חדשות הארץמבזקים

בית משפט המחוזי בחיפה: נאמן הקדש יחזיר כ-מליון ש"ח להקדש

בית משפט המחוזי בחיפה קיבל את עמדת הפרקליטות ורשם ההקדשות וחייב את עו"ד מרדכי דגני, נאמן בשתי הקדשות ציבוריות, להשיב כ- מליון ₪ לקופת ההקדשות.

מדובר בהקדשות ציבוריים שהוקמו במסגרת צוואת המנוחה חנה פוקס ז"ל, אשר הורתה כי חלק מכספי עיזבונה ישמשו להקמת שתי קרנות – קרן לתמיכה בילדים נכים ומשותקים וקרן לעידוד לימוד תורני. הצוואה קוימה בדצמבר 1980 והנתבע, עו"ד מרדכי דגני, מונה כמנהל עיזבון. חרף החובה החלה על מנהל העיזבון לרשום את ההקדשות, ההקדשות נרשמו ברשם ההקדשות רק בשנת 1995, כאשר היקף נכסיהם עמד על סך של 260,000 ₪.

גם לאחר רישום ההקדשות, לא הוגשו דו"חות כספיים לרשם ההקדשות אודות פעילותו, כנדרש בחוק וכן התקבלו אצל רשם ההקדשות תלונות לפיהן ההקדש אינו פועל למטרותיו, כמתחייב על פי דין.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנובמבר 2013 הגיש רשם ההקדשות תביעה לבית המשפט המחוזי בחיפה במסגרתה התבקש בית המשפט בין היתר, לקבוע כי הנתבע הפר את חובת נאמנותו ולהורות לו להשיב את נכסי ההקדשות בערכם המלא לקופת ההקדשות. במסגרת אותו הליך הגיעו הצדדים להסכמה לפיה הנאמן יגיש דיווחים כספיים מלאים בקשר לפעילות ההקדשות וכי התביעה תמחק, בכפוף לזכותו של רשם ההקדשות להגישה מחדש ככול שיתברר שהנאמן הפר את חובות הנאמנות או אם לא יגיש דיווחים כנדרש.

זמן מה לאחר שהגיעו הצדדים לאותה הסכמה, התברר כי הנאמן הפר את התחייבותו להמצאת דו"חות כספיים להקדשות. עקב כך, ולאחר דין ודברים עם הנאמן, חידש רשם ההקדשות, בחודש נובמבר 2016, את התביעה כנגד הנאמן.

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי הנאמן הפר את חובות הנאמנות המוטלות עליו וחייב אותו להשיב לקרנות סכום של 260,000 ₪ בתוספת הצמדה החל מחודש מרץ 1995 ועד היום (קרוב למיליון ש"ח). בית המשפט הורה גם להעביר את הנאמן מתפקידו ולמנות תחתיו נאמן אחר שיוצע על ידי רשם ההקדשות. עוד חייב בית המשפט את הנתבע בהוצאות הרשות, בסך 75,000 ₪.

תמונת ארכיון
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח