חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

"אם בתל אביב יהיו במקלטים, בכל ביירות יהיו במקלטים"

שר הביטחון, אביגדור ליברמן השתתף היום (רביעי) בצהריים בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) והתייחס למצב הביטחוני בצפון הארץ ולגבי הסכם הגרעין האיראני.

לגבי המצב הביטחוני בצפון אמר ליברמן: "לגבי כל מה שקורה בצפון צריך להבין, נכון שאתה מזהה את האמביציות האיראניות אבל לא רק בהקשר סוריה-לבנון, זה אמביציות שכרגע פרוסות על פני המזרח התיכון כולו, אתה רואה את אותם דפוסי ההתנהגות בעיראק, את אותן מיליציות שיעיות שהם מקימים בעיראק, וכמובן הם מצטיידים באותם טילים, אותו ידע, אותם יועצים, אתה רואה אותו דבר בתימן ומאחורי הכל עומד איש אחד, קאסם סולימאני, ואני חושב שדווקא בסוריה אנחנו רואים שהם גם מבינים שגם מדינת ישראל נחושה מאוד ואם הייתי משווה לכל שאר המקומות, הכי פחות נוכחות איראנית שאנחנו רואים במזרח התיכון זה דווקא בסוריה. מה שקורה בלבנון זה יותר פשוט- למעשה חיזבאללה הקריב את האינטרסים הלאומיים של לבנון על מזבח האמביציות האיראניות. הוא למעשה פועל בניגוד לאינטרס הלאומי הלבנוני. אני חושב שזה ברור היום לחלק ניכר מאוכלוסיית לבנון למרות שלבנון כמו לבנון, אתה יודע הם דואגים קודם לביזנס, אח"כ כל אחד מחלק את הגזרה אז יש סונים אז הם עובדים מול הצרפתים ויש נוצרים שיותר מתמקדים בארה"ב וכל אחד מחלק את הגזרה. אבל בסופו של דבר ברור לכולם שחיזבאללה פועל בניגוד לאינטרס הלאומי הלבנוני ומקריב על מזבח האמביציה האיראנית את כל לבנון וברור לכולם, אם חס וחלילה תהיה התלקחות בצפון, זה לא יהיה כמו בפעם הקודמת מול חיזבאללה, כל לבנון, מבחינתי צבא לבנון ולבנון, הם לא שונים מחיזבאללה הם חלק מחיזבאללה וכולם ישלמו את מלוא המחיר".

הרתעה, נהגה ועוצמה

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"שלוש נקודות, אתה יכול למנוע התקלחות קודם כל ע"י הנחישות והם מבינים שמצד שני יש צבא ויש הנהגה, נחושים מאוד, דבר שני הרתעה זו גם עוצמה, הם מבינים שהיום צה"ל נמצא בעמדת עוצמה כמו שלא היה אף פעם והדבר השלישי- מפעילים את כל המנופים בזירה הבינ"ל. אז יחד זה מייצר לך מן יכולת כן למנוע ולא להתדרדר למלחמה. אני חושב שהגישה הזאת שלנו היא ברורה לכולם. היא ברורה בוושינגטון, במוסקבה, בפריז, בכל מקום העמדה שלנו שאנחנו גם נחושים, אנחנו גם מוכנים וגם אנחנו מסבירים, ולצערי לפעמים בזירה הבינ"ל אנשים לא נותנים לבלבל אותם עם העובדות, הם פשוט מתעלמים מן העובדות. אבל בגדול צריך להבין שמדינת ישראל אחרי יולי 2000 ומי שזוכר אז הייתה הודעה של מזכ"ל האו"ם דאז קופי אנאן, שישראל מילאה בשלמותה את החלטה 425 ואנחנו חזרנו לקו הבינ"ל ואין שום טענות, ושלושה ימים אח"כ מועצה הביטחון אישרה הודעת קופי אנאן. לכן מבחינתנו אנחנו באמת חזרנו לגבול בינ"ל מקובל, יש אישור וכל הפרובוקציות שמנסה חיזבאללה היום להעלות ולהתגרות כמו שפתאום שומעים שיש לחצים מה פתאום אנחנו מקימים מכשול בשטח סובירני שלנו או שהם מוציאים מכרז על שדה גז ובין היתר בלוק שהוא לפי כל קנה מידה שלנו, לקבוצות בינ"ל שהן חברות מכובדות שלדעתי עושות שגיאה חמורה כי זה בניגוד לכל הכללים ולכל ההתנהלות במקרים כאלה, וזה לא מקרה ראשון של המחלוקת בזירה הבינ"ל על שדה נפט או גז כזה או אחר, ויש פה התנהלות מאוד מתגרה ופרובוקטיבית ועוד פעם אנחנו משתדלים לפעול בנחישות וגם באחריות."

"כשאנחנו מדברים על חזית הצפון כבר לא מדברים על חזית לבנון ואני מתקן את עצמי אנחנו מדברים על חזית הצפון הנושא של סוריה זה בילד-אין ואני מקווה שלסורים יהיה מספיק שכל לא להיכנס, אני לא בטוח שתהיה להם יכולת להגיד 'לא' לחיזבאללה ולכן הנחת היסוד שלנו שכמובן אנחנו מדברים על חזית הצפון שיש לזה לא מעט אלמנטים מורכבים איך לפעול, אבל בהחלט זו הנחת העבודה, כך אנחנו בונים את עצמנו ואת כל התכניות שזה לא חיזבאללה אלא לבנון וסוריה כחזית צפונית אחת ואני חושב שיש לנו תשובות טובות."

"אף אחד לא מחפש הרפתקאות, אם נגזר עלינו המטרה לסיים את זה כמה שיותר מהר"

"צריך להבין שתמרון הוא לא מטרה בפני עצמה, המטרה לסיים, אם חס וחלילה אני עוד פעם מדגיש ואף אחד לא מחפש הרפתקאות ואני חושב שזה רע לכל האזור, אם תתלקח החזית הצפונית ואם אם כבר נגזר עלינו, אז צריך להבין שקודם כל המטרה לסיים את זה כמה שיותר מהר, בצורה חד משמעית. חייבת להיות התרעה ברורה. מה שאנחנו ראינו בכל העימותים במזרח התיכון בשנים האחרונות לצערי בלי boots on the ground זה לא נגמר. כל הנושא של התמרון הקרקעי זה דבר מורכב, הוא מחייב מאמץ גדול, גם לצערי קורבנות, ובטח במונחים של מדינת ישראל תמרון קרקעי עם כל מה שכרוך בזה זו החלטה לא פשוטה וכמו שתמיד אנחנו אומרים כל האופציות פתוחות, אני לא משועבד לשום תפישה, צריך להכין ולהיות מוכן לתמרון קרקעי, לא בטוח שצריך להשתמש בו, אם לא תהיה ברירה נשתמש, אם יש ברירה עדיף שלא, אבל צריכים את האופציה הזו של תמרון קרקעי, להיות ב-100% מוכנות."

"קודם כל זה ציפיות לדעתי שלא קיימות מאז מלחמת עיראק, לדעתי לא קיימות כי כולם מבינים מאז מלחמת עיראק ועד "צוק איתן" כולל לבנון השנייה שמבחינת האויב המטרה המרכזית זה העורף האזרחי. הם משתדלים כמה שפחות להתעמת מול צה"ל ישירות וכמה שיותר לפגוע בעורף האזרחי לכן יש פה הבנה, מה שחשוב פה זה התנהלות קודם כל גם של הציבור וגם של התקשורת. היה לי פה מפגש עם אחד האנשים החשובים בתקשורת הישראלית, אז בדיוק זו הייתה השיחה, הוא אמר לי "שתבין, אם יש 100 בניינים שפשוט החריבו אותם במרכז ביירות' ובניין אחד בת"א, אני קודם כל אדווח על בניין אחד בת"א ולא על 100 בניינים בביירות'". אין ספק שהתקשורת מבחינת העניין צריכה קודם כל להתעניין בישראל, אין שום בקרה ואחריות ואנשים יהיו בממדים וכל אחד עם האייפון יקפוץ מאתר אינטרנט אחד לשני לשלישי, ובטלוויזיות יזפזפ ויראה את התמונות, לכן אנחנו אומרים לציבור 'תקשיבו, אנחנו פועלים 24/7, לא צריך להתרגש, צריך לקחת בחשבון שכולנו מבינים שהעורף האזרחי זה האתגר הגדול ואנחנו נעשה הכל על מנת ללכת בעוצמה הכי גבוהה'. אין יותר מלחמה בנוסח הריקוד התימני צעד קדימה צעד אחורה, צריך מהרגע הראשון ללכת בפרופיל ברף הכי גבוה ועוצמתי ע"מ לסיים כמה שיותר מהר. אסור שיהיו תמונות כמו בלבנון השנייה שאזרחי ביירות' הלכו לחוף הים ובת"א אנשים ישבו במקלטים. זה לא יהיה. אם בת"א יהיו במקלטים כל ביירות' יהיו במקלטים וזה צריך להיות ברור גם בצד השני."

