חדשות הארץמבזקים

הנשיא ריבלין קיבל לידיו את דוח "מזדקנים בכבוד"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, קיבל לידיו היום (שני) את דו"ח "מזדקנים בכבוד" של המעסיקים והארגונים החברתיים מידי נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש. באירוע נכחו ראשי המעסיקים, ראשי ארגוני הקשישים והארגונים החברתיים בישראל, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנכ"ל העבודה והרווחה ד"ר אביגדור קפלן, מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר ופרופ' איתן ששינסקי עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה שביצע את המחקר מטעם המכון.

"מזדקנים בכבוד" היא תוכנית שמטרתה להיטיב במצבם של מאות אלפי קשישים הנמצאים במצוקה אשר נכתבה כתוצאה מדו"ח שנכתב על ידי וועדת מומחים בראשות פרופ' איתן ששינסקי וקבעה מהו הסכום החודשי הדרוש לקשיש בכדי להזדקן בכבוד. בעקבות הדו״ח הכריזו המעסיקים בישראל על הקצאת 1.5 מיליארד שקלים כל שנה לטובת שיפור מצב הקשישים בישראל. בכדי להוציא את התכנית לדרך, יש צורך ב-1.5 מיליארד שקלים נוספים מדי שנה ממקורות המדינה.

בדבריו ציין הנשיא לשבח את העבודה שנעשתה על ידי כל הארגונים וביחוד את מחויבות התאחדות התעשיינים כמי שמייצגת מעסיקים פרטיים ואמר: "חברה שאינה דואגת לחסרי ישע, אינה ראויה להיקרא חברה. יש דברים שמטבע הדברים חונים תחת אחריותה של הממשלה, כך בנושא האחריות לחסרי הישע וסדרי העדיפויות הנקבעים על ידי הממשלות הם סדרי עדיפויות שצריכים לקחת בראש ובראשונה נושאים אלו״. עוד הדגיש הנשיא ואמר: "היוזמה שלכם היא יוזמה שראויה לכל שבח ואני באמת רוצה בהזדמנות זאת להעלות על נס את יוזמתכם. אני רואה ביוזמה זו יוזמה יוצאת דופן ואני מברך את התאחדות התעשיינים בישראל ונשיאה, שיזם והגה את הרעיון. זוהי מהפכה ואני בטוח שתמצאו דרך לתת סדרי עדיפויות ואת האפשרות להגשים אותה כשהמערכת הפרטית באה ואומרת הנני".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מדברי שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים: "במהלך תקדימי, הסכימו פה אחד, כלל ארגוני המעסיקים, לפעול יחדיו וליזום העברה של מיליארד וחצי ₪ מדי שנה אשר יוביל להפסקת החרפה בה חיים קשישים רבים בישראל כיום. באמצעות יישום התכנית,  200,000 קשישים הנמצאים מתחת לקו העוני, יזכו לחיות בכבוד. אנו מודים לנשיא על כך שקרא לנו ונתן לנו להציג לו את הדוח. ועל הרוח הגבית שהוא נותן."

מדברי מנכל משרד האוצר שי באב"ד: "כשמדברים על הקשישים במדינת ישראל, חז"ל אמרו: "והדרת פני זקן" בואו נתחיל רק מזה שיוכלו לחיות בכבוד ולהתפרנס  בכבוד. מחובתנו לנסות לעשות את המקסימום, אנחנו נלמד את הדו״ח לעומק. ב-11 לינואר אנחנו אמורים להגיע לממשלה עם תקציב המדינה ואני מקווה שנוכל גם לתת מענה גם לדו״ח. אני חושב שיש פה יוזמה ברוכה בעצם העובדה שבאתם ולא ביקשתם רק מהממשלה, אלא אמרתם גם אנחנו נותנים את חלקנו, כמגזר פרטי נותנים את חלקנו."

מדברי פרופ' איתן ששינסקי עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה שביצע את המחקר מטעם המכון: ״כששרגא פנה אלי לפני כמה חודשים למדנו שהקצבאות בישראל שהם הרובד הראשון של הפנסיה, רשת הביטחון של המדינה, היה נמוך בהשוואה לעולם. אצלנו יחסית לשכר ממוצע, קצבאות הזקנה נמוכות, אולי הנמוכות ביותר, ומזה זמן היה ברור שראוי שנצטרף למשפחת העמים המתוקנים, וטוב מאד שהגיעה יוזמה כזאת. חברה צריכה להחליט אם היא רוצה שהמעמד היחסי של הפנסיונרים יחסית לאוכלוסייה יישחק עם הזמן, לכן אחת ההצעות היא לא העלאת הרמה היום אלא גם ההצמדה בעתיד, לשכר, כדי שלא תהיה שחיקה עתידית.״

קרדיט צילום: מארק ניימן/לע"מ

Back to top button