חדשות חוץמבזקים

הפיגוע בברצלונה: 13 הרוגים ולפחות 100 פצועים

אמש (חמישי) בסביבות השעה 18:15 (שעון ישראל) החלה מתקפה משולבת בברצלונה שבספרד. הפיגוע הראשון אירע באזור "לה רמבלה" בשדרה מרכזית הנחשבת לאחת מיעדי התיירות המוכרים של העיר, בסמוך למסעדה ישראל כשרה בשם "מכבי".

רכב מסחרי שדהר לעבר ההמון דרס עשרות הולכי רגל הותיר אחריו 13 הרוגים ולפחות 100 פצועים, בהם 10 במצב קשה. התמונות שהחלו לזרום מהמקום היו קשות מאוד לצפייה, לאורך השדרה נראו בכל מקום אנשים מדממים שרועים על הארץ חלקם אף מחוסרי הכרה וללא תזוזה. מסביב אלה ששרדו ולא נפגעו באירוע ניסו להגיש עזרה לנפגעים אך נראה על פניהם כי בלבול וחוסר אונים מוחלט שרר בדקות הראשונות של הפיגוע טרם הגיעו צוותי ההצלה לאזור.

זירת הפיגוע והרכב המסחרי ששימש את המחבלים
זירת הפיגוע והרכב המסחרי ששימש את המחבלים
זירת הפיגוע בברצלונה
מסעדת "מכבי" הישראלית בשדרה בה אירע הפיגוע

על פי דיווחים בתקשורת המקומית ברכב המסחרי היו לפחות שני מחבלים חמושים שנטשו את הרכב לאחר הפיגוע. בתום מצוד של המשטרה נתפסו המחבלים לאחר שהוטל סגר על האזור וכל המבקרים במקום התבקשו על ידי השוטרים להיכנס אל תוך המבנים, למסעדות, לבתים ולחנויות לאורך השדרה ובמרכז העיר. ברכב המסחרי שננטש בזירה נמצאה תעודת זהות ספרדית ועליה שם ערבי של אדם מוסלמי ששכר את הרכב. במהלך המצוד עצרה המשטרה רכב נוסף החשוד במעורבות  בפיגוע כ-60 קילומטרים צפונית לברצלונה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יש לציין כי בתחילה פורסמו דיווחים בכלי התקשורת על כך ששני החמושים השתלטו על מסעדה טורקית סמוכה והתבצרו במקום, אך עד מהרה נשלל החשד והדיווחים התבררו כלא נכונים.

בעמוד הטוויטר של שירותי החירום בברצלונה פורסמה הודעה כי התרחש אירוע חריג בסמוך לפלאסה דה קטלוניה וכי הציבור מתבקש להתרחק מהאזור. כמו כן פרסמה המשטרה תמונתו של החשוד במעורבות בפיגוע בשם דריס אוכאביר סופרנו וביקשה מהציבור סיוע באיתורו.

המחבל החשוד במעורבות בפיגוע בברצלונה
המחבל החשוד במעורבות בפיגוע בברצלונה
המחבל החשוד במעורבות בפיגוע בברצלונה

הרשויות בקטלוניה מסרו כי הנפגעים הינם אזרחים מ-24 מדינות. אנשי שגרירות ישראל בספרד עדכנו בצ'אט עם ראש הממשלה כי אין נפגעים ישראליים. "בקרבת מקום יש מסעדה כשרה "מכבי" שמה. הפיגוע אינו מכוון באופן ספציפי למטרות יהודיות. במסעדה הזאת בגלל הקרבה אנשים נכנסו מצאו קרבה. המסעדה לא הייתה יעד או מטרה. יש הרבה תיירים ישראליים שמסתובבים בשעות האלה בברצלונה אבל אין דיווח על נפגעים ישראליים".

במשרד החוץ ניסו ליצור קשר עם כל הישראלים ששוהים בברצלונה והבוקר הודיע משרד החוץ כי נותרו 2 מנותקי קשר ישראלים בלבד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתעדכן בפרטים בנוגע לפיגוע בברצלונה | צילום: לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתעדכן בפרטים בנוגע לפיגוע בברצלונה | צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפיגוע ואמר: "ישראל מגנה בתוקף את פיגוע הטרור בברצלונה. בשם אזרחי ישראל אני שולח תנחומים למשפחות ההרוגים ואיחולי החלמה מהירה לפצועים. הערב ראינו שוב שהטרור מכה בכל מקום, ועל העולם התרבותי להילחם בו יחד כדי להביס אותו"

לאחר הפיגוע בו דרס רכב מסחרי עשרות אנשים באזור "לה רמבלה"  התקבל דיווח על פיגוע דריסה נוסף בעיירת הנופש קמברילס. על פי הדיווח חמישה מחבלים שלבושים חגורות נפץ, שלאחר מכן התבררו כחגורות נפץ מזויפות, הסתערו על העיירה הממוקמת כ-120 קילומטרים מברצלונה. על פי דיווח של המשטרה החמישה גם תכננו לבצע פיגוע בעזרת בלוני גז אך מזימתם סוכלה וכל חמשת חברי החולייה חוסלו לאחר חילופי אש עם כוחות המשטרה. באירוע נפצעו לפחות 7 בני אדם (שישה אזרחים ושוטר), מהם לפחות אחד במצב אנוש.

המשטרה ציינה כי יש קשר בין שני האירועים וסך הכל פעלו 8 טרוריסטים, כאשר 5 חוסלו ו-3 במעצר שטרם ברור אם אחד מהם הוא זה שביצע את פיגוע הדריסה הראשון וזה שתמונתו פורסמה על ידי המשטרה.

 

 

 

מחקירת הפיגוע המשולב עולה כי המחבל, ככל הנראה גנב את תעודת הזהות מאחיו, השכיר רכב מסחרי לבן באמצעותו ביצע את הפיגוע הראשון באזור "לה רמבלה". רכב נוסף שהושכר בנוסף נמצא מאוחר יותר כ- 60 ק"מ צפונית לברצלונה בעיירה ויק.

אירוע הדריסה השני שאירע מספר שעות לאחר הפיגוע הראשון בשדרת "לה רמבלה" בוצע על ידי חמישה מחבלים שחוסלו כאמור בחילופי אש עם כוחות המשטרה שהוקפצו למקום. האירוע התרחש לאחר שארגון המדינה המוסלמית "דאע"ש נטלו אחריות לפיגוע וסוכנות הידיעות של הארגון "אעמאק" פרסמה הודעה כי "התוקפים הם חיילים של המדינה האסלאמית שביצעו את הפיגוע בתגובה לבקשת הארגון לפגוע במדינות שלוקחות חלק בקואליציה הבינלאומית לפגוע בדאע"ש".

הודעת ארגון דאע"ש ונטילת אחריות על הפיגוע
תמונה שהפיץ ארגון דאע"ש לאחר הפיגוע

הלילה הודיעה באופן רשמי משטרת ספרד במסיבת עיתונאים שקיימה, כי נעצרו שני חשודים בפיגוע הדריסה, אך נהג הרכב המסחרי שפגע בעשרות אנשים בשדרת "לה רמבלה" ונמלט טרם אותר. כמו כן עדכנה המשטרה כי מניין ההרוגים הרשמי בפיגוע הוא 13 אך עם זאת ציין גורם במשרד הפנים כי ייתכן ובשל חומרת פציעתם של כמה מהנפגעים מספר ההרוגים צפוי לעלות. כמו כן, שלושה ימי אבל הוכרזו בקטלוניה בעקבות הפיגועים.

בישראל הואר בצבעי דגל ספרד בניין עיריית תל אביב לאות הזדהות עם קורבנות הפיגוע. אנדרו קואומו, מושל מדינת ניו יורק גינה את הפיגוע והודיע כי מרכז הסחר יואר בצבעי דגל ספרד "מי שרוצה לזרוע פחד ושנאה ייכשל. ניו יורק עומדת לצד העם בספרד".‎‎

בניין עיריית תל אביב מואר בצבעי דגל ספרד לאות הזדהות עם קורבות הפיגוע בברצלונה

 

Back to top button