חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

הקטל בדרכים: היעד המרכזי הוא לרדת מתחת לרף 300 ההרוגים

ביוזמת היו"ר, ח"כ איתן כבל, התכנסה היום ועדת הכלכלה לישיבה מיוחדת לסיכום הקטל בדרכים לשנת 2017 החולפת. היו"ר כבל הזכיר כי כבר לפני למעלה משנה סיכמה ועדת הכלכלה את השימוע הציבורי לבלימת הקטל בדרכים, שהוביל היו"ר כבל, בשורה של המלצות. לאחר מכן התכנסה ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בראשה עומד ח"כ יעקב אשר, ל-13 ישיבות מעקב אחר ביצוע ההמלצות בשטח. עם זאת הוא ציין כי "עדיין לא הצלחנו לייצר את תחושת הדחיפות הנדרשת לטיפול בקטל בדרכים, והביטוי הבולט של זה הוא שראש הממשלה חייב להקים ועדת שרים בראשותו. אמנם מספר ההרוגים ירד לעומת השנה שעברה, אבל עדיין מדובר ב-364 הרוגים כשהיעד היה לחזור אל מתחת לרף 300 ההרוגים".

היו"ר כבל הוסיף ושיבח את ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב דורון ידיד, ואמר כי עשייתם ניכרת בשטח. עם זאת הוא הוסיף כי בעוד שיש ירידה במספר ההרוגים בדרכים הבין עירוניות ישנה עלייה בהרוגים בתוך הערים, ועל כך צריך לתת את הדעת. הוא הוסיף כי צריך לטפל גם בהולכי הרגל שנפגעים במעברי החצייה, ברוכבי הדו גלגלי ובמגזר הערבי. עוד התייחס היו"ר כבל גם לפעילות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ואמר כי משרד התחבורה צריך לפעול לחזק אותה בצורה משמעותית. ח"כ אשר אמר כי אמנם המגמה השתנתה ויש ירידה במספר ההרוגים, אך אסור להתבשם מהנתונים וצריך להמשיך במאבק. ח"כ איילת נחמיאס ורבין שאלה מדוע על זה לא עושים משבר קואליציוני, וח"כ אשר השיב וביקש לא לדבר על פוליטיקה. הוא שיבח את השינוי בהסברה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בעיקר במגזר הערבי, ואמר: "התשבוחות הן לא כדי שתעופו על עצמכם, אלא כדי שתמשיכו הלאה".

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גיורא רום, אמר כי בין היתר בעקבות הנעשה בוועדה, בהובלת הי"ר כבל, הוא מרגיש שינוי בסנטימנט. לדבריו, "הציבור מבין שזאת מלחמה לא פשוטה, קצה נפשם של אנשים בנהגים שעוברים על החוק". מנכ"לית הרשות, רחל טבת ויזל, אמרה לנוכח הנתונים הקשים של הרוגים בחברה העברית, 32% מכלל ההרוגים, הרשות מבצעת פעולות במגזר ויש התחלה של בלימה. היא הוסיפה כי בדרכים המהירות למעלה מ-90% מנהגי המשאיות נוהגים במהירות מופרזת ואמרה כי הרשות מכינה תוכנית לאומית להתמודד עם הטלפונים החכמים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
זירת תאונת דרכים | צילום: תיעוד מבצעי מד"א

ראש אגף התנועה, ניצב ידיד, אמר כי מאז נכנס לתפקידו, בסוף 2016, שינה את תפיסת ההפעלה של האגף והגדיל ב-30% את צי הסמויים. "אם נהג לא ראה אותנו זה לא אומר שאנחנו לא ראינו אותו. יש עלייה של 42% באכיפה ברמה הארצית, עלייה של 58% באכיפה של שימוש בסלולרי עלייה של 62% באכיפת עבירות מהירות ועלייה של 40% באכיפת עבירות מסכנות חיים. אני מבין את השיח שמהירות לא גורמת לתאונות, אבל היא מחמירה את הפגיעה. במהלך השנה נתפסו 1,730 נהגים בפסילה, 1,456 נהגים שלא הוציאו רישיון מעולם, 27 נהגים שנסעו במהירות של מעל 200 קמ"ש ו-71 נהגים שנתפסו יותר מפעמיים על אותה עבירה". הוא התייחס לפרויקט מצלמות המהירות, ואמר כי אי אפשר לבחון פרויקט שלא הושלם. באשר לדוחות על השפלת ראש אמר כי "לא מדובר במי שמסתכל בווייז או מחטט באף, ואם בארץ נהדרת מתעסקים בזה סימן שזה על סדר היום וזה יוריד את מספר התאונות. אם רוצים אכיפה והרתעה זאת הדרך". הוא הוסיף כי השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מימש את הבטחתו לוועדה במסגרת השימוע להכפיל את הכוח של האגף.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין התייחסה לנעשה במדרכות ואמרה כי 17,689 ילדים, מתוך כחצי מיליון ילדים, הגיעו השנה לחדרי המיון בגלל תאונת דרכים. ח"כ יעקב פרי אמר כי אחד הנתונים המדאיגים הוא השיעור הגבוה של קשישים שנפגעים בתאונות. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי אסור להתנחם בירידה במספר ההרוגים וקרא לספור גם את הפצועים. ח"כ ג'מאל זחאלקה הוסיף כי הפעילות הממוקדת במגזר הערבי לא מורידה את מספר ההרוגים וצריך לבצע חשיבה מחודשת. ח"כ נחמן שי אמר כי אי אפשר לעבור לסדר היום על העלייה הבלתי פוסקת במספר האזרחים הוותיקים שנהרגים בדרכים.

היו"ר כבל סיכם את הישיבה ואמר כי "אין כוונה לייצר קורת רוח מאחר ובפירוש לא עמדנו ביעד המרכזי להוריד את מספר ההרוגים מתחת לרף ה-300, אלא שאי אפשר לומר שלא נעשו דברים". הוא הוסיף כי הוא בטוח שבשנת 2018 הדברים יבואו לידי ביטוי עם בשטח, וכי היעד לשנה הקרובה הוא טיפול בהולכי רגל ובאזרחים ותיקים, בתחום הבין עירוני, ברוכבי הדו גלגלי ובמגזר הערבי. היו"ר כבל שב ופנה לראש הממשלה להקים ועדת שרים בראשותו והוסיף: "אין בלוף יותר גדול מהשם של ועדת המנכ"לים. לא היה שר ביטחון או ראש ממשלה שהיה נשאר בתפקידו אם היה מוכן לספוג כל שנה למעלה מ-300 הרוגים באירועים ביטחוניים. לכן אנחנו קוראים לראש הממשלה לקחת את המושכות לידיים ולהתחיל להיאבק בקטל בדרכים".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח