חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

הנשיא ביקר בכלא: "בוחן מהלך לקדם חנינות לרגל 70 שנה למדינה"

ערב יום הכיפורים תשע״ח, ערך נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, היום (חמישי) סיור בבתי הסוהר צלמון וחרמון, מלווה בשר לביטחון פנים גלעד ארדן, נציבת שב"ס רב גונדר עופרה קלינגר ובפורום הבכיר של שירות בתי הסוהר.

הנשיא פתח את הביקור בבית סוהר חרמון, שהוא מתקן כליאה בעל אופי שיקומי וטיפולי, בו נחשף לאגף "בית תקווה" – אגף שיקומי לטיפול באסירים נקיים מסמים שנשפטו על עבירות אלימות במשפחה.

באגף, מרכזי חינוך טיפוליים, קבוצות טיפוליות ומרכזי תעסוקה שמטרתם לשקם את האסירים ולאפשר להם לצאת לדרך חדשה. הנשיא מכיר את תכניות הטיפול במסגרת דיוניו בבקשות החנינה של אסירים שעברו שיקום המגיעות לפתחו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: מארק ניימן/ לע"מ

בכלא צלמון, ביקר הנשיא בקורס בישול של האסירים המכשיר אותם לטבחות במתחמי הכשרה מקצועית, ותעסוקה המיועדים להעשרת הכישורים של האסירים. מידי שנה מתקיימים עשרות קורסים אשר מכשירים אסירים במקצועות נדרשים כמו צבעות, ריצוף, טבחות, מבנאות אלומיניום, חיווט ועוד. בסיום הקורס לאסירים מוענקת תעודת גמר אשר מוכרת על ידי מוסדות המדינה והאסירים מועסקים במקצוע שרכשו בתוך כותלי הכלא ומחוצה לו. בנוסף, בבית הסוהר מרכז תעסוקה גדול וייחודי, בו מידי יום מועסקים למעלה מ-200 אסירים בארבעה מפעלים שונים: מתפרה, מפעל ליצור נעליים, מפעל חווט של התעשייה האווירית ומפעל לאריזות.

בפתח דבריו הודה הנשיא לצוות שב"ס על עבודתם החשובה והמסורה ואמר: "האנשים והנשים שעובדים בשירות בתי הסוהר מבצעים תפקיד חינוכי וחברתי שקשה להפריז בחשיבותו, הן לחברה בכללה והן לאסירים שזכאים להזדמנות שנייה ולשמירה על כבודם גם כשחירותם נשללת. התפקיד החשוב שלכם חורג מגבולות העבודה מול כל אסיר ואסיר. הוא משפיע גם על המשפחות של האסירים, על מעגלי החברים שלהם, על הקהילות שבאו מהן או שאליהן יחזרו. שירות בתי הסוהר מכיר ויודע את מלאכת השילוב המורכבת מאין כמוה בין אכיפה לשיקום, בין ענישה לטיפול, את הכלים שצריך כדי לעבור מבידוד חברתי לחיבור מחדש לקהילה, לחברה."

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

"הזמן הזה בין ראש השנה ליום הכיפורים, ימים שמהותם התבוננות ובחינה של מעשינו, ימים שמהותם סליחה, הוא הזמן הכי נכון וטוב להיפגש אתכם. אתם, שמצליחים לעשות את המלאכה שלכם בזכות התפיסה שזוכרת לראות את האסיר כאדם. שזוכרת שאפשר לטעות ואפשר לעשות רע כשמי שנמצא מול העיניים הוא אדם, בשר ודם ולב, זוכרים שאפשר לטעות ואפשר לעשות רע ובכל זאת מגיעה הזדמנות שניה וגם שלישית. הנחת העבודה הזו ייחודית לכם. והיא מאוד לא מובנת מאליה."

"אני מקבל לא מעט בקשות חנינה למחיקת מרשם פלילי. בחלק מהן עולה סיפור של שיקום מרשים, שהתחיל בתהליך טיפולי משמעותי בכלא," התייחס הנשיא לסמכותו למחוק רישום פלילי, ואמר: "סמכות החנינה היא הסמכות העיקרית הנתונה בידי הנשיא. זו זכות גדולה, אבל גם אחריות גדולה. אין מי שמבינים את הכפל הזה יותר מכם.״

בתום דבריו סיפר הנשיא כי הוא מקדם את האפשרות לחנינה מיוחדת לכבוד שנת השבעים למדינת ישראל ואמר: ״בימים אלה אנחנו נכנסים לשנת השבעים למדינת ישראל ולכבוד המאורע המיוחד הזה, ומתוך התרשמות מהדברים שראיתי כאן בסיור המרתק הזה, בתיאום עם משרד המשפטים ושירות בתי הסוהר אני בוחן את האפשרות לקדם מהלך מיוחד של חנינות לרגל שנת השבעים למדינת ישראל.״

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

הנשיא שב והודה לאנשי שירות בתי הסוהר ואמר: ״תודה לכם על העבודה המופלאה שאתם עושים, על ההשראה והמחויבות, על הזכות להיזכר במשמעותו של הזמן המיוחד הזה, זמן בחינת כליות ולב, זמן סליחות. שנה טובה לכם ולבני משפחותיכם.״

מדברי השר לביטחון פנים גלעד ארדן: "אני רוצה להודות לנשיא על הביקור החשוב והמרגש שלך, כאזרח מספר אחד של מדינת ישראל. אנחנו נמצאים עכשיו בימים הנוראים בין כסה לעשור, בימים שכולנו עושים תיקון וחשבון נפש, וגם צריכים לסלוח לחברנו. שירות בתי הסוהר עוסק כל השנה בטיפול ושיקום ונותן לאסיר סיכוי לחזור לחברה בצורה מתוקנת. הסגל המדהים בשב"ס, מסור מאד למשימה החברתית הכל כך חשובה. כולנו כאן מסתכלים על עצמנו פנימה ומבינים שכולנו בני אדם. כל אחד יכול לחטוא, ולכל אחד זה יכול לקרות, ולכן אנחנו גם מצווים לעשות הכל כי חביב אדם שנברא בצלם, על מנת לתת לאסיר את כל הכלים לשוב בתשובה אמיתית."

צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח