בריאותמבזקים

שי סובל מתסמונת נדירה צלע צווארית – הרופאים הצליחו להציל את ידו

רופאי המערך הקרדיו ווסקולארי של המרכז הרפואי פדה-פוריה, הצילו את ידו של נער בן 15, שהתברר כי סובל ממום נדיר –תסמונת מוצא בית החזה אשר נגרמה כתוצאה מצמיחתה של צלע צווארית. תופעה נדירה אשר נמצאת בקרב פחות מ1% מהאוכלוסייה וגרמה לחסימת עורק הדם הראשי אל היד.

צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה- פוריה

בשונה מבני נוער אחרים בגילו, שי גבאי בן 15 תושב טבריה, נאלץ לבלות את הקיץ ואת החופש הגדול בבת החולים "במשך כמה שבועות היו לי כאבים ביד, זה התחיל עם מין עקצוץ או תחושה של גרוד בכף היד , אבל זה הלך והחמיר, עד שממש כאב לי ולא יכולתי ליישר את הזרוע " אביו של שי, שמעון גבאי מוסיף , "בהתחלה לא זיהו מה זה, חשבו אולי תגובה אלרגית, ואז בערב שישי כשישבנו לארוחת שבת, פתאום ראיתי שהיד השמאלית של שי ממש לבנה. נבהלנו מאד… ".

ד"ר זאב קובזנצב, מנהל יחידת כלי דם, במערך הקרדיוווסקולארי במרכז הרפואי פדה- פוריה מסביר, "מדובר בתסמונת מוצא בית החזה TOS)- Thoracic outlet syndrome) תחת התסמונת הזו יש תופעה נדירה שכ1% מהאנשים סובלים ממנה : צלע צווארית. הבעיה של שי היתה שהצלע הצווארית (בבית החזה , סמוך לכתף) צמחה ונוצר לחץ על העורק הראשי, הצלע חסמה למעשה את זרימת הדם. כתוצאה מחסימת העורק הנער סבל מתחושת נימול וכאבים לאורך היד ובאצבעות, שינוי הצבע והטמפרטורה של האצבעות, וגם קושי בתפקוד היד".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה- פוריה

שי אושפז במערך הלב וכלי הדם במרכז הרפואי פדה- פוריה ועבר מספר ניתוחים מורכבים במהלכם נכרתה הצלע הצווארית שלחצה על העורק ובוצע שיחזור של העורק. בהמשך ביצע ד"ר קובזנצב ניתוחים נוספים לצורך הוצאת הקריש החוסם בעורק עם טיפול בתרופה מיוחדת אשר הרחיבה את כלי הדם החסומים. כל אלה אפשרו חזרה של זרימת הדם ליד וכך למעשה, הצילו את כף היד של שי מנמק.

ד"ר קובזנצב ציין כי, "הצלחנו לפתוח את העורק ולאפשר זרימת דם עד שורש כף היד.. אם לא היינו מנתחים ופותחים את העורק החסום, היה חשש אמיתי שהיד לא תתפקד…היום אני שמח לבשר ששי יכול לחזור בהדרגה לתפקוד רגיל".

שי שעולה לכיתה י' צפוי להשתחרר מחר מבית החולים אבל, ימים ספורים לאחר תחילת שנת הלימודים הוא יחזור לביה"ח לניתוח נוסף. זאת לאחר שד"ר קובזנצב הסביר שיש צורך לטפל גם בצלע הצווארית השניה, בצד ימין, על מנת למנוע מצב של לחץ וחסימה של עורקי הדם, גם ביד ימין. שמעון האבא מסכם, "זה נפל עלינו כמו פצצה…אבל עכשיו אנחנו מרגישים הקלה גדולה ומקווים ששי יוכל לחזור במהרה לתפקוד מלא.."

צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה- פוריה
Back to top button