חדשות חוץמבזקים

איך תראה מלחמה בין צפון קוריאה לארצות הברית? ומהן האופציות?

עם סגירת חלון ההזדמנויות לפתרון המשבר עם צפון קוריאה במישור הדיפלומטי, בצפון קוריאה מתחילים לנתח את האופציות הצבאיות שיש לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בחודש שעבר הזהיר נשיא ארצות הברית את צפון קוריאה כי אם תמשיך לאיים על ארצו או בנות בריתה היא תפגוש ב"אש וזעם" שהעולם טרם ראה כמותו. לאחר שהאו"ם הסכים להטלת סנקציות קשות ביותר על קוריאה הצפונית ומשטרו של קים, חזרה צפון קוריאה על עמדתה כי תוכנית הגרעין שלה נחוצה כדי למנוע תקיפה אמריקנית. לאחר מכן, צבאו של קים החריף את המתח עם ירי טיל בליסטי מעל שטחה של יפן ואף ציין בכלי התקשורת בהצהרה רשמית כי מדובר בניסוי מוצלח שביצע של פצצת מימן המסוגלת להיות מורכבת על טיל בליסטי בין יבשתי. כרגע עבור טראמפ וארצות הברית לא עומדות החלטות פשוטות.

מהן האופציות? | נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ

1. האם ארצות הברית אינה יכולה לנסות לבצע תקיפה כירורגית?

תקיפה כירורגית כנראה שלא תהא מספיק טובה. הטילים של צפון קוריאה ומתקני הגרעין שלה מפוזרים ומוסתרים ברחבי השטח ההררי של המדינה. אם ארצות הברית לא תתקוף את כולם בו זמנית, 10 מיליון בני אדם בסיאול ועוד 38 בני אדם באזור טוקיו ועשרות אלפי אנשי צבא אמריקנים בצפון מזרח אסיה יהיו חשופים להתקפות טילים עם ראשי נפץ קונבנציונאליים או גרעיניים. גם אם תצליח ארצות הברית לתקוף את הכל, עדיין סיאול תהיה חשופה להתקפות ארטילריה של צפון קוריאה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

2. האם קים מסוגל לבצע שימוש בפצצה גרעינית?

"אפילו תקיפה מוגבלת של ארצות הברית עלולה להעביר מסר לצפון קוריאנים כי זו תחילה של התקפה גדולה והם עשויים לבחור להשתמש בנשק הגרעיני שלהם", אמר ג'פרי לואיס, מומחה ללימודים בינלאומיים ממכון מידלברי במונטריי, קליפורניה. ארצות הברית תצטרך איכשהו לאותת לצפון קוריאה ולסין, בעלת בריתה העיקרית של פיונגיאנג ושותפת הסחר שלה כי מדובר בתקיפה צבאית מוגבלת ושעליהם להימנע משימוש בנשק גרעיני.

אילוסטרציה | פיצוץ גרעיני

3. האם הפלת המשטרה בפיונגיאנג היא אופציה?

מנהיגות חדשה לא תוביל בהכרח לחשיבה אחרת בקרב הנהגת צפון קוריאה. חשיפתו הממושכת של קים לערכים המערביים, בזמן שלמד בבית ספר בשוויץ, הביאה רבים לחשוב כי הוא יפתח את ארצו לעולם אולם כשעלה לשלטון הוכיח לכולם כי הם טעו.

4. האם זה אומר שמלחמה כוללת היא האופציה הטובה ביותר עבור ארה"ב?

יהיה צורך בתקיפה נרחבת מאוד על מנת להשתלט ולהשבית את מערך הארטילריה של צפון קוריאה ואת תוכניות הטילים והגרעין שלה. אולם, עיבוי כוחות של צבא אמריקני, גיוס כוחות מצבא דרום קוריאה ויפן ופינוי אזרחים אמריקנים באזור עלול לגרום לצפון קוריאה להקדים ולתקוף מראש. סין ורוסיה עלולות גם כן להיגרר למלחמה "יש למנוע פתיחת מלחמה", אמר ג'ון דלורי, מרצה למחקרים בינלאומיים באוניברסיטת יונסי שבדרום קוריאה, "כאשר אתה עושה חשבון ומנתח עלות מול תועלת מבינים שזה טירוף".

5. כיצד עשויה צפון קוריאה להגיב?

התגובה המידית של צפון קוריאה ככל הנראה תהיה באמצעות ירי ארטילרי מסיבי על סיאול וסביבותיה, מתקני ארטילריה צפון קוריאנית לאורך הגבול יכנסו לפעולה מהר יותר מתקיפה אווירית וירי טילים בליסטיים כבדים לעבר בסיסי דרום קוריאה, יפן או יעדים אמריקנים באזור, הנושאים נשק גרעיני, כימי וביולוגי. למדינות אלה יש מערכת ליירוט טילים אך מערכות אלה אינן יכולות להבטיח שכל טיל שישוגר לכיוון ייורט. יפן החלה בהסברה לאזרחיה מה לעשות במקרה של נפילת טילים – ירידה מתחת לאדמה וכניסה למקלטים. לא ברור אם צפון קוריאה מסוגלת לפגוע בערים בארצות הברית כמו דנבר ושיקגו באמצעות טיל בין יבשתי גרעיני אך גם לא ידוע האם מערכת ההגנה של ארצות הברית תוכל ליירט טיל כזה – מה שמוסיף עוד לחרדות האמריקאיות

6. מה יהיה המחיר הכלכלי אם תפרוץ מלחמה?

דרום קוריאה מהווה כ -1.9% מכלכלת העולם והיא ביתם של חברות, כמו סמסונג אלקטרוניקס ויונדאי מוטור. ירידה חדה בפעילות העסקית עקב מלחמה בחצי האי תורגש היטב באזור ובעולם. השווקים הבינלאומיים יפגעו גם ויחטפו זעזוע אדיר בטווח קצר בעיקר בשיעור המדדים העיקריים כמו זהב, דולר אמריקני ופרנק שוויצרי. "המשבר ההומניטרי והשיקום הכלכלי של חצי האי הקוריאני לאחר עימות גרעיני כזה יחייבו שיתוף פעולה בינלאומי בקנה מידה גדול בשיתוף סין ארה"ב והאיחוד האירופי וייתכן כי ייקח יותר מעשות לשקם מחדש את הכלכלה" אמר רג'יב ביסווס, הכלכלן הראשי של מכון המחקר IHS לאזור אסיה־פסיפיק.

רג'יב ביסווס, הכלכלן הראשי של מכון המחקר IHS לאזור אסיה־פסיפיק

7. מה האפשרויות שנותרו על השולחן?

אנליסטים רבים אומרים שהגיע הזמן להתחיל בשיחות כדי למנוע הסלמה של המצב. "עצירת קוריאה הצפונית מרכישת נשק תרמו-גרעיני, או טילי דלק מוצק מתקדמים יותר, היא מטרה שראוי להמשיך בה", אמר לואיס. עם זאת, ככל הנראה, בכדי לפתות את קוריאה הצפונית לשוב בחזרה לשולחן המשא ומתן יצטרכו להציע לה תמריצים כלשהם. השאלה מה ניתן להציע לצפון קוריאה? "האופציה הריאליסטית היא דיפלומטית במקום לשוחח על תרחישי מלחמה, השיחות יידרשו זמן אבל זהו הפתרון האמיתי למצב", אמר דלורי.

Back to top button