חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

בקרוב יותקנו מצלמות מעקב בכל המוסדות הסיעודיים ברחבי הארץ

ביום ראשון הקרוב תעלה לאישור ועדת שרים לענייני חקיקה חוק התקנת מצלמות בבתי אבות סיעודיים. הצעת החוק גובשה והוכנה לאחר הליך חקיקה ממושך שנעשה בעבודת מטה משותפת עם משרד המשפטים, שכן בחוק ישנם אלמנטים שונים שנוגעים לצנעת הפרט, אתיקה רפואית, כגון יחס למקרים בהם מטופל או בני משפחתו מתנגדים לתיעוד רצוף וכדומה, מה שהביא לדיונים מקצועיים מורכבים ומאתגרים, כולל התנגדויות שונות מצד גורמי מקצוע במשרד המשפטים.

בעקבות עמדתו הנחרצת של סגן שר הבריאות קודמה החקיקה בנחישות על אף ההתנגדויות והחוק יעלה להצבעה כבר ביום ראשון הקרוב ויקודם במושב הקרוב של הכנסת.

סגן שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן אמר כי "מדובר בצעד ערכי חשוב כדי להגן על הסיעודיים ולמנוע מקרים כמו אלה שראינו והזדעזענו. חברה מתוקנת אינה יכולה לאפשר פגיעה בחסרי ישע כקשישים שזקוקים להגנה ולטיפול מסור מצד הצוותים הרפואיים והסיעודיים. מוסד סיעודי שלא יהיו בו מצלמות בהתאם לחוק לא יקבל רישיון וייסגר. אנחנו נדאג יחד עם משרדי הממשלה השונים לתקצוב דחוף של הנושא. זוהי חובתנו המוסרית להגנה על הסיעודיים מפני פגיעה וכך נבטיח את הבטחון של הסבים והסבתות שלנו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף: "הבטחנו וקיימנו. המצלמות מהוות נדבך חשוב בהגנה על הקשישים חסרי הישע באותם המקומות. מקץ שנה מאז שפורסמו בתקשורת המראות המזעזעים אנחנו משפרים את אמצעי ההרתעה שלנו בבתי האבות."

ההערכה היא כי בתוך כמה חודשים ירושתו כל המוסדות במצלמות מעקב, על חשבון המדינה. מוסד שיסרב להתקין מצלמות — יישלל רישיונו. מוסד חדש שיסרב לא יקבל רישיון הפעלה.

על פי החוק במוסדות יותקנו שלטים בולטים לעין המכריזים כי בשטחם פועלים מצלמות. המצלמות יהיו גלויות לעין ויותקנו בכל האזורים שבהם נמצאים המאושפזים. הן יתעדו את הנעשה 24 שעות ביממה, כולל בחדרי הקשישים, בשירותים ובמקלחות שלהם. קשיש שיבקש לא להציב מצלמה בשירותים או במקלחת יידרש להציג את בקשתו בכתב, והיא תיענה.

המצלמות ינפיקו תמונות מטושטשות (בגלל צנעת הפרט), אך ברורות מספיק כדי להבין מה קורה במקרה של חקירה משטרתית והעמדה לדין. הצילומים יתבצעו ללא סאונד (מחשש לעבירה על חוק האזנות הסתר) ויועברו למוניטור שאליו תהיה גישה למורשים בלבד — שייקבעו על ידי ההנהלה.

המצלמות וכל מחשב או התקן שעליו נשמרות הקלטות הצילומים לא יהיו מחוברים לאינטרנט או לקו טלפון, מחשש לזליגת התמונות. צילומים ייבדקו רק כשיתעורר חשד להתעללות או במקרה של קבלת תלונה, והם יושמדו לאחר 90 יום. כל אירוע חריג ידווח לרשויות הסוציאליות או למשטרה וכן למשרד הבריאות.

Back to top button