חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

מחר תיפתח שנת הלימודים תשע"ח… רגע לפני כל הפרטים שחייבים לדעת

2,272,000 תלמידים וכ- 180,000 עובדי הוראה יפתחו מחר (שישי – 1.9.2017) את שנת הלימודים תשע"ח. מתוכם, יפתחו לראשונה את דרכם במערכת החינוך 163,000 תלמידי כיתות א' ו- 123,500 תלמידי י"ב יחתמו השנה 12 שנות לימוד במערכת החינוך. לצדם, יפתחו את השנה 180,000 עובדי הוראה.

וראשית לפני שנעבור לכל הפרטים שכדאי לנו לדעת רגע לפני פתיחת שנת הלימודים החדשה, קבלו את ילדי ב' ו ג' ממועצת מרחבים שיספרו לילדים העולים לכיתה א' כמה כייף בבית הספר. צפו במתוקים:

שנת הלימודים תפתח בסימן של רפורמות גדולות – תכנית האנגלית – עוברים לאנגלית מדוברת, צהרונים "ניצנים", סייעת שניה, צמצום תלמידים בכיתות א-ג, הרחבת התקצוב הדיפרנציאלי, רפורמה בהתאמות לתלמידים עם לקויות למידה-קשב וריכוז, מיקוד מתמטיקה 5 יחידות לימוד בפריפריה, הרחבת המעורבות החברתית גם בחטיבות הביניים וכן בסימן ו- 70 שנה למדינת ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שר החינוך, נפתלי בנט אומר כי "שנת הלימודים תשע"ח נפתחת בשורה של בשורות חינוכיות. כיתות קטנות יותר, סייעות שניות, צהרונים מסובסדים, גננות מובילות וזינוק היסטורי במדעים, מתמטיקה ואנגלית. אני מברך את התלמידים וההורים אשר פותחים את שנת הלימודים החדשה ומאחל לכם שנה של עשייה, משמעות והנאה מתהליכי הלמידה בבית הספר. אני מברך אתכם, מנהלי ומורי ישראל לרגל שנת הלימודים. אתם עמוד השדרה של המערכת החשובה הזו, הודות למלאכה החינוכית החשובה והמשמעותית שלכם, המערכת צועדת היום קדימה. היא קוטפת הישגים ערכיים ולימודיים. אני יודע, כי גם השנה, כמו בשנה הקודמת, תמשיכו לתת את הכתף לתלמידה ולתלמיד המתקשים, לא לוותר עליהם ולא לוותר להם. אתם תמשיכו לשלב את התלמידים במעורבות בקהילה, לצייד את הילקוטים שלהם בערכים של סובלנות, נתינה ואהבת הארץ . אני יודע כי כל אלה כרוכים בעבודה אין סופית, לאחר שעות הלימודים ואל תוך הלילה. ועל כך, אני מוסר תודה והערכה בשמי ובשם החברה הישראלית".

שר החינוך, נפתלי בנט

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב: "שנת הלימודים תשע"ח בפתח, ומערכת החינוך מוכנה ונרגשת לקראת הגעת מעל 2.2 מיליון תלמידים. תלמידי ישראל צפויים לפגוש מערכת מותאמת יותר לאתגרי המאה ה-21. מערכת חינוך מקצועית שצועדת קדימה, עם מרחבי למידה חדשים, צהרונים, כיתות קטנות ומערכות מתוקשבות. מערכת שחרתה על דגלה לקדם הישגיות, לצד קידום ערכים; לקדם לימודי אנגלית ומתמטיקה ברמה גבוהה, לצד מחויבת לכל תלמיד ותלמידה, ותוך מתן הזדמנות לכל ילד למצות את הפוטנציאל הגלום בו. שנת תשע"ח היא שנת צמצום פערים, וזה יעשה הודות תקצוב דיפרנציאלי, ובעיקר הודות עובדי הוראה מסורים ומחויבים. אני רוצה לברך בשנת לימודים פורייה ומוצלחת את ציבור התלמידים, עובדי ההוראה וההורים".

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב

צפו במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול בנושא חשיפת התכנית הלאומית לחיזוק לימודי האנגלית.

מתמטיקה ואנגלית בפריפריה

במסגרת יישום התכנית הלאומית לקידום מתמטיקה ואנגלית, הוחלט כי בשנה"ל הקרובה יתמקד המשרד בחיזוק הפריפריה. לשם מיקוד מאמץ בשכבות החלשות, תיושם התכנית ביישובי אשכול למ"ס (1-5) שנמצאים במחוז צפון/דרום, ובערים מעורבות מהפריפריה החברתית.

להלן היעדים שנקבעו: כיום 7% מתלמידי הפריפריה ניגשים ל-5 יח"ל במתמטיקה – היעד שלנו, תוך חמש שנים, הוא להגיע ל-14%. כמו כן, כיום 47% מתלמידי הפריפריה ניגשים ל-5 או 4 יח"ל באנגלית – היעד שלנו הוא להגיע ל-65%.
סך הכל ישנם 36 יישובים רלוונטיים, ובמסגרת יישום תכנית החומש הכניסה ליישובים תהיה באופן מדורג, בקצב גידול של 12 יישובים בשנה.

זאת ועוד: מתוך מחקרים וניסיון מצטבר, למדנו שחשוב לקדם גם פעילות מנטלית. התכנית שגובשה מובנית אפוא מעבודה על הציר המקצועי והציר המנטלי יחדיו.
המהלך יהיה יישובי, בראשות ראש הרשות ובשותפות כל בעלי העניין (בעלויות, מגזר עסקי, מגזר שלישי, חינוך בלתי פורמלי ועוד).

