חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

"במדינה מתוקנת נכים לא צריכים להפגין ולחסום כבישים"

לפני זמן קצר הסתיימה ישיבה מיוחדת של הנהגת ההסתדרות אשר הוקדשה למאבק הנכים, בה אירח יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן את יו"ר מטה מאבק הנכים נעמי מורביה ואת נציגי ארגוני הנכים.

"במדינה מתוקנת נכים לא צריכים להפגין ולחסום כבישים בשביל להבטיח לעצמם קיום בכבוד. הם לא עושים את זה מתוך רצון אלא מתוך כאב וייאוש גדול. מאבק הנכים הוא מאבק צודק מאין כמוהו. אי אפשר להמשיך להחליש את המוחלשים ואי אפשר לתת להם להישאר שקופים". כך אמר היום (שלישי) יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, במהלך ישיבה מיוחדת של הנהגת ההסתדרות אשר הוקדשה למאבק הנכים.

ניסנקורן הדגיש את מחויבות הארגון לקידום הנושא ואמר כי: "ההסתדרות היא שותפה מלאה. זהו צו השעה לכל הגורמים, לממשלה, לראש הממשלה, לשר האוצר. חשוב שכולנו נדע לשלב ידיים למען מטרה משותפת של קיום בכבוד לכל אדם עם מוגבלות שחי בישראל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר ההסתדרות ציין בדבריו כי: "בסיום המאבק אנו צריכים להגיע לתוצאה שמסמלת שלושה דגלים חשובים: ראשית שינוי שיטת ההצמדה. שיטת ההצמדה למדד, שנקבעה כהוראת שעה והפכה לתיקון קבע לחוק ביטוח לאומי, היא טעות. אם מדברים על ציבור מוחלש שחלק עיקרי מהכנסותיו תלוי בקצבאות, צריך להבין שבכל פעם שהשכר עולה מעבר למדד, כפי שזה קורה בשנים האחרונות, הנכים נשארים מאחור. הם נכנסים למעגל העוני או פשוט הופכים לעוד יותר עניים. צריך לשנות את זה כדי שהפער יקטן, לחזור להצמדה לשכר הממוצע במשק או לשכר המינימום".

נדב קרלינסקי, דוברות ההסתדרות

הסוגיה השנייה שעליה נשען המאבק, לדברי ניסנקורן, היא קידום יוזמות חקיקה אשר יוצרות תמריץ ועוזרות לשילוב נכים בשוק העבודה. "מציאות שבה נכים נפגעים בקצבתם כתוצאה מיציאה לעבודה החל מרמות שכר נמוכות, יוצרת חסם אשר מרתיע אנשים רבים מלצאת לעבוד. חייבים לשים סוף לאבסורד הזה שנכים חוששים לצאת לעבודה כי הם יודעים שזה יפגע בהם ויביא להרעה ממשית במצבם הכלכלי. זה צריך להיות רצון ואינטרס של המדינה והחברה לעודד יציאה לעבודה".

"הנושא השלישי של המאבק הוא עדכון הקצבה. מעבר לתיקון שיטת ההצמדה, ועל מנת לצמצם את הפערים ולייצר איכות חיים טובה יותר לאנשים עם מוגבלות, קיים צורך להגדיל את מסגרת התקציב שהמדינה מקצה לנושא. אנחנו חייבים לדאוג שהתקציב אשר יובא לאישור יהיה התקציב המקסימלי שיינתן במספר הפעימות המינימלי. גם אופן החלוקה של התקציב זה עניין שחייבים לתת עליו את הדעת. החלוקה צריכה להתבצע בתיאום עם ארגוני הנכים על מנת להבטיח צדק חלוקתי".

נדב קרלינסקי, דוברות ההסתדרות

יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, אמרה בעת ישיבת ההנהגה כי: "העוני של הנכים בישראל היום הוא מזעזע כי זהו עוני מכוון, לא כי למדינה אין כסף אלא כי יש לה סדר עדיפויות לקוי". מורביה הודתה ליו"ר ההסתדרות ניסנקורן "על כך ששמע אותנו ופתח את ליבו בפנינו כבר מראשית המאבק שלנו. לא יעלה על הדעת שנכים צריכים להתקיים מקצבת הנכות כפי שהיא כיום. הבעייתיות במתווים שמוצעים כרגע היא שנקודת המוצא שלהם היא 'אין כסף'. אנו לא מקבלים עמדה זו, היא שקרית ולא נכונה. כשהממשלה רוצה להשקיע בנושאים אחרים – היא מוצאת לכך את המשאבים. עד כה שמרנו על פאסון ולא באנו בדרישות מופרזות אבל אי אפשר להמשיך ככה. מדובר בכמעט רבע מיליון אזרחים במדינת ישראל. אף אדם לא רוצה וגם לא יכול לחיות מקצבה של 2,342 שקל. כל מי שיכול ומסוגל היה יוצא לעבודה לא היום אלא אתמול. ההסתדרות תמיד קיבלה אותנו בזרועות פתוחות ואני בטוחה שהיא תמשיך להיות שותפה מלאה למאבק הצודק שלנו. אנו הכי חלשים בחברה וההסתדרות היא הגוף החברתי השפוי היחיד במשק שמסוגל לסייע לנו במאבק".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הודיעה בעת הישיבה כי הסתדרות המורים מצטרפת להסתדרות ולעומד בראשה, ותפעל בשיתוף מלא לקדם את הנושא ולהביא לסיומו המוצלח של המאבק.

מוקדם יותר הבוקר, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן וראשי הסיעות בהסתדרות נועדו בלשכתו עם נציגי ארגוני הנכים בישראל ועם פעילים מובילים במאבק, על מנת להביע את תמיכת הארגון ולגבש במשותף תכנית פעולה להמשך. לצד יו"ר מטה מאבק הנכים נעמי מורביה, בפגישה עם יו"ר ההסתדרות נכחו גם פעילים בולטים ממטה המאבק בהם: אלכס פרידמן ועופר בוחניק, יו"ר ארגון נכי הפוליו דורון יהודה ויו"ר עמותת מזור, שמחה בניטה. כלל המשתתפים, הוזמנו לקחת חלק גם בישיבת הנהגת ההסתדרות, ובפגישת סיכום שנערכה עם ניסנקורן ועם ח"כ דוד ביטן בסיום ישיבת ההנהגה.

Back to top button