חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

אושרה בקריאה ראשונה: "לוויית מחבלים לא יהפכו עוד למפגן תמיכה בטרור"

ההצעה לתיקון החוק של השרים גלעד ארדן ואיילת שקד למאבק בטרור, המסמיך את המשטרה לעכב מסירת גופות מחבלים כדי למנוע מהלוויות להפוך למפגן הסתה לטרור, עברה בקריאה ראשונה בכנסת. היוזמה הגיעה בעקבות "בג"ץ ג'אברין" שקבע כי למשטרה אין סמכות חוקית כזו.

השר ארדן אומר כי הלוויית מחבלים לא יהפכו עוד למפגן תמיכה בטרור. "דווקא ביום שבו נחשפת עוד חוליית מחבלים מאום אל פאחם מאז הלווית המונים, אנו מעבירים חוק שנועד למנוע הלוויות הזויות שמהללות רוצחי שוטרים".

בהצעה לתיקון לחוק למאבק בטרור המאפשר למשטרת ישראל להחזיק גופות מחבלים כדי למנוע הפרות סדר בהלוויות והסתה שעלולה להוביל לטרור נקבע כי המשטרה תוכל להורות בצו על עיכוב מסירת גופת המחבל עד להבטחת מילוי התנאים אותם דרשה המשטרה ממארגני הלוויה. בנוסף, המשטרה תוכל להפעיל את סמכותה אם קיים חשש ממשי כי בשל אירוע הלוויה תתבצע פגיעה בחיי אדם, להסתה לטרור או לביצוע מעשה טרור, לרבות בשל ההסתה בהלוויה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רשימת התנאים לדוגמה שהמשטרה רשאית לקבוע לקיום הלוויה: הגבלת מספר המשתתפים, זהותם של המשתתפים, לרבות מניעת השתתפותו של אדם מסוים ככל שנשקפת סכנה לשלום הציבור מאותו אדם או מעצם השתתפותו באירוע הלוויה, מסלול הלוויה, מועד קיום הלוויה ושעת הלוויה, קביעת רשימה של חפצים שנשיאתם במהלך האירוע אסורה. במקרים מיוחדים רשאית המשטרה לקבוע גם את מקום הקבורה.

כמו כן, רשאית המשטרה להורות על הפקדת ערובה כספית להבטחת קיום התנאים שקבעה במהלך אירוע הלוויה של המפגע באחד משני מקרים אפשריים: הראשון, כאשר סברה כי קיים חשש לפגיעה בשלום הציבור וביטחונו בשל אירוע הלוויה או הקבורה; והשני, כאשר סברה כי קיים חשש לגילוי הזדהות עם ארגון הטרור או הסתה לטרור.

"מדינת ישראל מחויבת להבטחת ביטחונם ושלומם של אזרחיה, ובכלל זה לפעול לסיכול איומי הטרור כל זאת תוך שמירה על איזון בין עוצמת הכלים הנדרשים להתמודדות אפקטיבית עם הסיכונים האמורים לבין מחויבות המדינה לשמירה על ערכי הדמוקרטיה וזכויות אדם", כך נכתב בהצעה לתיקון החוק.

השר גלעד ארדן: לוויות מחבלים הופכות למפגני הסתה ותמיכה בטרור שמגבירים את הסיכוי לפיגועים נוספים ולכן הובלתי מדיניות נוקשה כנגד קיומן של הלוויות שיש בהם הסתה כדי שהמחבל הארור לא יזכה לכבוד על מעשהו הנפשע. לצערי בג״צ קבע שאין סמכות למשטר להחזיק בגופת המחבל עד למילוי תנאיה ועלינו לעשות הכל כדי שהחוק יאושר במהירות וסמכות המשטרה למנוע הסתה תוחזר.

"לוויית מחבלים לא יהפכו עוד למפגן תמיכה בטרור"
Back to top button