מבזקיםפוליטי / מדיני

נשיא המדינה נפגש עם ראש ממשלת פורטוגל לשעבר

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נפגש היום (שני) עם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטיירש, ראש ממשלת פורטוגל לשעבר, המבקר לראשונה בישראל במסגרת תפקיד זה. השניים נשאו הצהרות משותפות לתקשורת ולאחר מכן קיימו פגישה עבודה.

בפתח דבריו ביקש הנשיא לאחל הצלחה למזכ"ל, בשם העם בישראל, בתפקידו החדש והחשוב. "אנחנו מעריכים את כל שהאו"ם עושה במאבק ברעב עולמי, בשיפור הגישה למים נקיים ובהעלאת המודעות לפגיעה באקלים ולאתגרים הסביבתיים," אמר הנשיא והוסיף: "ואולם, בעודנו עומדים בירושלים, בירתה העתיקה והנצחית של האומה היהודית, ברצוני להזכיר לנו שיעור חשוב. האו"ם נוסד תוך הבנת חשיבותן של מדינות לאום. האו"ם מאפשר למדינות הלאום לעבוד יחד כשוות, לטובת האנושות כולה. אף אחד לא מבין זאת טוב יותר מאתנו, הישראלים."

הנשיא קרא למזכ"ל האו"ם לפעול למיגור האפליה נגד ישראל בחלקים מסוימים באו"ם ואמר: "מדינת ישראל היא המקום היחיד בו העם היהודי יכול לממש את זכותו להגדרה עצמית. למרבה הצער, בכל הסובב את אזורינו, אנו עדים בימים אלה, לכמה מסוכנת התמוטטות מדינת הלאום. אנחנו רואים במו עינינו אסונות הומניטריים נוראיים בהם המדינה חלשה מדי ולא מסוגלת לסייע לעמה. דווקא מפני שרעיון מדינת הלאום מושרש עמוק בערכי האו"ם ועקרונותיו, אני קורא לך, אדוני המזכ"ל, לפעול לסיום האפליה נגד ישראל בחלקים מהארגון שאתה עומד בראשו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"ההכוונה נגד ישראל, בידוד המדינה היהודית היחידה בעולם והפעולות וההצהרות המאיימות להרוס את ישראל, לא מקובלות בשום אופן ויש לגבות עליהן מחיר,״ הדגיש הנשיא והוסיף: "אסור להרשות לאף מדינה החברה באו"ם להתנהג כך. פעולות אלו מחלישות את שיתוף הפעולה בין מדינות והן מנוגדות לחוק."

"אדוני המזכ"ל, אנו מעריכים את מנהיגותך האמיצה ביחס לאפליה נגד ישראל. אנו מקווים כי בעבודה משותפת, נוכל ליצור שותפות פורה עוד יותר, בין ישראל לבין האו"ם, למען תושבי האזור שלנו ולמען האנושות כולה," אמר הנשיא.

"אדוני המזכ"ל, ישראל נשארת מחויבת לשלום עם שכנותיה. אסור להרשות לחמאס בעזה לשקם את מאגרי הנשק שלו. על העולם לקרוא לחמאס להחזיר את בנינו הביתה, למשפחותיהם. אני מפציר בך להתגייס למשימה זו ולעזור לנו להשיב את בנינו," הדגיש הנשיא והוסיף: ״אני מפציר בך לקחת את המשימה הזו ולעזור לנו להשיב את בנינו. תודה לך, ברוך הבא, ואנו מקווים כי זהו הביקור הראשון המוצלח מבין רבים."

מזכ"ל האו"ם הודה לנשיא על דבריו ואמר: "התחלתי את ביקורי בארצכם היפה בביקור מרגש ביד ושם. המקום החשוב הזה מזכיר לכולנו שהשואה לא התרחשה לפני זמן רב כל כך וכי אנחנו ממשיכים לחזות בביטויים של אנטישמיות ברחבי העולם באמצעות אפליה ורדיפה. יד ושם הוא תזכורת לכולנו כי עלינו להתייצב בקדמת המאבק באנטישמיות ובכל צורות הגזענות באשר הן, תזכורת כי עלינו לקדם הבנה ודיאלוג. אני מלא הערכה על מחויבותך לכך, אדוני הנשיא,״ אמר המזכ״ל.

״אני רוצה להבטיח לך, אדוני הנשיא,״ אמר המזכ״ל, ״כי בתקופת כהונתי בכוונתי להדגיש את ערכי השוויון והאובייקטיביות שאנו מחויבים להם בין כל המדינות החברות באו״ם. אני מאמין שהקריאה להשמדת ישראל עליה דיברת אדוני הנשיא,״ אמר המזכ״ל, ״היא אנטישמיות מודרנית. אבל אני בטוח כי אתה מבין כי לעיתים יש בינינו ובין ממשלת ישראל חילוקי דעות כמו גם בינינו לממשלות אחרות. אני יודע כי תמיד נהיה כנים מאוד בדיאלוג עם מדינת ישראל ובניסיונות שלנו למצוא את הדרך לשלום באזור ובאותה נשימה נמשיך לוודא כי האנטישמיות לא תצלח וכי שוויון לכל המדינות יכובד.״

בפגישתם הדגיש הנשיא בפני המזכ״ל כי לא יתכן שאיראן תקבל את הזכות כחברה באו״ם להמשיך ולהסית מעל במת המליאה נגד מדינת ישראל. הנשיא הבהיר כי אמירות אלה מנוגדות לערכי האו״ם ומאפשרות הפצה של אנטישמיות מעל במה חשובה זו.

השניים דנו ארוכות במצב הנוכחי בעזה, בתפקודו של אונדו״ף לאורך גבולה הצפוני של מדינת ישראל ובחשיבות השבת האמון כמרכיב מרכזי בשיח הישראלי-פלסטיני. בהקשר זה דיבר המזכ״ל על הצורך במשא ומתן מהימן המלווה בשורת צעדים בוני אמון בעיקרם בהיבט הכלכלי.

קרדיט צילום: מארק ניימן / לע"מ
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח