חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

צפו בתרגיל: שיגורי טילי פטריוט ויירוטים מעל שמי ישראל

אתמול (שלישי) בשעות הלילה התקיים תרגיל שגרתי של חיל האוויר שמטרתו לבחון כשירות מערכות ההגנה האווירית אל מול איומים אוויריים.

במסגרת התרגיל אומנו הכוחות הלוחמים בשימור הכשירות ביירוט סוללת "יהלום" (פטריוט), חיזוק שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים במערך ההפעלה המבצעית של חיל האוויר ובמענה לאיומים השונים.

בין הכוחות המתרגלים לקחו חלק לוחמים וטכנאים של מערך ההגנה האווירית והאימון כלל מטרות בעלות מאפיינים ייחודיים בכדי למצות את יכולות המערכת ולאתגר את המערך הלוחם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דובר צה"ל

בתרגיל הכשירות הנוכחי נבחנה גם יכולתה של מערכת ה"פטריוט" להתמודד עם איומים מסוג כלי טיס בלתי מאוישים, יכולת עמה התמודדה בהצלחה בעבר. התרגיל התקיים בהמשך לגרף אימונים והיה סדור וידוע מראש.

מערך ההגנה האווירית הוא הגוף האחראי על הגנת המרחב האווירי של ישראל באמצעות כוחות קרקעיים לצד כלי הטיס של החיל. מערך ההגנה האווירית מהווה את קו ההגנה האחרון מפני איומים אוויריים הכוללים כלי טיס, וקו ההגנה הראשון כנגד איומים אוויריים הכוללים טילי קרקע-קרקע, טילים בליסטיים ורקטות.

צילום: דובר צה"ל

מערכת "פטריוט" נמצאת בשירות חיל-האוויר הישראלי משנת 1991 והובאה לארץ בבהילות במהלך מלחמת המפרץ הראשונה כדי לתת תשובה לאיום הטילים אותם שיגר צבא עיראק של סדאם חוסיין.

בעת השיגורים הראשונים של טילי סקאד עיראקיים לעבר ישראל, היו חברי משלחת "פטריוט" הישראלים באמצע הכשרתם בארצות הברית ולכן שבו לישראל מבלי שסיימו את הכשרתם. סוללת "פטריוט" ראשונה הוקמה בתוך 24 שעות, אבל התוצאות הראשוניות לא היו מוצלחות.

צילום: דובר צה"ל

כיום נחשב "פטריוט" לאחת ממערכות ההגנה האווירית המתקדמות בעולם והוא מופעל על-ידי מגוון מדינות כמו טורקיה, ערב הסעודית, מצרים, גרמניה, בלגיה ויפן.

בשנת 2003, במהלך מלחמת המפרץ השנייה, הצליח הפטריוט בגרסה האמריקאית ליירט טילים רבים כשהיירוט המשמעותי ביותר של המערכת התרחש ב-27 במרץ באותה השנה, כאשר הצבא העיראקי שיגר טיל במטרה להשמיד את מפקדת הכוחות האמריקאים בכוויית.

מערך הפטריוט בחיל-האוויר הישראלי גדל באופן מתמיד והחיל שוקד על פיתוח ושיפור הטילים ללא הפסקה. במהלך מבצע "צוק איתן" פעלו אנשי המערך ויירטו לראשונה כלי-טיס בלתי-מאויש עוין שחדר לשטחי ישראל.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח