חדשות הארץמבזקיםתנועה ותחבורה

הוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת אגד בשל היעדר כריזה

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, באמצעות עו"ד ד"ר יועד הלברסברג, הגישה בקשה לאישור תובענה ייצוגית על סך 67.5 מיליון ₪ נגד חברת אגד. הנציבות, הגישה את הבקשה יחד עם שני אנשים עם מוגבלות שהתלוננו על היעדר הכריזה, בשמם של 45 אלף אנשים עם מוגבלות. בבקשה נטען כי חברת אגד מפרה את חוק ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות באופן שיטתי, בכך שאינה מפעילה מערכת כריזה בכלל האוטובוסים העירוניים שפועלים מטעמה.

בנוסף לתלונות שהתקבלו, ומתוקף סמכותה של הנציבות, ערכו מפקחיה סדרה של בקרות מדגמיות באוטובוסים העירוניים, שהתפרסה על פני תקופות שונות וחודשים רבים. בבקרות שנערכו נמצא כי אגד הפרה בצורה נרחבת ומתמשכת את חובותיה לבצע כריזה, ומתוך 570 פיקוחים, זוהו 156 מקרים נפרדים של הפרות – כ-30%.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והתקנות שהותקנו מכוחו, הפעלת קו אוטובוס עירוני מחייבת בהתאמות נגישות, ובין היתר, התקנה והפעלה של מערכות כריזה פנימית וחיצונית. "החובה החוקית נועדה לאפשר לאנשים עם מוגבלות לעשות שימוש עצמאי ושוויוני בשירותי התחבורה הציבורית. מערכת הכריזה מאפשרת לרבים מהם להמתין בתחנה בנחת לאוטובוס ולמצוא את דרכם למעוז חפצם, באופן עצמאי. העדר הנגישות פוגע בזכותם לכבוד ובחופש תנועתם", אמר אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

הנציבות הגישה את הבקשה בהתאם לסמכות המוקנית לה בחוק התובענות הייצוגיות, על מנת לקדם התרעה אפקטיבית מצד אחד, ומצד שני לפעול עבור עשרות אלפי הנפגעים מהיעדר הנגישות. לצד נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, החוק מגדיר שני גופים נוספים שיכולים להגיש תובענות ייצוגיות – נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה ורשות הטבע וגנים – אך זו הפעם הראשונה שגוף ציבורי במדינת ישראל מגיש בקשה לאישור תובענה כזו.

"אין תקלה נקודתית שיכולה להסביר כמות כה משמעותית של ליקויי נגישות, לאורך תקופה כה ארוכה. אגד היא שחקן מרכזי ומשמעותי בתחום התחבורה הציבורית בארץ, כך שלהפרות אלה השלכות על אלפים מאזרחי ישראל. זו אמנם הפעם הראשונה שפעלנו באופן של תובענה ייצוגית, אך נמשיך לפעול כך ככל שיעלה הצורך" הוסיף הנציב טורם.

נוכח ההפרות השיטתיות, דורשת הנציבות כי בית המשפט יורה לאגד לפצות את חברי הקבוצה בסך כולל של 67.5 מיליון ₪, ויחייבה לעמוד בדרישות החוק, באמצעות צו עשה.

 

Back to top button