חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

מגפת הכלבת בצפון: "המשרד נכשל – חייבים להקים עכשיו צוות חירום"

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל תוקף את הטיפול של משרד החקלאות במגפת הכלבת בצפון: "המשרד נכשל כישלון טוטאלי – חייבים להקים עכשיו צוות חירום"

הדברים נאמרו בישיבה שיזם היו"ר כבל בה נמסרו נתונים מדאיגים על הטיפול במגיפה והודיע כי יפנה למבקר המדינה שיבחן את מכרז החיסונים; יו"ר ארגון הווטרינריים ברשויות המקומיות הזהיר: "יש מחסור של 80% בכ"א ואמצעים לטיפול בכלבת – התחושה שמאבדים שליטה במצב"; ראשי המועצות בצפון: שגרת החיים נפגעה אנושות; ח"כ לוי אבקסיס שביקשה גם היא לקיים את הדיון: אנשים מסתובבים עם אלות – כל הנורות האדומות נדלקו; משרד החקלאות: מבינים שאנחנו במלחמה

ביוזמת היו"ר, ח"כ איתן כבל, התכנסה היום ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון דחוף שעסק בהתפרצות מגפת הכלבת ברחבי הארץ. היו"ר כבל פתח את הישיבה והזכיר כי הוועדה קיימה לפני כחצי שנה דיון בנושא החיסונים, ואז לא שיערה שתתפתח מגפה בצפון, המאיימת להתפשט גם דרומה. הוא הוסיף כי בעקבות מקרי הכלבת עליו דווח לאחרונה, וגם בעקבות פנייתה של ח"כ אורלי לוי אבקסיס, החליט לכנס את הוועדה על מנת לבחון כיצד הגענו למצב הזה ומה ניתן לעשות כדי לעצור את ההתפרצות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ לוי אבקסיס אמרה כי יש תחושה שהתושבים בצפון מופקדים, לדבריה, בשנה שעברה היו 29 מקרי כלבת וב-2017 שעדיין לא הסתיימה אנחנו נושקים כבר ל-70 מקרים. "שגרת החיים מופרעת, אנשים מסתובבים עם מקלות ואלות או מסתגרים בבתיהם וזה המקום לדרוש תשובות", אמרה. היא טענה כי עולות שאלות באשר למינהל תקין במשרד החקלאות, כאשר מי שזכתה במכרז החיסונים זו חברה שלא עמדה בקריטריונים. "אם זו ההתמודדות של משרד החקלאות צריך להעביר את זה לטיפול מבקר המדינה, כל הנורות האדומות נדלקו באורות בוהקים", אמרה. ח"כ איתן ברושי אמר כי הממשלה נכשלה בטיפול בבעיה מאחר שלא הגיבה נכון, לא הגיבה בזמן ולא בעוצמה הנדרשת.

מנהל במעבדה לכלבת, ד"ר בוריס יעקובסון, ניסה להרגיע ואמר כי ההתפרצות היא רק בעמק המעיינות וכי המחלה חדרה לארץ מירדן והתפשטה לאזור צומת מגידו, עפולה, ואדי ערה ויוקנעם. מנהל השירותים הווטרינריים בפועל, ד"ר שלמה גראזי, אמר כי ההתמודדות מוטלת על מספר רשויות וכי המשרד לא עושה זאת לבד. לדבריו, המשרד פזר פיתיונות אוראליים מהאוויר כבעבר ואף ביצע חיסונים של כ-15 אלף חיות מחמד באזור העמקים וכ-49 אלף ראשי צאן ובקר. "אנחנו מנסים לצמצם את מספר בעלי החיים החשופים למחלה בעיקור וסירוס בעלי חיים, טיפול בבעלי החיים המשוטטים והעלאת מודעות של הציבור לעניין. לפני למעלה מחודש ביקשנו וקיבלנו מהאוצר תוספת תקציב של 4.5 מיליון שקלים וככל שנדרש לתקציב נוסף נדע לפנות לאוצר בעניין", אמר.

היו"ר כבל ביקש לדעת האם הוקם שולחן המרכז את כל הגורמים המטפלים במגיפה, או חמ"ל להתמודדות עם הבעיה. גראזי השיב בשלילה, אך אמר כי המשרד בקשר מתמיד עם משרד הבריאות ורשות הטבע והגנים. יו"ר מרכז המועצות האזוריות, עמיר ריטוב, אמר כי צריך לצאת מהישיבה הזו עם צוות שירכז את כל הגופים שמטפלים בבעיה. מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, אמר כי בלי החיים בשטחי הבר מתרבים כבר שנים בצורה בלתי מרוסנת והרשות נאלצת לדלל אוכלוסייה. ראש מועצת הגלבוע, עובד נור, אמר כי מדברים על שעת חירום ולא עושים שום דבר שדומה לזה. "מאז אוקטובר אנחנו מתנהלים בחירום ואנחנו קורסים, צריך לאשר מיד כ"א אדם נוסף ואמצעים להתמודד עם הבעיה בשטח", אמר. ראש מועצת עמק המעיינות, יורם קרין, הוסיף: "הייתי מצפה שישלחו תגבור של וטרינרים ממקומות אחרים בארץ, הווטרינרים שלנו קורסים". שלומית שיחור, תושבת תמרת בעמק יזרעאל, הביעה דאגה מאזלת היד והטיפול הכושל של הרשויות וביקשה להעביר מסר לממשלה שהיא לא יכולה להפקיר את תושבי הפריפריה הגיאוגרפית של מדינת ישראל.

יועץ מנכ"ל משרד החקלאות, משה ויין, אמר כי המשרד יפעל לייצר גם תחושת ביטחון. הוא ציין כי במסגרת הטיפול בכלבת נעשות הערכות מצב תכופות עם כל הגורמים וכן תוגברו החיסונים. "אנחנו מבינים שאנחנו במלחמה ומכנסים שולחנות עגולים בעניין הזה", אמר. הוא הוסיף כי המשרד יגיש הצעת החלטה לממשלה לתקצוב רחב יותר של המאבק במחלת הכלבת בשנים הקרובות, וכי סוכם עם משרד האוצר להעמיד, ככל שיידרש, תקציב נוסף למאבק בכלבת.

יו"ר ארגון הווטרינרים ברשויות המקומיות, ד"ר אבי צרפתי, אמר כי הווטרינרים ברשויות מסתכלים לכלבת בלבן של העיניים ואף אחד מהם לא בתחושת נונשלנטיות. "יש פה חוסר של 80% בכ"א ואמצעים לטיפול במחלה. התחושה היא שאנחנו מאבדים את השליטה בתהליך הזה. המחלה בהינף יד תנדוד דרומה. אנחנו לא מצליחים להגיע למשרד הפנים", אמר. היו"ר כבל אמר בתגובה כי שר החקלאות צריך עכשיו להרים את הטלפון לשר הפנים ולהודיע לו שהוא מגיע אליו מיד לטפל בזה. נציגת משרד הבריאות, ד"ר אמיליה אניס, אמרה כי מבחינת המשרד זה בהחלט מצב מיוחד והמשרד נמצא בקשר יומיומי עם מחוז הצפון.

היו"ר כבל סיכם את הישיבה ואמר כי ברור לו שבמשרד החקלאות אין שום תחושת דחיפות וכי המשרד נכשל כישלון טוטאלי שלא הקים לאלתר צוות חירום, וקרא לו להקים אותו עוד היום. הוא הוסיף כי לא שיער את עומק הבעיה ואמר כי אנשי השטח העלו את הזעקה בצורה הברורה ביותר. "אם לא תהייה התעשתות וטיפול במצב בצורה טובה יותר זה יהיה סיפור של ועדת חקירה. זה רק עניין של זמן עד שאדם יינשך על ידי תן", אמר. הוא אף הודיע כי יפנה למבקר המדינה שיבחן את מכרז החיסונים. הוא דרש מאנשי משרד החקלאות להעביר לוועדה תוך שבוע נוהל מסודר שמגדיר מה נעשה עד כה ונוהל להמשך הטיפול, כולל הקמת שולחן עגול עם כל הגורמים המטפלים במגיפה. עוד דרש היו"ר כבל לתקצב סיוע ל-15 בעלי רפתות שבמהלך הישיבה דווח כי הן נמצאות בהסגר מחשש לכלבת, וכן דרש מרשות הטבע והגנים לקבל את הנוהל לפיו היא מבצעת את הדילול.

אילוסטרציה
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח