בריאותחדשות הארץמבזקים

ניצל מהחיידק "קדחת הבהרות" שגרם למותו של הזמר מאיר אריאל

לפני כשבועיים הגיע מ', גבר בשנות ה-60 לחייו מאזור הצפון , אל בית החולים רמב"ם בחיפה כשהוא סובל מחום וכאבי ראש שהחלו מספר ימים טרם קבלתו, ופריחה שהופיעה עם קבלתו. בתוך פרק זמן קצר מצבו הדרדר והוא אושפז במחלקה לטיפול נמרץ בביה"ח, שם שהה במשך ימים ארוכים כשהוא מתנדנד בין חיים למוות.

על פי התסמינים שהאיש פיתח חשד הצוות שהסיבה להידרדרות במצבו של הגבר היא "קדחת הבהרות", קבוצת מחלות הנגרמת על ידי חיידק בשם "ריקציה" (Rickettsia) אשר מועברת לבני אדם באמצעות קרציה. החשד התחזק נוכח העובדה שהמטופל סיפר עם הגעתו לביה"ח כי הוא טיפל בכלבם של חברים. הבדיקה לנוכחות החיידק הינה בדיקה מורכבת וקבלת התוצאות אורכת זמן מה, אך נוכח מצבו הרפואי הקשה של האיש, הוחלט להתחיל את הטיפול במחלה, טיפול אנטיביוטי ספציפי כנגד ריקציה ותמיכה במערכות החיוניות הקורסות, עוד טרם הגיעו תוצאות הבדיקה. ממעקב שבוצע אחר מצבו של האיש נראה שהוא מגיב לטיפול היטב ולאחר מספר ימים חל שיפור במצבו והוא החל להתאושש. בתום שבועיים של טיפול והשגחה במחלקה לטיפול נמרץ ברמב"ם, מוקדם יותר השבוע, שוחרר האיש שהוגדר רק ימים ספורים קודם לכן כ"אנוש", למחלקה רגילה.

"קדחת הבהרות", הידועה גם כ"טיפוס הבהרות", פרצה לתודעת הציבור לפני כ-18 שנה כמחלה שהביאה למותו של הזמר מאיר אריאל. מדובר במחלה המתפתחת כתוצאה מעקיצת קרציה הנושאת את החיידק. קרציות אלה נמצאות בעיקר בשדות, באזורים עם צמחיה גבוהה ועשב, ונפוצות יותר בתקופת הקיץ, אבל יש לציין כי הקרציות פעילות בארץ כל השנה. הקרציות מזנקות מהצמחים ונטפלות לכלבים ואנשים המהלכים בשדה. המחלה שכיחה יותר בקרב בעלי כלבים בשל העובדה שהם מטיילים עם כלביהם באזורים בהם מצויות הקרציות או מפני שקרציות שנמצאות על הכלב עוברת למטפל. ללא טיפול הולם מחלת הריקציה עלולה לגרום לאי ספיקת של מערכות רבות בגוף, כולל כליות, ראות, כבד ואף למוות.
"יש לשים לב לסימפטומים יוצאי דופן אחרי טיולי שטח או מגע עם כלבים שעלולים לשאת את הקרציה", מסביר ד"ר ירון בר-לביא, מנהל מחלקת טיפול נמרץ נשימתי ברמב"ם אשר ניהל את הטיפול בגבר שהגיע לרמב"ם. "חום, פריחה, סחרחורת, הקאות, חולשה או אפאטיות, קוצר נשימה, לחץ דם נמוך – כל אלו יכולים לבוא לידי ביטוי אחרי שבני אדם נדבקים. ללא טיפול נכון, המצב יכול להידרדר במהירות, כפי שקרה במקרה הזה, ולהסתיים באסון. אנו מתריעים שבמקרה של חשש להדבקות, יש להתפנות במהירות אל בית החולים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רופאי רמב"ם מפרטים כמה המלצות בנושא: "מומלץ לשים על כלבים המטיילים בשדות קולר נגד קרציות, וכן לבדוק את הכלב לאחר טיול לנוכחות קרציות ולהסירן. מומלץ גם לבצע בדיקה עצמית לנוכחות של קרציות אחרי טיולי שטח – הקרציות זוחלות על פני העור ואוהבות להגיע לאזור המפשעות או קו השיער בצוואר, שם הקרציות נאחזות ומוצצות דם. הקרציה מפרישה חומר מאלחש כך שכל התהליך של העקיצה לא מורגש, אבל קל לזהותה במישוש או ראיה מכיוון שהיא בולטת על פני העור בצבע שחור או אפרפר לאחר שהיא מתמלאת בדם. המחלה בבני אדם מתבטאת בעור בחום ופריחה שיכולה להיות אדומה או סגולה, על פני כל הגוף, לרבות כפות הידיים והרגליים".

ד"ר ירון בר-לביא, מנהל מחלקת טיפול נמרץ נשימתי ברמב"ם
צילום: באדיבות דוברות רמב"ם
Back to top button