איראן

"הסכם הגרעין עם איראן זה הסכם גרוע ביותר, אנחנו ראינו לאן מוביל ההסכם, לא צריך פה לנחש, יש פה עובדות. אני אף פעם לא מציע להמציא את העובדות אלא להסתכל עליהן כפי שהן. ראינו לאן ההסכם הוביל לגבי צפון קוריאה, גם שם ישבו מעצמות וארה"ב הובילה וחתמה ואנחנו יודעים במה זה נגמר. ההסכם עם איראן יש בו יותר חורים מאשר ההסכם בזמנו עם צפון קוריאה, ההסכם הזה יותר גרוע כי הוא נתן לגיטימציה מוחלטת, הם לא צריכים לפרק את כל הצנטריפוגות החדשות, הם שמרו על כמות גדולה מהדור החדש, מותר להם להתעסק במחקר, אף אחד לא מגביל אותם בתכנית הצבאית, נכון שכל הנושא של העשרת אורניום השאירו בצד אבל הם מתקדמים בפיתוח טילים, בתכנית הצבאית ולכן ההסכם הוא ללא ספק לא רק שגרוע, הוא גם מכניס את כל המזרח התיכון למעשה למרוץ חימוש גרעיני ושלא נשלה את עצמנו. המזרח התיכון נמצא כרגע בתחילת מרוץ החימוש הגרעיני. כשאני מסתכל על כל המדינות באזור וכולם מסתכלים מה קרה עם צפון קוריאה וכל אחד עושה לעצמו את החשבון, הנה עובדה שהם יצרו לעצמם מן חסינות, אז כולם מגיעים כנראה לצערי לתוצאה לא טובה ואם רוצים לתקן את המצב הזה הנושא של ההסכם עם איראן יחייב להיות על השולחן, אין ספק שאנחנו תומכים בכל הניסיונות היום של ארה"ב לשנות את זה, אני חושב שגם באירופה הפנימו שאם לאיראנים יהיו טילים ל-1,600 ק"מ אז יהיו להם גם טילים ל-2,200, ל-2,300 ק"מ, וכאלה כבר מכסים את כל אירופה, את כל האיחוד האירופי, לכן אני חושב שלפחות פעם ראשונה אנחנו מרגישים שיש קצת הבנה לחששות שלנו, והאירופאים אם אני צריך לזהות משהו הם מוכנים לפתוח את נושא הטילים הבליסטיים ולדרוש פיקוח על התכנית הצבאית לטילים בליסטיים. מצד שני אתה רואה חברות ענק כמו 'טוטאל' הצרפתית שרצה לתוך איראן, משקיעה פרויקטים במיליארדי דולרים, אמרתי פעם שזה מזכיר לי את היומרה המפורסמת של לנין שאמרה בזמנו 'אנחנו נתלה את הבורגני על אותו חבל שהוא ימכור לנו, ע"מ להרוויח שני גרוש' וזה נראה לי העיקרון של החברות הגדולות במערב אירופה שרצות בכוח למערב איראן, שרוצות להרוויח שני גרוש בלי לחשוב על ההשלכות."

"אני בטח לא מוסמך לדבר בשם ארה"ב אבל אני חושב שהאמריקאים מבינים שזה איום כבר לא רק על ישראל, אלא על כל הסדר העולמי, על האינטרסים של האמריקאים, על המפרציות, על סעודיה והעולם כולו למעשה. מספיק יש כבר כל מיני התלבטויות והיסוסים לגבי צפון קוריאה וכל אחד שמסתכל על צפון קוריאה, כולם מבינים שזו בעיה אמיתית. רק הלילה הנשיא טראמפ שוב בנאום לאומה התייחס לנושא אבל אף אחד לא מצא פתרונות, בטח לא רוצים ליצור עוד בעיה. לכן אני חושב שאת הנושא האיראני אסור לקחת אותו כנושא ישראלי, אנחנו צריכים כל הזמן לפנות לקהילה הבינ"ל, לדבר איתם וכל הזמן לשים אצבע על ההשלכות החמורות. תסתכלו עכשיו, לא צריך לשכנע, זה לא אנחנו לבד, לא צריך לשכנע את המפרציות שאיראן זה איום מיידי ומוחשי ולא את הסעודים ועוד שורה ארוכה של מדינות במזרח התיכון. היום אנחנו לא לבד, זו בעיה של קהילה בינ"ל והיא כולה צריכה לפתור את הבעיה."

"אני חושב שכמו שאמרתי, כרגע את הנושא הזה גם באירופה, וגם בארה"ב לוקחים בשיא הרצינות. אני חושב שגם האחרים, אני לא חושב שסינים או רוסים מתלהבים מהרעיון שאיראן תהיה מעצמה גרעינית, לכן הקונצנזוס במידה והם פורצים את כל המוסכמות ופתאום הם רצים לייצור או להעשרה באחוז גבוה, להערכתי המציאות היא תהיה אחרת לגמרי. עוד פעם אנחנו קודם כל צריכים להבין שבסופו של דבר אנחנו צריכים לסמוך רק על עצמנו, אבל מצד שני לא לקחת בלעדיות על הבעיות של העולם ואיראן, אני חוזר ואומר, זו לא בעיה ישראלית אלא של הקהילה הבינ"ל."

הקיפאון המדיני עם הפלסטינים

"צריך להבין שהדבר הבסיסי הוא שאבו מאזן לא רוצה שום הסדר עם מדינת ישראל, הוא לא רוצה שום הסדר, זה לא משנה מתווך כזה או אחר, הוא רוצה למשוך זמן ולשחוק אותנו. אני מציע בוא נלך לעובדות- אנחנו עכשיו אומרים טראמפ הוא BAD GUY, ליברמן BAD GUY, נתניהו BAD GUY, אבל בוא נתחיל מהנשיא בוש. היה מפגש אולטימטיבי באנאפוליס, אתה בוודאי עוד זוכר מתפקידים קודמים, היה מפגש באנאפוליס, הייתה שם קונדוליסה רייס, אהוד אולמרט, ציפי לבני, אבו מאזן, ואני חוזר ואומר- מעולם לא יהיה בעתיד שום ראש ממשלה שיסכים ללכת כל כך רחוק כמו שאולמרט הלך לאנאפוליס, גם בסוגיית זכות השיבה, פליטים, חלוקת י-ם, חילופי שטחים, אחד לאחד כשאתה הולך ומסתכל ומי שמכיר את המסמך של אנאפוליס כשראיתי אותו בפעם הראשונה קיבלתי הלם, הכל היה מוכן לממש טקס ענק בבית הלבן על המדשאות וגם אז אבו מאזן בסוף אמר 'לא'. אח"כ תשאיר את הנשיא בוש, 8 שנים של הנשיא אובמה, עם קארי, ועם גב' קלינטון ועם כל המאמצים, 8 שנים האיש משך זמן ולא הסכים לשבת איתנו ואז היה לו תירוץ אחר- התנחלויות. עכשיו הוא מצא עוד תירוץ- ירושלים. זה לא משנה איזה מתווך ומה יציעו תמיד יהיה לו תירוץ למה לא. הוא מבחינת הגיל שלו, הלגאסי שלו, פתאום הוא הפך לכזה איש נחמד ומתורבת ומקובל, כולם שוכחים שהאיש הזה הוא מהדור הישן, מהאסכולה הישנה מאותם מייסדי פת"ח ואש"ף והתחנך במוסקבה וגדל שם עם שטיפת מוח במכון ע"ש פטריס לומומבה, את הדוקטורט שלו הוא כתב על הכחשת השואה, הוא הוציא ספר בירדן, שאני שומר אצלי במשרד, שהוא מכחיש את השואה. כולם שוכחים את זה. הוא בניגוד לאחרים הבין שבהתנגשות אלימה צבאית בינינו לביניהם אין לו סיכוי והאסטרטגיה שלו היא לא להתנגש איתנו, אלא להיות נחמד לעולם ולשחוק אותנו בפרוצדורה ארוכה בלתי נגמרת. אין לו שום רצון להגיע להסדר עם ישראל ולא משנה מה תהיה ההצעה. אמרתי, מעולם לא היינו טובים בניסיון להמליך מלכים, זה לא תפקידנו, אנחנו פתוחים להסדר הוגן, צודק, וזה רק עניינם להביא את ההנהגה שתרצה להגיע להסדר או לא תרצה. מה שכרגע לפחות צריך לעשות זה לנהל את הסכסוך והמקסימום שאפשר להגיע אליו זה הסדר ביניים ארוך טווח. אמרתי את זה לכל השליחים הנוכחים, אני זוכר את השיחה הראשונה שלי עם סנאטור מיטשל, אמרתי לו 'תשכח מזה', הוא היה ספקן, אמרתי תקשיב 'לא יקרה, אל תלך על זה, זה יומרני, אין פרטנר בצד השני'. מה שחשוב להבין עד כמה השלטון של אבו מאזן לגיטימי? אני רוצה להזכיר שלפי החוקה הפלסטינית הבחירות לנשיאות והפרלמנט הפלסטיני היו אמורים להתקיים בינואר 2010 אנחנו ברוך השם בינואר 2018. הוא רק ב-8 שנים דחה את הבחירות לנשיאות. דבר שני, מה השליטה שלו ברצועת עזה? את מי בדיוק הוא מייצג?."

האביב הערבי

"אי אפשר באופן מלאכותי ליצור הסדר צודק ונכון וחכם, אם אתה שואל אותי ואני אומר לך מה הדבר המרכזי שמונע מאיתנו להגיע להסדר עם הפלסטינים, זה הדבר המרכזי הבסיסי, מאותה סיבה ראינו את האביב הערבי, מה זה האביב הערבי? הסיבה שמעמד הביניים בחברה הערבית לא קיים. בשביל מדיניות של שלום, של רצון לדו-קיום, ליציבות, אתה חייב, אתה רואה את כל המדינות המצליחות בעולם, נורבגיה, שוויץ, 95% מהאוכלוסייה זה מעמד ביניים חזק ויציב. הבעיה שלי שהפער ב- GDP PER CAPITA בינינו לבין פלסטינים גבוה מדי, אצלנו אנחנו מתקרבים ל-44 אלף דולר, אצלם פחות מ-3. מישהו שחושב שהוויכוח הוא על השטח או שהוויכוח הוא על נשק, שום דבר. כל עוד זה הפערים, אי אפשר לגשר. לכן אני טוען שהיציבות הכלכלית ביהודה ושומרון זה אינטרס ביטחוני ישראלי, מי שמונע פיתוח כלכלי מואץ ביהודה ושומרון זה קודם כל אבו מאזן. אני דיברתי עם אולי מאות אנשי עסקים פלסטינים וזה הקונצנזוס בקהילה העסקית הפלסטינית, אם אתה לא מה-4-5 המקורבים לאבו מאזן או לא מהמשפחה שלו, אין לך סיכוי. הוא חונק את הכלכלה הפלסטינית."

סכסוך תלת מימדי

"מי שחושב שהסכסוך שלנו הוא עם הפלסטינים הוא טועה, אין לנו סכסוך איתם אלא עם העולם הערבי והוא סכסוך תלת מימדי, הוא עם מדינות ערב, עם הפלסטינים ועם ערביי ישראל ואני מאמין שאנחנו צריכים להגיע להסדר שהוא עסקת חבילה שכוללת הסדר עם כולם. כל ניסיון להגיע להסכם דו צדדי בינינו לבין הפלסטינים נועד לכישלון מראש. אנחנו חייבים להגיע למצב שקודם כל מדינות ערב, שאנחנו מפסיקים להיות הפילגש של המזרח התיכון, אני רוצה שגרירות של ישראל בכל המדינות הערביות המתונות, כניסה פתוחה מת"א לכל בירה ערבית, ואני חושב שהם ירוויחו מזה הרבה יותר מאיתנו, השילוב של היוזמה שלנו, ההיי-טק שלנו והכסף והעוצמה הפיננסית שלהם, תשנה את כל המזרח התיכון ואם זה לא מרכיב בהסדר אז חבל כי זה הבסיס. אח"כ צריך להגיע להבנה שערביי ישראל, מי שרוצה להיות אזרח ישראל הוא לויאלי למדינת ישראל, לדגל, להמנון, הוא מוכן לשרת בצבא, אני לא רואה שום סיבה למה צעיר ערבי לא יהיה מג"ד בצנחנים. הדוגמה הזו שעולה בטלוויזיה בישראל ח"כ ישראלי ואומר שמבחינתו דגל ישראל הוא סמרטוט והוא מעדיף למות ולא לשיר את ההמנון של מדינת ישראל וממשיך לגדף את הערכים, והוא ישב על עבירות ביטחון כבר בשנות ה-70, ממשיך לשבת כאילו לא קרה כלום. או שח"כ אחר מעל בימת הכנסת אומר שכל פלסטיני שמוכר קרקע ליהודים הוא בוגד ודינו מוות. תאר לעצמך מה היה קורה אם מישהו מישראל ביתנו היה אומר שכל יהודי שמוכר קרקע לפלסטיני היה אומר משהו דומה מה היה קורה במדינת ישראל. אנחנו רואים אלפים יוצאים ללוות בלוויה משלוהבת את אותם שלושה רוצחים שרצחו על הר הבית שני שוטרים דרוזים, אתה רואה שם אלפים יוצאים ללוויה, זה דבר שבלתי מתקבל על הדעת. כשאיימן עודה מסרב להגיע ללוויה של שמעון פרס וקורא לו 'רוצח מכפר כנא' ובאותו שבוע מגיע לאזכרת ערפאת ברמאללה, אם מישהו חושב שניתן במציאות כזאת להמשיך- הוא טועה. זה צריך להיות נדבך חשוב של הסדר כולל."

