקבות השינויים המהירים בתחבורה היבשתית ובתעופה, המרחק אותו עוברים בני זוג כדי למצוא זה את זו גדל ל-100 ק"מ.

בבדיקה של דפוסי הגירה נמצא שנשים נטו לעזוב את מקום הולדתן יותר מגברים, אבל לרוב לא התרחקו מאוד. לעומת זאת כאשר גברים נדדו הם נטו לנוע למרחקים גדולים יותר, והרבו יותר להגר ממדינה למדינה. המגמה הזו של הבדלים בין המינים נמשכת לפי המחקר כבר לפחות 300 שנים במרחק נדידה שונה, ונראית גם היום.

המחקר בוצע בשיתוף החוקרים גו'אנה קפלניס ואסף גורדון מאונ' קולומביה, טל שור מהטכניון ומחברת MyHeritage, עומר וייסברוד ממכון ויצמן למדע וחוקרים נוספים.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח