חדשות הארץמבזקיםתנועה ותחבורה

הכירו את היחידה החדשה של המשטרה לאכיפה כנגד רכבים כבדים

יכולות הפעלה ייחודיות, שימוש באמצעים ייעודיים, גמישות הפעלה, פריסה ארצית והכשרות מיוחדות הן רק חלק מהיכולות של היחידה החדשה לאכיפה כנגד רכבים כבדים. היחידה מצטרפת היום (רביעי) לשורות משטרת ישראל אגף התנועה בטקס חניכה בתחנת בית שמש. בכבישי הארץ למעלה מ-300,000 רכבי משא מתוכם כ- 93,000 משאיות במשקל העולה על 3.5 טון.

צילום: חדשות MivzakLive

במהלך חמש השנים האחרונות מעורבות המשאיות בתאונות דרכים קטלניות הייתה מעל ל-20% וזאת לעומת שיעורם מכלל כלי הרכב שהינו 2.7% וכ- 3.5% מכלל הנסועה בכביש, ידוע כי חומרת הפגיעה בזמן תאונה במעורבות משאית עלולה להיות קשה ואף קטלנית. משטרת ישראל רואה כערך עליון את הפעילות מצילת החיים בכבישים, ותמשיך לבצע בנחישות אכיפה כנגד הגורמים לתאונות הדרכים במטרה להרתיע את הנהגים ולצמצם ככל שניתן את מעורבותם של כלי הרכב הכבדים בתאונות הדרכים.

טקס חניכת היחידה התקיים היום במעמד השר לביטחון הפנים, מר גלעד ארדן, מפכ״ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך, ר' אגף התנועה, ניצב דורון ידיד, מפקד היחידה לרכב כבד רפ"ק יוסף אביטן, ספ"כ משטרת ישראל, ספ"כ אגף התנועה, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הגב' רחלי טבת ויזל, נציג נתיבי ישראל, נציג חברת דרך ארץ, שוטרים, אורחים, ומשפחות נחנכה היחידה לאכיפה כנגד רכבים כבדים והצטרפה לשורות אגף התנועה של משטרת ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות המשטרה

לאחר גיבוש תוכנית התעצמות אסטרטגית לאגף התנועה בהובלת השר לבט"פ והמפכ"ל, הוקמה היחידה לאכיפת כלי רכב כבדים והחלה את פעילותה בתקופה האחרונה. היחידה המונה 24 שוטרים (טרם הושלם) תעסוק בפעילות אכיפה ממוקדת כנגד רכבים כבדים הנעים בכבישים ותבצע בדיקות תקינות, מטענים חורגים, שעות עבודה של נהגים, ליקויי בטיחות ועוד עבירות תנועה אחרות. לרשות היחידה יעמדו אמצעים כגון: ניידות עם משקלים לטובת אכיפת מטענים חורגים (ברכישה), אמצעי למדידת גובה ואורך ועוד. שוטרי היחידה יעברו הכשרות ייעודיות לתחום הרכבים הכבדים ויהוו חוד החנית בתחום האכיפה כנגד רכבים כבדים.

כחלק ממדיניות ראש אגף התנועה, ייעוד היחידה יהיה הגברת האכיפה וחשיפת עבירות מסכנות חיים ובריונות כביש, על מנת לצמצם את מעורבותם של כלי הרכב הכבדים בתאונות הדרכים וליצור הרתעה בקרב הנהגים, בנוסף היחידה תתמקד גם באחריות השילוחית של מנהלי החברות ותמצא את הדין עם כל המעורבים ולא תחשוש מלהגיע גם לבכירים שביניהם.

צילום: דוברות המשטרה

פעילות היחידה תהיה בפריסה ארצית, תוך גמישות הפעלה ותעסוק באופן יזום תוך התבססות על מידע מודיעיני כנגד חברות וגופים שברשותם רכבים כבדים, המשטרה תפעל בשילוב זרועות ובשיתוף פעולה עם משרד התחבורה, דרך ארץ, הרשות הלאומית וגופי אכיפה והסברה נוספים להשגת הרתעה מירבית.

במהלך ארבעת החודשים מאז הוקמה היחידה היא זוקפת לזכותה מספר הישגים. נרשמו למעלה מ- 3,300 דוחות כלפי כלי רכב כבדים בגין עבירות מסכנות חיים ובריונות, הורדו מהכביש כ-700 כלי רכב כבדים בגין ליקויי בטיחות ותקינות, כ-60 נהגים נפסלו לנהיגה ולמעלה מ-220 משאיות הושבתו ואוחסנו במגרשי האחסנה למשך 30 ימים בגין עבירות שונות. בנוסף נפתחו 20 תיקי חקירה בגין אחריות שילוחית כנגד בעלי חברות וקציני בטיחות.

השר לביטחון הפנים, מר גלעד ארדן אמר בנאומו: "נהג משאית שהוביל 30 טון מעל המותר יכול לגרום לתאונה רבת נפגעים וכשהוא נתפס הוא חייב לקבל עונש מרתיע. אבל גם בעל המשאית ומנהלי החברה ששלחו אותו חייבים לשאת באחריות ולשלם מחיר. נהג אוטובוס, נהג משאית עולים על הכביש וחיי רבים רבים תלויים בהם. הם חייבים להבין זאת, מי ששלח אותם חייב להבין זאת, ואתם שוטרות ושוטרים יקרים, אתם כאן כדי שהמסר הזה יופנם ויחולל שינוי. אין ספק שבעקבות פעילות האכיפה של היחידה אזרחים רבים יהיו חייבים את חייהם ליחידה וגם אם הם לא ידעו שחייהם ניצלו בזכות פעילותכם, זו משימתכם הקדושה".

צילום: דוברות המשטרה

מפכ״ל המשטרה, רנ״צ רוני אלשיך, אמר במהלך הטקס כי "לתאונות הדרכים אבות רבים, הנוגעים לחינוך, לנורמות לתשתיות ועוד. ואולם המשטרה היא זו שפוגשת את התוצאה על הכבישים. בכדי להצליח במאבק בקטל בכבישים, נדרשת המשטרה למקד את אכיפתה בנהג ולהשקיע במניעה מצבית, בכדי להציל מקסימום חיי אדם. בשנה האחרונה הגברנו ומיקדנו מאד את אכיפת העבירות המסכנות חיים, תוך גיבוי של מחקר, מודלים יצירתיים וטכנולוגיות חיזוי, לצד תהליך משמעותי של העצמת מערך התנועה כולו. כצעד נוסף, לאור מספר התאונות הגבוה בהן היו מעורבים כלי רכב כבדים ללא פרופורציה לאחוז שלהם בכבישי ישראל, החלטנו במסגרת ההתעצמות להקים יחידה לאכיפה מול רכבים כבדים. מעבר למורכבות המקצועית המחייבת למידה והתמודדות, הרי שהאתגר הגדול הוא לשנות את התרבות ותפיסת האחריות לא רק של הנהג, אלא של בעלי החברות המעסיקות אותו. יחד נביא לכך שעל הכביש יעלה רכב כבד, שאיננו מסכן את יתר משתמשי הדרך".

צילום: דוברות המשטרה

ראש אגף התנועה, ניצב דורון ידיד ציין כי "הקמת יחידה זה אירוע מרגש ומאתגר כאחד. אגף התנועה הכריז בשנה האחרונה על לחימה ממוקדת בעבירות מסכנות חיים ובריונות כביש. השוטרים פרוסים בצירים מועדים שבהם קיים ריבוי של תאונות דרכים, בצירים הללו אנו יודעים להגיד כי חלה ירידה של 27% בסך ההרוגים בתאונות הקטלניות בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, וכמו כן חלה עלייה של 154% באכיפה. בהחלט ניתן לומר כי, בכל מקום בו אנו נמצאים אנו משפיעים, הן בהגדלת סיכוי עברייני התנועה להיתפס והן בהורדת כמות הנפגעים."

עוד הוסיף ניצב דורון ידיד כי "יעדי היחידה הם, להגיע לעומק העבירה ולמצות את הדין מתוקף האחריות השילוחית. נושא האחריות השילוחית מקבל תוקף בפעילות היחידה, נהג רכב שמבצע עבירת תנועה תיבדק אחריות משלחו, מנהלו וקצין הבטיחות בשל הפוטנציאל הגדול בנפגעים ובנזק ומעצם מעורבות רכב כבד בתאונת דרכים. היחידה פועלת בשיתוף פעולה עם היחידה המרכזית של אגף התנועה עפ"י מידע מודיעיני תוך מיקסום היכולות המבצעיות של אגף התנועה.

אנו פועלים לשינוי בתרבות הנהיגה וזהו תהליך ארוך זמן, נמשיך להשפיע ולצמצם את תאונות הדרכים, כפי שעשינו בצירי המיקוד תוך פעילות נחושה והרתעתית.
אנחנו מקווים שכל אחד יבין את גודל אחריותו בכביש."

צילום: דוברות המשטרה

מפקד היחידה לרכב כבד, יוסי אביטן אמר כי "היחידה לאכיפת רכב כבד בחרה בחיים! האכיפה ומיצוי הדין לא יהיו עוד רק במי שנוהג במשאית או באוטובוס במצב שהם מסכנים את משתמשי הדרך, הטיפול יהיה ממוקד גם מתוקף האחריות השילוחית, בקצין הבטיחות, בסדרן, במנהלים ובבעלי החברה שלא מימשו את אחריותם."

צילום: דוברות המשטרה

מצ"ב קישור לסרטונים ותמונות מהטקס
קרדיט צילום: דוברות המשטרה

Back to top button