אנגלית : בשנת הלימודים הקרובה, תשע"ח, תחל לפעול במערכת החינוך התכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית. התוכנית כוללת שורה רחבה של רכיבים שיוחלו על בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והחטיבות העליונות.

צהרונים – "ניצנים": התכנית תפעל החל מחודש ספטמבר 2017, הצהרונים בסבסוד משרד החינוך יעניקו מסגרות לימודיות בשעות אחר הצהריים לתלמידים בגני הילדים הציבוריים ובכיתות א'-ב', בהתאם לימי הלימוד שנקבעו למוסד חינוכי, מתום יום הלימודים ועד השעה 16:00. התכנית גובשה בשיתוף משרד האוצר והשלטון המקומי, ולצורך הפעלתה הקצה משרד החינוך 1.3 מיליארד ₪.

רפורמת הסייעת השנייה: סייעת שנייה בגנים מעל 30 ילדים. חינוך איכותי, יחס חם ואישי לכל ילד.

גננת מובילה: ליווי מקצועי לצוותים החינוכיים ומתן מענה לצרכי הילדים והצוות.

רפורמת הכיתה הקטנה: תלמידי כיתות א' וב' והשנה יחול גם על כיתות ג' ילמדו בכיתות קטנות המכילות כ- 28 ילדים בממוצע. הקטנת הכיתות מחזקת את הקשר של מורה תלמיד, מעמיקה את הלמידה ומשפרת את הישגי התלמידים.

מורה שני בכיתה: התכנית תפעל בכ-2000 כיתות לימוד בגני הילדים ובתי הספר. השילוב של מורה ותיק וסטודנט להוראה מאפשר למידה אישית, חווייתית ומאתגרת.

עברית על הרצף למגזר הערבי: תלמידי המגזר הערבי ילמדו עברית כמקצוע חובה כבר מגן הילדים ועד כיתה יב'. המטרה: שיפור וקידום שליטת התלמידים בשפה העברית בדגש על חיזוק מיומנויות ההאזנה והדיבור.

רפורמה בהתאמות לתלמידים עם לקויות למידה: תכנית חדשה לליווי של תלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז בחטיבות הביניים ובכלל זה מדיניות חדשה שנקבעה במתן ההתאמות לאוכלוסיית תלמידים אלה. התכנית גובשה בראשות אגף לקויות למידה לאורך השנתיים האחרונות בשיתוף עם השלטון המקומי, ארגוני המורים, הסתדרות המורים, פורום ועדי ההורים היישובים וגופים נוספים.

מעורבות חברתית : התכנית תורחב ב-75 מוסדות שש-שנתיים (שלהם חטיבות), וב-30 בתי ספר יסודיים במחוז המרכז.

70 שנה למדינת ישראל

ילדי הגן – יעסקו בפתגמים, ילמדו שירים וסיפורים על המדינה, יחקרו את סמלי היישוב וסמלי המדינה, יטיילו ויכירו פרחים, עצים, ציפורים ושבילי וילמדו אודות הרחוב והשכונה. בנוסף יקיימו עשייה קהילתית למען העתיד ויבחרו מיזמים לקידום הקהילה בסביבתם הקרובה.

תלמידי בתי הספר – יחקרו את עברה של המדינה במגוון תחומים, ילמדו אודות הישגיה ואתגריה, יפתחו אפליקציות וטכנולוגיות עתידיות, יכתבו את חזונם לפניה של המדינה בשנת ה-100 לעצמאותה בתחום החברתי, הכלכלי והמדיני, ילמדו שירים בראי הזמר הישראלי, יחקרו דמויות פורצות דרך, יכתבו עבודות בתחומי הקולנוע, מוסיקה, אומנות, תגליות והמצאות ישראליות, טכנולוגיה ומדע, כלכלה ויוזמות בתעשייה.

מתווה חדש למתן רישיונות לבתי ספר וגני ילדים: החל משנת הלימודים תשע"ט משרד החינוך יפעיל מתווה חדש למתן רישיונות לבתי ספר וגני ילדים במוכר שאינו רשמי. בהתאם לזאת, המשרד יעניק לבעלויות על מוסדות אלה רישיונות ל- 5 שנים, במקום המצב הקיים, בו רוב המוסדות נדרשים לחדש את הרישיונות מדי שנה. יצויין, כי לשנת הלימודים הקרובה, תשע"ח המשרד העניק זה מכבר רישיונות במסגרת המתווה הישן.

יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, יובל חלביה אומר כי "אנשי חינוך, מורים, מנהלים, מנהלי יחידות נוער ותלמידים יקרים, עם תחילת שנת הלימודים תשע"ח הבאה עלינו לטובה אני מאחל לכולנו שנת למידה ועשייה חברתית. שנת שלום, חברות וערכים. שנה של הצלחה ואמונה בדרך. שנה בה נוכל כולנו ביחד לשלב ידיים להצמיח תהליכים פורמאליים לצד בלתי פורמאליים לטובת תלמידי ישראל. אני מקווה כי השנה נצליח להגיע לשיאים רבים. שנשקיע בחינוך לערכים לצד הישגים ושמספר התלמידים המעורבים חברתית במסגרות השונות יגדל. כך תחושת הביטחון, השייכות והזהות האישית-לאומית יתעצמו".

ואם אחרי הכל, יש לכם שאלות נוספות בקשר לפתיחת שנת הלימודים.

משרד החינוך מזמינים אתכם לפנות בכל נושא הנוגע לפתיחת שנת הלימודים, אל חדר המצב בירושלים ואל הלשכות המחוזיות. לרשותכם מספרי הטלפון ושעות הפעילות.

Back to top button