רק המפקד נותן את הפקודה

"עמדות מטכ"ל או דין תורה- "לא צריך לשאול אני חושב שזה להרים להנחתה, אין דילמה, כל מי שלא מקבל את המציאות שרק המפקד נותן את הפקודה- אין לו מקום. אני בצורה הכי ברורה הבהרתי שגם הרבנים שמנסים לערער על המציאות הזו לא תהיה להם דריסת רגל בצה"ל, זה לא יכול להיות. היום יש רב כזה רב אחר, שר ביטחון כזה או אחר אבל הדברים הבסיסיים, זה נקרא ממש לערער את יסודות הבניין שכולנו חיים בתוכו, זה ממש כאילו לחתור מתחת לאושיות של כל המדינה הזו. צה"ל זה לא עוד צבא, זה צבא העם במלוא מובן המילה ואי אפשר להתפשר, אסור להבליג, אסור לשתוק וצריך בצורה הכי ברורה למנוע מהרגע הראשון."

רגילים לקטר ולבכות ו'זה לא טוב'

"דמעה זה לא מאפיין אותי אני מודה ומתוודה, אבל כן התרגשתי אני חייב להגיד, ההתרגשות אמנם הייתה לרגע אחד וזה היה באותן 10 דקות ראשונות כשאתה נכנס למשרד הביטחון ויש טקס, ואתה נכנס לתפקידך כשר הביטחון, זה הגשמת חלום ציוני. עולה חדש, מבטא רוסי כבד, עולה למדינת ישראל בלי שום דבר, מתחיל את כל הדרך מלמטה וצריך להגיד שאין עוד הרבה מדינות בעולם שנותנים כאלו אפשרויות. אנחנו רגילים לקטר ולבכות ו'זה לא טוב' ו'שם גרוע', אבל בסופו של דבר אני לא מכיר מדינה שאתה יכול לעשות את כל הדרך הזו והחברה פתוחה והכל פתוח וזה היה מרגש מאוד. לגבי החלטות קשות, מי כמוך יודע שבכסא הזה של שר הביטחון יש לך החלטות קשות כמעט כל יום, בטח בתקופה כל כך מורכבת אתה נדרש להחלטות ואמרתי כבר שמילים זה חיים ומוות זה לא משל, זו מציאות יומיומית שאתה מתעסק וצריך להיות מאוד אחראי וקפדן בכל החלטה ושקול וללמוד כל החלטה, כי יש לזה השלכות מרחיקות לכת. ומה לעשות, אתה יודע, משה רבנו הביא אותנו לכאן ולא לסקנדינביה או לגבול שוויץ-איטליה ופה כנראה שר הביטחון עוד הרבה שנים יידרש להחלטות קשות כמעט יום-יומיות."

כהונת הרמטכ"ל

"אני מניח שכמו שזה מקובל ולפי כל התקדימים, אתה צריך 5-6 חודשים לקראת סיום הקדנציה כבר להחליט, אני מניח שבאזור ראש השנה, אנחנו נצטרך לפני ראש השנה, אז עוד פעם אני רק מציע, בסופו של דבר הממשלה צריכה להחליט ולהצביע. היו כבר הסתבכויות עם מינוי של רמטכ"לים, אתה צריך לזכור את זה, זה לא היה כל כך רחוק, לכן עדיף בלי הסתבכויות. טוב שתמיד היו ויש כמה מועמדים ולכן אנחנו פה התבלטות לא פשוטה וטוב שיש כמה וכמה מועמדים מצוינים."

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח