בריאותחדשות הארץמבזקים

הנס ברמב"ם: לפני הלידה שברה את הגב לאחר שהחליקה

לפני כשבועיים, פתחה זעזע את יומה כבדרך השגרה. היא שלחה את שני ילדיה אל הלימודים והתפנתה לניקיון הבית. כשהחלה לשטוף את הרצפה בביתה, החליקה ונפלה בעוצמה על צידה כשהיא נחבטת קשות מהרצפה הרטובה. הכאב החד שהרגישה כמעט באופן מידי, הבהיר לה כי היא סובלת מפציעה רצינית, אך זעזע, שהייתה בשבוע ה-37 להריונה, שהתה בשעה הזו לבדה בבית ולא הצליחה להזיז את גופה: "הרגשתי נפיחות גדולה וכאב אדיר", היא משחזרת, "הבנתי שאני חייבת להזעיק עזרה ופשוט זחלתי בקושי רב אל הטלפון. צלצלתי לשכנה, התקשרתי לאמבולנס ופתחתי את הדלת. אחר כך אני כבר לא זוכרת כלום".

התושייה שגילתה זעזע הצילה, ככל הנראה, את חייה ואת חיי בתה. כאשר הגיע צוות מד"א אל המקום, הסתבר שהיא סובלת משבר באגנה, מצב בו לא ניתן לטפל בשטח והיא הובהלה אל מיון רמב"ם. בבית החולים התגלתה הפציעה כחמורה ומורכבת במיוחד, בעיקר בשל העובדה שהפצועה נמצאת בשלבי היריון מתקדמים. בפני הרופאים עמדה דילמה: הם חשדו כי המטופלת סובלת מפציעת אגן מורכבת, אותה יש לאבחן באמצעות בדיקות דימות, אך מנגד מדובר באישה בשלבי היריון מתקדמים – מצב בו לא נהוג לבצע בדיקות שכאלה. לבסוף הוחלט לבצע את הבדיקות אשר אישרו כי היולדת הצעירה סובלת פגיעת אגן חמורה ביותר, המלווה בדימום רב שנגרם עקב החבלה, מצב אשר סיכן את חייה של זעזע ואת חיי העוברית שברחמה.

זעזע הובהלה בתוך זמן קצר אל חדר הניתוח, כאשר צוות רופאים רב תחומי הוקפץ מן הבית על מנת לסייע בניתוח משולב שבו טופלו השברים והפציעה המורכבת באגן וכן בוצע ניתוח קיסרי. "ראשית היינו חייבים לייצב את מצבה", מסביר פרופ' משנה קליני אלי פלד, אורתופד בכיר ברמב"ם ומומחה בכירורגיה אורתופדית, אשר הוביל את המהלך הניתוחי, "כשהצלחנו לשלוט בדימומים ולעצור אותם, המשיך צוות מערך ההיריון והלידה של ביה"ח, אשר ביצע ניתוח קיסרי ויילד את התינוקת מרחמה. עם סיום הלידה, המשכנו בטיפול בשבר המורכב כשאנחנו מייצבים את האגן ומסיימים את הניתוח".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הניתוח המשולב ארך כשש וחצי שעות, כאשר לקחו בו חלק ד"ר יניב ציפורי, ד"ר רועי לאוטרבך וד"ר אמנון עמית מהמערך ההיריון והלידה, לצד האורתופדים ד"ר ראובן הבר וכאמור, פרופ' פלד. הניתוח המורכב עירב גם את רופאי מחלקת ההרדמה, ד"ר דקל לייט וד"ר משה כהן. בתום הניתוח, שהסתיים בהצלחה, הועברה האם להתאוששות והמשך טיפול במערך האורתופדי ואילו בתה הפעוטה הועברה לפגיית בית החולים להשגחה.

"מדובר בצירוף נסיבות מאוד נדיר", מסכם פרופ' פלד, "מעולם לא נתקלתי בפציעה מורכבת שכזאת מאופן חבלה שכזה – החלקה בבית על רצפה רטובה. פציעה שכזאת איננה זכורה גם לעמיתים מבתי חולים אחרים בארץ, איתם התייעצתי טרם הניתוח. המטופלת שלנו מתאוששת יפה וסה"כ חשה בשיפור משמעותי למרות חומרת הפציעה. אמנם סוזאן תהיה מוגבלת בתנועה בחודשים הקרובים, אבל המצב יכול היה להסתיים אחרת. התמודדנו עם אתגר מורכב ולא פשוט והתוצאה היא אישה צעירה עם תינוקת בריאה".

ליד עריסת הפעוטה שקיבלה את השם דאניה, שהו הבוקר ההורים חמודי וסוזאן, כשהם מסתכלים בבתם הקטנה ומחייכים: "אילולא הרופאים, אנחנו לא יודעים מה היה קורה", ציינו השניים, "אנחנו פשוט מלאי תודה לכל הצוות הרפואי, לכול הרופאים שטיפלו בנו ועדיין מלווים אותנו. פשוט אין לנו מילים. נאמר רק תודה מכל הלב".

צילום: נתנאל אייזיק, דוברות רמב"ם.
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח