חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

הפיתוחים החדשים בצה"ל – כך יראה שדה הקרב העתידי

המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) של משרד הביטחון הציג היום (שלישי) את אמצעי הלחימה החדשים שיתפסו את החזית בשדה הקרב העתידי. בין הפיתוחים ואמצעי הלחימה החדשים הרק"מ העתידי "כרמל" שהוא רכב קרבי משוריין עליו נרחיב בהמשך, רחפן הנושא נשק קל (DUKE), סעורון ירוק – רחפן המסוגל לשאת מטען של 150 ליטרים למרחק של 8 ק"מ וחזרה, כצב"מ קטן – צוללת זעירה למשימות סריקה ומיפוי ועוד טכנולוגיות ופיתוחים שעד לפני כמה שנים היו דמיוניים וכעת בשלבי פיתוח מתקדמים שיהפכו בקרוב למבצעיים וישנו את מערך הלחימה של צה"ל. בואו נכיר מקרוב את הפיתוחים השונים:

הרק"מ העתידי "כרמל"

תכנית רב- שנתית לפיתוח תשתית טכנולוגית לרק"מ העתידי (רכב קרבי משוריין), שתהווה קפיצת מדרגה בתכונות העיקריות הבאות: קל, קטן, זריז, קטלני, שריד, פשוט להפעלה וזול יחסית. השלב הראשון בתכנית הפיתוח הינו הוכחת היתכנות לתפעול הרק"מ ע"י שני לוחמים בלבד ובמדפים סגורים. במסגרת הפרויקט מפותחות טכנולוגיות פורצות דרך בקנה מידה עולמי, בהן למשל מנוע היברידי. את הכרמל מפתחת מפא"ת, יחד עם מנהלת המרכבה והרק"מ במשרד הביטחון (מנת"ק) ותעשיות ביטחוניות מובילות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: מפא"ת – משרד הביטחון
צילום: מפא"ת – משרד הביטחון
צילום: מפא"ת – משרד הביטחון
צילום: מפא"ת – משרד הביטחון
צילום: מפא"ת – משרד הביטחון

מערכת ה- DUKE

רחפן נושא נשק קל: את המערכת מפתחת חברת סטארטאפ ישראלית במימון מפא"ת. המטרה: שימוש ברחפן לביצוע ירי צליפה, יצירת הפתעה בשדה הקרב ומניעת סיכון לכוחותינו. הפיתוח מתמודד עם אתגרים טכנולוגיים מורכבים, בהם יכולת ייצוב ושהיה באוויר של הרחפן, דיוק בירי בשליטה מרחוק ובטיחות ההפעלה. המערכת נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים ותיבחן מבצעית במהלך השנה הקרובה.

צילום: מפא"ת – משרד הביטחון
צילום: מפא"ת – משרד הביטחון
צילום: מפא"ת – משרד הביטחון

'כדור ראשון' ׂSMASH

מערכת אלקטרו-אופטית שמולבשת על רובה סער ומשפרת באופן דרמטי את סיכויי הפגיעה בכל מצבי הירי והתרחישים. כיצד זה עובד? הלוחם לוחץ על ההדק אבל הרובה יורה רק כאשר המטרה מופיעה במרכז הכוונת. בניסויים שנערכו עד היום, שימוש במערכת העלה משמעותית את אחוזי הפגיעה במטרות והקטין את הפגיעה ב'בלתי מעורבים'. המערכת אינה מבצעת ירי בעצמה אלא רק חוסמת או מאפשרת ירי בכפוף לבקשת הלוחם. המערכת צפויה להיכנס לשימוש בהיקף נרחב בזרוע היבשה.

יסעורון ירוק

תחרות רחפנים נושאי משקל: תחרות שיזמה מפא"ת בין התעשיות הביטחוניות, לבנות רחפן שיצליח לשאת מטען של 150 ליטרים למרחק של שמונה ק"מ וחזרה. המשימה, בכוונת מכוון, הייתה מאוד כללית:  לפתח כלי טיס קטן או רחפן, שיידע לטוס באופן אוטונומי למרחק של 8 ק"מ עם מטען בנפח של 150 ליטרים במשקל של 60 ק"ג לפחות, לנקודה שנקבעה מראש, להניח את המטען ולחזור את כל הדרך בטיסה. התעשייה אווירית(הסרט הראשון) ייצרה מסוק ללא טייס שיהיה מסוגל להגיע למהירות של עד 150 קמ"ש, לשאת משקל של עד 180 ק"ג, ולשמש למשימות לוגיסטיות ממושכות בזכות מנוע הבעירה הפנימית שלו.

צילום: מפא"ת – משרד הביטחון

הרחפן של חברת  אירונאוטיקס

רחפן, שמהירותו המרבית היא עד 75 קמ"ש והמנוע שלו יהיה מבוסס על סוללות והנעה היברידית. הוא יכול לשאת עד 90 ק"ג ומתאים למשימות טקטיות, לטיסה בגובה נמוך עם מטענים ייעודיים. החלק הראשון של התחרות הסתיים בתצוגת תכלית של שני הכלים בפני צה"ל ומשרד הביטחון. שניהם עמדו במשימה ובמפא"ת יישקלו כיצד להמשיך את הפיתוח והשימוש העתידי בכלים.

צילום: מפא"ת – משרד הביטחון
צילום: מפא"ת – משרד הביטחון

כצב"מ קטן (כלי צולל בלתי מאוייש)

צוללת זעירה  ואוטונומית למשימות סריקה ומיפוי. מפותחת בישראל בשת"פ בין מפא"ת לאוניברסיטת בן-גוריון. מאופיינת ביכולת צלילה מהירה וכמעט אנכית. עולה כשליש מצוללות מקבילות בעולם ועולה עליהן ביכולתה לרחף ולנוע לכל כיוון.

כצב"מ גדול "קיסרון"

צוללת אוטונומית למשימות חשאיות. כלי בלתי מאויש ייחודי בעולם למשימות מודיעין, בחזית הטכנולוגיה העולמית.

צילום: מפא"ת – משרד הביטחון
צילום: מפא"ת – משרד הביטחון
צילום: מפא"ת – משרד הביטחון

כרב"מ (כלי רכב בלתי מאוייש)

השקעות עתק בעולם הרכב האזרחי מביאות הישגים טכנולוגיים משמעותיים במירוץ לקראת הרכב האוטונומי. עם זאת קיים הבדל מהותי בין נסיעה בכביש לנסיעת שטח מבצעית ולכן נדרש מאמץ פיתוח להשלמת היכולת המאפשרת התמודדות עם אתגרי התמרון. האתגר הוא גם בטיחותי וגם פיתוח יכולות ירי מרחוק. כבר כיום קיימות יכולות של כרב"מים למגוון יישומים מבצעיים: כלים לתמרון (כלי צמ"ה, הנדסה קלה, שיירות לוגיסטיות), רובוטיקה לחי"ר בדגש על התווך האורבאני וכרב"מ להגנת גבולות. מספר פרויקטים כבר הבשילו לשימוש מבצעי.

ודגם נוסף של כרב"מ

Back to top button