מבזקיםצרכנות

לקרוא את השוק: איפה אפשר ללמוד על שוק ההון?

שוק ההון נוכח ומשפיע מאי פעם על החיים של כולנו, אך כמה מאתנו מבינים לעומק את הז'רגון ועקרונות המסחר? כל מה שרציתם לדעת על שוק הון – ועכשיו יש את מי לשאול

בטלוויזיה, ברדיו ובאינטרנט, אנו מוצפים מדי יום בחדשות על הנעשה בשוק ההון, בבתי השקעות, ובמסחר בארץ ובעולם. זה לא מקרי. שוק ההון נוכח ומשפיע על חיינו יותר מאי פעם, והציבור – שהבין זאת היטב בשנים האחרונות – מגלה עניין הולך וגובר בנושאים פיננסיים. אך כמה מאיתנו באמת מבינים כיצד פועל שוק ההון? אילו מניות נסחרות בו, וכיצד? איך משקיעים – והיכן מתחילים?

הקורא הממוצע, זה שפותח מדי פעם עיתון או אתר כלכלי, נתקל לעיתים קרובות במינוחים וכללים שאינם ברורים לו. עבור אותם גולשים שרוצים לדעת יותר, ולא יודעים את מי לשאול, קיבצנו כמה מקורות מידע מצוינים, המסייעים לעשות סדר, להתמצא בטרמינולוגיה של שוק ההון, ולהבין את משמעות החדשות הפיננסיות, הנוגעות במידה רבה לכולנו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
קרדיט: שאטרסטוק

1. האוצר שלי – אתר שהוקם על ידי היחידה לחינוך פיננסי ברשות שוק ההון. האתר אמנם אינו עוסק ישירות במסחר, אך מעניק בסיס שימושי בהחלט בנושאים פיננסיים, ומציע שורה של כלים שמסייעים בקבלת החלטות מושכלות יותר בנושאים כמו ביטוח, פנסיה ועוד. האתר מחולק בצורה נוחה לקטגוריות, ונותן מענה בגובה העיניים לכל שאלה. בטרם צוללים לנבכי שוק ההון, מומלץ לבקר באתר זה, שיסייע לכל גולש להבין ולנהל נכון יותר את ענייניו הכספיים.

2. מעות – מאגר מידע מקיף ביותר בנושאי כלכלה, מנהל ועסקים. האתר מציג יותר מ-35 אלף ערכים, הגדרות והסברים על הפעילות במשק, ופונה לקהל גולשים ברמות ידע שונות על שוק ההון – ממתחילים ועד אנשי פיננסים מנוסים. ההגדרות באתר מוצגות באופן פשוט, בהיר וקולע, והניווט מאפשר לגולשים להרחיב בקריאה על מושגים ונושאים נוספים, בהתאם לתחומי העניין שלהם.

3. אתר הבורסה לניירות ערך כולל אף הוא מדור פרסומים והדרכה, עבור קוראים שמבקשים להעמיק את הבנתם בנעשה בשוק ההון. האתר כולל מדריך בשם בורסה למתחילים, המיועד לגולשים שאינם בקיאים במונחים ובעקרונות הבסיסיים של המסחר. המדריך כולל בין היתר מצגת נוחה, שאלות ותשובות נפוצות (מ'מהי בורסה' ועד 'כיצד מתחילים להשקיע'), ומילון מונחים שיסייע להבין את מושגי הליבה של המסחר בשוק ההון.

4. אני רק שאלה – מדור של אתר דה-מרקר, הפונה לגולשים שמעוניינים להעמיק את הבנתם בנושאים פיננסיים שונים. במסגרת המדור, קוראים מציגים שאלות בפני עמי גינזבורג, עורך מדור שוק ההון של דה מרקר, הנותן מענה תמציתי וברור לתהיות בנוגע לשוק ההון, החל משאלות בסיסיות כמו "מהי צמיחה" או "איך לחשב שווי של מניה", ועד נושאים אקטואליים כגון "מה הקפיץ את מניית טוויטר?"

5. הצפת ערך – מדור נוסף בדה מרקר, המסייע לגולשים לעשות צעדים ראשונים בשוק ההון. המדור מציג מילון מונחים דיגיטלי מקיף בתחום, הכולל הסברים ודוגמאות, שנכתבו בשפה קולחת וברורה על ידי עורך מדור שוק ההון בדה-מרקר, עמי גינזבורג.

הרשת מלאה כמובן גם באינספור מקורות ידע מצוינים באנגלית, הפונים לגולשים מכל רחבי העולם, אשר מעוניינים ללמוד ולהתמצא יותר בנעשה בשוק. לקוראים המעוניינים להעמיק את הבנתם בשוק העולמי ובז'רגון באנגלית, מומלץ להתחיל בשני האתרים הבאים:

1. Investopedia – אחד האתרים המובילים בעולם למידע והדרכה בנושא שוק ההון, ואחד האתרים הפיננסיים הגדולים בעולם בכלל. האתר משמש כמקור מידע מצוין לקוראים שאינם מתמצאים עדיין בעולם הפיננסיים, ומעוניינים להבין טוב יותר מה קורה בעולם, באמצעות ניתוח והסברים מאת מיטב המומחים. כנקודת פתיחה, מומלץ להציץ במילון המקיף ובמדריך למתחילים של האתר, ומשם לעבור לאינספור מאמרים, עצות ומידע חשוב ומועיל, בהתאם לתחומי העניין של כל גולש.

2. Yahoo Finance – מקור מוביל נוסף של מידע בנושא שוק ההון והשקעות, הפונה לגולשים ברמות ידע שונות. גולשים העושים צעדים ראשונים בעולם הפיננסיים מוזמנים לבקר תחילה במדור Money Basics, המסביר מושגי יסוד באמצעות סרטוני וידיאו קצרצרים, המסייעים להבין במהירות ובקלות את יסודות המסחר.

עולם המסחר בשוק ההון הוא מורכב ומציב אתגרים שונים בדמות בחירת אסטרטגיה וקבלת החלטות מושכלות הנוגעות להשקעות שלכם. אך כדי לבחור אסטרטגיה בתבונה ולבצע בחירות בריאות עבור תיק ההשקעות שלכם – חשוב קודם כל לדעת לקרוא את המפה, וכיצד תעשו זאת אם אינכם דוברי השפה? הקניית מושגי בסיס היא חיונית כדי להמשיך לצרוך ולצבור מידע, שבתורו יסייע למשקיע המתחיל, וכמובן גם המנוסה, לקבל החלטות מושכלות ומיודעות יותר ולהישאר בשליטה.

Back to top button