חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

"לא נאפשר פגיעה בעובדים – אין שום כוונה לחזור לימי רשות השידור"

ביוזמת היו"ר, ח"כ איתן כבל, התכנסה הבוקר ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון בפעילות תאגיד השידור הציבורי הישראלי – "כאן", כשמונה חודשים לאחר עלייתו לאוויר. היו"ר כבל ביקש לקבל דיווח על פעילות התאגיד, וכן על הטיפול בפורשי רשות השידור ובשימור ארכיון רשות השידור והעברתו לאמצעים דיגיטליים והמעבר לירושלים. הוא ציין כי אין זה מתפקידה של הכנסת לעסוק בתכנים, אבל הוא מבקש לקבל דיווח באשר להתנהלות התאגיד והבעיות עם העובדים ואמר: "אין לנו שום כוונה לחזור לימים של רשות השידור". עוד ביקש היו"ר כבל התייחסות להמשך פעילותה של תזמורת רשות השידור.

יו"ר מועצת התאגיד, גיל עומר, אמר כי "ברור שיש ביקורת וברור שלא עמדנו עדיין בכל היעדים, אבל נגיע למטרה שהצבנו לעצמנו. הקמת התאגיד הייתה כמו ריצה במסלול מכשולים, כשכל רגע מרחיקים את המטרה וגם יורים עליך. יש דברים שאנחנו במצב מאוד טוב ויש דברים שעדיין צריך לשפר. אני מאוד גאה בתוצרים שלנו, בתוכן האיכותי בטלוויזיה ברדיו ובדיגיטל ואני מציע למבקרים להתאזר בסבלנות. תוכן לא מייצרים מהרגע להרגע".

המנכ"ל אלדד קובלנץ הוסיף: "עד עכשיו התאגיד הוציא 325 מיליון שקל ליצירה ישראלית והחדיר סם חיים לתעשייה הזו. לא הייתה לנו כוונה לייצר עוד מאותו דבר ולהתחרות בערוצים 2 ו-10. הדיגיטל שלנו הוא הכי טוב במדינת ישראל וגם בסקר TGI האחרון שהתפרסם הבוקר התאגיד עלה משמעותית בהאזנה לרדיו. לטלוויזיה ייקח זמן להתבסס, כי זה לוקח 3-4 שנים". באשר לקליטת עובדי רשות השידור אמר כי הוצעו 510 משרות לפורשים והתאגיד נמצא במו"מ להסכם קיבוצי. לדבריו, "אנחנו הנהלה שמאמינה בעבודה מאורגנת ובעובדיה המצוינים, אבל אנחנו גם מאמינים שההנהלה צריכה לנהל. לא תהייה פה רשות שידור שנייה. באשר למעבר ירושלים אמר קובלנץ כי הוא יחד ביולי השנה ויושלם עד סוף השנה. באשר לדיגיטציה אמר כי בחודשים הקרובים תחל אריזת החומרים והעברתם למקום בו תתבצע הדיגיטציה בירושלים. לדבריו תהליך המעבר צפוי להסתיים בעוד כ-9 חודשים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ אילן גילאון אמר כי "זה עוד לא הילד לו פיללנו, אבל אנחנו בדרך". הוא ביקש התייחסות לפורשי רשות השידור, והיו"ר כבל הוסיף כי מגיעים אליו טענות מכאיבות מצד הפורשים. סגן הממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, אמר כי יש כמה עשרות בודדות של עובדים שתנאי פרישתם לא הוסדרו וכל מה שסוכם עם הארגונים היציגים שולם. עם זאת, לנוכח העובדה שעדיין לא ברור מי אחראי על הטיפול ברווחת הגמלאים הודיע היו"ר כבל כי יכנס פגישה בלשכתו בעניין. נציג נציבות שירות המדינה, אלמוג שרב, ציין כי פורסמו 130 משרות בפטור ממכרז לפורשי הרשות ובפועל רק 85 עובדים בחרו להגיש מועמדות. הוא הוסיף כי הממשלה אישרה להאריך בחצי שנה נוספת את הזמן שבו ניתן יהיה לקלוט פורשים בפטור ממכרז, והיו"ר כבל דרש הארכה של חצי שנה נוספת.

ח"כ נחמן שי אמר כי הוא רואה בעין יפה את ההתקדמות של התאגיד, שהצליח לצאת מחבלי הלידה שלו וקרא להשמיט את המילה "בהרצה". הוא ביקש להבטיח שלעובדים תהייה זכות להתאגד, ואמר כי "זה לא מוכרח לשאת את הגנים של ההתארגנויות ההיסטוריות". יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, אמר בהקשר זה כי אין לארגון עובדים שום כוונה לנהל את גוף השידור, אלא רק לייצג את העובדים. נציג הוועד, תומר שלפניק, הוסיף כי העובדים הכריזו סכסוך עבודה בגלל שהם עובדים בתת תנאים ויש להם תחושה ששום דבר לא מתקדם. "אנחנו מבקשים בעיקר תנאי עבודה וכלים שיאפשרו לנו לעבוד", אמר. היו"ר כבל אמר בתגובה: "נעשה הכל שהתופעות שהיו ברשות השידור לא יחזרו בתאגיד, לא בשביל זה עשינו את המהלך". עומר השיב: "אנחנו חד משמעית מסכימים", והיו"ר כבל אמר כי גם מנהלי רשות השידור היו עונים את אותה תשובה וכעת צריך לוודא שדברים אכן משתנים.

ח"כ עיסאווי פריג' אמר כי הרבה גורמים, פוליטיים וחוץ פוליטיים, היו רוצים לחסל את התאגיד, וזה לא נותן לתאגיד סמכות או רשות להתעלל בעובדים. "אסור לקחת את כשלי העבר ולהמשיך לעשות אותן טעויות", אמר. ח"כ דב חנין הוסיף: "הניסיון לחסל את השידור הציבורי לא הצליח, נכון לרגע זה, ועל זה צריך לברך".

יו"ר האופוזיציה בעיריית ירושלים, עופר ברקוביץ, אמר כי הממשלה שגתה כשאפשרה אפילו יום אחד של שידורים מחוץ לירושלים. הוא הוסיף כי ביולי 2017 התאגיד היה צריך להיות בירושלים, וקרא להטיל סנקציות לפי החוק על התאגיד שלא עמד בכך.

מנכ"ל התזמורת הסימפונית של ירושלים ורשות השידור, ציין כי לפי ההסכם האוצר היה אמור לממן את התזמורת מימון ביניים של 4 שנים, הוא שילם את מה שהיה חייב ל-2017 אך השנה הפסיק את המימון. נציג האוצר, מיכאל רבזין, טען כי אין תשתית חוקית להמשיך את התמיכה. היו"ר כבל הגיב בזעם ואמר כי "זאת חוצפה שאין כדוגמתה. היה סיכום וחובתכם הייתה לדאוג לכך שתהייה תשתית חוקית. התירוץ הזה לא מקובל עלי ואני רוצה לראות שמישהו יאפשר לתזמורת להיסגר".

בתום הדיון סיכם היו"ר כבל ואמר כי הוא מברך את התאגיד, והוסיף כי הוא עובר כרגע חבלי לידה. "בשורה התחתונה יצאתם לדרך עם לא מעט בעיות, ויש עדיין מי שממתינים לכם בדרך ורוצים לפגוע בכם. כל העיניים נשואות אליכם. יותר מידי דיבורים על פגיעה והתעמרות בעובדים מונחים לפתחנו וזה לא מתקבל על הדעת. אני לא רוצה לשמוע שמתייחסים לעובדים כמו אל עובדי רשות השידור ולא רוצה למצוא את עצמי מתפוצץ עליכם אחרי שנשכבתי על הגדר בשבילכם", אמר. באשר למעבר לירושלים והטיפול בארכיון דרש היו"ר כבל לוח זמנים מפורט, ובאשר לתזמורת אמר כי אין ברירה אלא להניח הצעת חוק בעניין.

Back to top button