חדשות הארץכלכלהמבזקים

ישראל קיבלה התראה מהאיחוד האירופי: חשש לעצירת הייצוא

מדינת ישראל קיבלה התראה מהאיחוד האירופי לפיה ייעצר היצוא של חלק מהגידולים לאירופה החל מ- 01/01/2018, אם לא ינקטו צעדים מיוחדים. זאת בגין הימצאות של מזיק בגידולים בשם עש התפוח המדומה.

עש התפוח המדומה הוא מזיק רב-גידולים, העלול להסב לתוצרת החקלאית נזק גדול מאוד. בעולם כולו, ובעיקר באפריקה, תוקף העש יותר משבעים סוגים של גידולים חקלאיים, וביניהם הדרים, רימונים, אבוקדו, אנונה, ליצ'י, אפרסמון, מנגו, פירות, עצי פרי אגוזיים, ענבים, גויאבה, כותנה, תירס, פלפל ועוד. בשנים האחרונות התעצמו נזקיו של העש בארץ.

עש התפוח המדומה הוא מזיק הנחשב לקשה מאוד להדברה בתנאי הארץ בשל מספר גורמים עיקריים: הוא פעיל כל השנה, עלול לעבור בנקל מגידול אחד למשנהו, עלול להקים מספר רב של דורות, קשה לזהות ביצים וזחלים לאחר חדירתם לפרי. בנוסף, על פי דרישות של מדינות המייבאות מישראל, הדברת העש מוגבלת לתכשירי הדברה ידידותיים לסביבה ויעילותם אינה מיטבית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עש התפוח המדומה הינו מזיק הסגר, המסכן מאד את המשך היצוא של פירות לחו"ל בשווקים העיקריים באירופה, ארה"ב, קנדה, יפן וקוריאה.

השירותים להגנת הצומח בחו"ל פסלו מספר רב של משלוחי תוצרת חקלאית שבהם נמצא העש בשנה החולפת, ועל כן התקבלה לאחרונה הוראה מהאיחוד האירופי המחייבת את ישראל לשנות את השיטה של הפעולות, שיש לבצע נגד המזיק. על כן תשתנה השיטה של הוצאת תעודות הבריאות בישראל לגידולים המיועדים לייצוא. ועל ישראל להציג עתה לאיחוד האירופי פרוטוקול גידול חדש לטיפול בעש התפוח המדומה שיאושר על ידם. יצואנים שהחל מ- 01/01/2018 לא יעמדו בדרישות ובכללים החדשים לא יוכלו לייצא את התוצרת החקלאית לאירופה.

נוכח האיום הממשי על יצוא גידולים חקלאים מישראל, שהחמיר בשבועות האחרונים, נערך משרד החקלאות וגורמים מטעמו, הכוללים את השירותים להגנת הצומח, שירותי ההדרכה לחקלאים, והמדען הראשי, לקידום מהיר של דרכים להתמודדות נגד מזיק קשה זה. פעילות זו נעשית בשיתוף פעולה עם חקלאים, ארגוני חקלאים, מועצות הייצור, בתי אריזה, יצואנים ומלווים מקצועיים נוספים.

אילוסטרציה | קרדיט: pixabay
Back to top button