חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

מדינת ישראל תהפוך למעצמת הקנאביס הרפואי בעולם?

כל גורם שיעמוד בדרישות יוכל לקבל רישיון לגידול, ייצור, אחסון או הפצה של קנאביס. אומדן ההכנסות למדינה: 1-4 מיליארד שקל בשנה

הוועדה, שבראשה עמדו מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ובה היו חברים נציגי משרדי החקלאות ופיתוח הכפר, ביטחון פנים, משרד המשפטים ומשרד הכלכלה והתעשייה, הגישה היום (ראשון) את המלצותיה לשר האוצר משה כחלון, ולשר הבריאות יעקב ליצמן.

הוועדה בחנה את ההיבטים הכלכליים, החוקיים והרגולטוריים של ייצוא קנאביס רפואי, וזאת בשים לב למדיניות משרד הבריאות בדבר רגולציה של תחום הקנאביס הרפואי בישראל. עמדת הצוות, הינה כי מבחינת מצב השוק הבינ"ל, נראה כי קיים פוטנציאל כלכלי לייצוא קנאביס, וכי למדינת ישראל יתרונות רבים בהיבטי רגולציה מתקדמת, מחקר ופיתוח, ניסיון קליני ואקלים היכולים להיות מנוצלים על ידי חקלאים, חוקרים ויזמים ליצירת שווקים לתוצרת מוצרי קנאביס רפואי ישראליים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי מסקנות הוועדה, תתיר המדינה ייצוא של קנאביס רפואי תחת המגבלות הבאות:

1. הייצוא ייעשה ע"י משרד הבריאות או ישירות ע"י הצדדים, תוך פיקוח הדוק של המדינה.
2. הייצוא יאושר רק למדינות המתירות שימוש בקנאביס רפואי ואשר יתירו ייבוא מישראל במפורש.
3. ייצוא יאושר רק לחקלאים אשר יקבלו רישיון לגידול ולייצוא ממשרד הבריאות.

אילוסטרציה | קרדיט: pixabay

 

ייצוא הקנאביס יתאפשר על כלל מוצריו השונים בצורותיו הרפואיות (מוצרי עישון, טבליות, שמנים וכו'). כמו כן המליצה הוועדה, על הקמת צוות משותף של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, משרד הבריאות, משרד האוצר ומשרד החקלאות, אשר יפעלו למיתוג ושיווק ייצוא קנאביס רפואי ומוצריו מישראל.

משרד האוצר, אשר יזם את הקמת הוועדה, ביסס את פעילותו בנושא על החלטת הממשלה שהתקבלה בחודש יוני אשתקד, להסדרת והרחבת תחום הקנאביס הרפואי בישראל. בשנים האחרונות החלה מערכת הרפואה הישראלית בשימוש נרחב בקנאביס הרפואי עבור חולים במחלת הסרטן ומחלות נוספות – כאשר זה הוכח כבעל יכולות משמעותיות בהפגת כאבים. ישראל מובילה כיום בתחום הקנאביס רפואי – הן מבחינת מחקר ופיתוח, הן מבחינת ניסיון קליני והן מבחינת רגולציה המאפשרת שימוש בו.

משרד האוצר ביסס עמדתו על ניתוח הפוטנציאל הכלכלי בשוק והן על העובדה כי מדובר בתחום בתולי, בעל פוטנציאל משמעותי להגדלת התוצר ואשר לישראל יש בו יתרון יחסי. בישראל פועלים כיום 8 מגדלים בעלי רישיון לגידול קנאביס רפואי (המייצרים כ-10 טון בשנה), כאשר הרחבה של השוק עבורם ועבור מגדלים נוספים (כיום ישנם למעלה מ-500 מגדלים אשר הגישו בקשה לקבלת רישיון לגידול) לטובת ייצוא – תוכל לענות על פוטנציאל של כ1-4 מיליארד ש"ח בשנה ואף יותר.

אילוסטרציה | קרדיט: pixabay

 

מחיר הקנאביס הרפואי בעולם עומד על כ 10$ לגרם. היקף השוק העולמי הכולל של קנאביס רפואי נמצא במגמת צמיחה משמעותית. בשנת 2000, הייצור הכולל בעולם עמד על 1.3 טון ובשנת 2014 עלה היצור ל-57.3 טון.

שר האוצר משה כחלו אמר כי "ייצוא קנאביס רפואי הוא ענף בעל פוטנציאל כלכלי משמעותי למדינת ישראל. הייצוא יחזק את החקלאות הישראלית בכלל ואת החקלאות באזור הערבה בפרט ויהווה הזדמנות עבור מדינת ישראל לנצל יתרון יחסי מובהק שיש לה בפיתוח מוצרים רפואיים מקנאביס רפואי."

שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס לסגולות הרפואיות של הקנאביס וציין כי "היחס לקנאביס צריך להיות דומה לכל סם ויש לזכור שלפי החוק הינו אסור לשימוש ומסחר. עם זאת, החוק מאפשר שימוש בקנאביס רפואי למחלות קשות במקרים מיוחדים ותחת מגבלות מיוחדות. בהתאם לכך הובלנו רפורמה למניעת בירוקרטיה בקנאביס הרפואי לחולים שאושר להם השימוש בחוק, כדי שלא יסבלו ללא סיבה וגם להוזלת המחירים. בשל התעניינות הבינלאומית בקנאביס הרפואי מישראל בשל איכותו המקצועית ונוכח הפוטנציאל הכלכלי הגלום, סיכמנו עם משרד האוצר לאשר ייצוא קנאביס רפואי תחת מגבלות מסויימות ולמדינות בהן יש אישור חוקי לכך. נפעל שהמהלך יביא לתוספת משאבים למערכת הבריאות כתוצאה מגידול בהכנסות המדינה."

אילוסטרציה | קרדיט: pixabay

 

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד אמר כי "הוועדה הבין משרדית עשתה עבודה מקצועית ולאחר בחינה מעמיקה של הנושא החליטה כי קיימת היתכנות לייצוא בעל תועלת כלכלית משמעותית למשק הישראלי. הוועדה סבורה כי על הייצוא להתבצע תחת פיקוח וככלל, יש להתיר ייצוא של מוצרים העומדים בסטנדרטים אותם מתווה משרד הבריאות בלבד"

הוועדה הבין משרדית לבחינת היתכנות הייצוא של קנאביס רפואי של משרד האוצר ומשרד הבריאות ממליצה להתיר ייצוא קנאביס מישראל למטרות רפואיות.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר: "אנחנו מובילים נושא שהוא חדשני בעולם, ועל כן יש לעשות זאת בזהירות ובאחריות רבה, תוך כדי הפיכת הסוגיה למקצועית ובסטנדרטים הרפואיים הגבוהים ביותר".

צילום: נועה לויאל, דוברות האוצר

 

להורדה – דוח קנאביס סופי

להורדה – מצגת ייצוא קנאביס רפואי

Back to top button