חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

"התבשרנו על עלייה במחירי הצהרונים, התוספת הזו בלתי אפשרית"

הוועדה לפניות הציבור התכנסה היום (רביעי) לדון בפניות הורים לפיהן בעקבות תכנית "נטו משפחה" הם נאלצים לשלם יותר עבור הצהרונים לילדיהם, לעומת שנת הלימודים הקודמת. כמו כן דנה הוועדה בטענות למחסור בצהרונים.

יו"ר הוועדה חה"כ הרב ישראל אייכלר (יהדות התורה): "קיבלנו פניות רבות על עליית מחירים ויש כאן עוול גדול ועיוות כשאדם עני החי בשכונה עשירה הפער בינו לבין שכניו עוד יגדל. בכל ישוב יש עניים. איזו אמת מידה מוסרית חברתית היא לבחון הכנסות אדם לפי אזור גיאוגרפי. מפעילי צהרונים החליטו שאין כדאיות כלכלית בהפעלת הצהרונים ורבים מהם אינם פועלים. הרשויות חייבות לתת מענה למשפחות לפי מצבן ולא לפי מצב היישוב".

ניר קבלו הורה מראש פינה: "היישוב סוציואקונומי 7 אבל אנחנו ישוב פריפריאלי. תושבי ראש פינה עובדים במקומות מרוחקים ולכן לצהרונים יש חשיבות גבוהה. יש הורים שהתוספת הזו בלתי אפשרית וקולם לא נשמע. התבשרנו שבועיים לפני פתיחת שנה"ל על עלייה במחירי הצהרונים. דובר על תוספת של 3,400 לשנה בצהרונים ו-1,400 לילד בביה"ס. אף אחד מאתנו לא רצה להגיע להשבתה אלא להגיע להסדר של תשלום כמו בשנה שחלפה. המתווה שהוצע לנו והתקבל על רוב ההורים הוא תשלום 4 צ'קים עד דצמבר הקרוב ובמהלך נובמבר דצמבר יתקיים דיון בכל הצהרונים בעיר אם להשאיר את המצב הקיים או שהמחיר יעלה. השבתנו את מערכת החינוך להראות את רצינות כוונותינו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חנוך וקסלמן מעמותת 'הכל למען הילד' המפעילה צהרונים באשדוד: "באשדוד אף צהרון לא נפתח בציבור החרדי. בציבור החילוני משלמים 600-500 שקל לאחר סבסוד של משרד חינוך. החרדים הזכאים היו משלמים עד היום 300 שקל ועכשיו נדרשים לשלם 500. החברה למתנ"סים הציעה ב-580 שקלים לכל ילד. הציבור החרדי סירב. אני יודע על כמה הורים שנאלצו כבר להתפטר כדי להיות בבית עם הילדים".

אבי גוטשטיין מנכ"ל 'מלב אל לב': הרשויות המקומיות לקחו את הכסף מנטו משפחה כרווח לעצמן. העיריות ראו שיש תקציב והעלו את המחירים ל-850 אחרי הסבסוד של האוצר הורידו ל-500 וההורה קיבל 80 90 שקל בלבד לכיסו. אחד מראשי העיר אמר שבזבז את כל סעיף הצהרונים על קייטנות ולא נשאר לו לצהרונים".

חגי פורגס מנהל מטה אגף מעונות יום במשרד הרווחה: "אנחנו לא מפקחים ומגבילים מחירים אלא רק משתתפים בסבסוד הצהרונים. אנחנו מעבירים השתתפות להורה ולא עוסקים בעלויות ותמחור".

חיים הלפרין מנהל היחידה לתכניות משלימות למידה במשרד החינוך: "מנת צהרים עלתה כ-9 שקלים והיום המחירים הם 15 שקלים במחירים הזולים כחלק מהרפורמה במזון. כוונת המחוקק הייתה לתת לילדים אוכל בריא והמחירים עלו בוודאות. בנוסף, בקול קורא שהוצאנו לרשויות הבהרנו שיש מחיר בסיסי של 650 בגילאי 8-3 לצהרון הבסיסי של 14:00-16:00 עם חוג אחד לפחות בשבוע והגבייה מההורים היא בהתאם להפחתת הסבסוד והאשכולות. המקסימום הוא 935 ש"ח לתוספות של שעות, חוגים ועוד והרשות יכולה לשחק עם זה כדי לתת מענה לאוכלוסיות חלשות. אם הרשות לא עומדת בתנאי הקול קורא היא לא תקבל את התקציב. אם ההורים לא שותפים ולא מוכנים למתווה הרשות תחזור למתווה הקודם. רוב הרשויות לקחו אחוזים בודדים מעל המתווה הבסיסי".

דודי מזרחי מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך: "המחאות שאתם רואים הן של מפעילי צהרונים שהתפרנסו מהם עד היום וגבו סכומים של 1200 ו-1500 שקלים. המהלך הזיז את הגבינה לחלקם ואפשר להבין זאת. ברגע שתכנית 'ניצנים' מדברת על סבסוד כה רחב של מיליארד שלוש מאות שמונים שקלים זה לא יכול להיעשות שמית כי לישראל אין תשתית מובנית על כל אזרח. לכן המודל הבסיסי הוא להישען על האשכול. אנחנו מודעים לכך שנוצרה אנומליה ועוול כלפי חלק שמצבם הורע. זו לקונה ואנחנו בוחנים בימים אלו עם האוצר והרווחה איך אפשר לתת מענה נקודתי גם השנה לאותם אלו שנפגעו. אין מניעה שמשרד הרווחה ימשיך לתקצב את אותן משפחות".

היו"ר חה"כ אייכלר סיכם: "הוועדה רואה בחומרה שהורים משלמים יותר מבשנה שעברה וחייבים לתקן זאת מיד. נבקש למהר ולהתקין את התקנות והצווים ולכלול בהם הגבלות כך שעניים לא ישלמו יותר מבשנה שעברה. גם בעניין הארוחות יש להשוות בין כל הילדים. יש לאסור על רשויות מקומיות לקחת את התוספת לתקציבן. התוספת צריכה ללכת לכיס ההורים. צריך לפרסם ברשויות המקומיות שהורים המתקשים בתשלום יכולים לפנות למשרד החינוך".

צילום: דוברות הכנסת
Back to top button