כלכלהמבזקיםפוליטי / מדיני

"בכל עסק שלישי שנבדק ישנה הפקעת מחירים של מוצרים בפיקוח"

משרדי החקלאות והכלכלה מדווחים כי באחד מתוך שלושה בתי עסק מבוקרים, ישנה הפקעת מחירים למוצרים בפיקוח מחירים. במהלך המחצית הראשונה של 2017, חל גידול של יותר מפי 2 במקרי הפקעות מחירים בנקודות המכירה במחיר המפוקח לצרכן, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה הנדונה, נבדקו 4,752 עסקים, בהם נמצאו 138 מקרים של הפקעת מחירים בנקודות המכירה לצרכן (לעתים אף יותר מהפרה אחת בנקודת המכירה), זאת לעומת 120 מקרים בלבד של הפקעת מחירים בנקודות המכירה, בכל שנת 2016.

מנתוני המשרדים עולה כי נקודות המכירה בהן נמצאו עיקר ההפקעות, היו מכולות ומינימרקטים (כ-72%) ופחות בסופרמרקטים, רובן באזור המרכז.

עיקר ההפקעות נמצאו במכירת ביצים, ונעו בין 10% ל-20% יותר מהמחיר המרבי שהומלץ על ידי ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר ונקבע בצו ע"י שרי החקלאות והאוצר, בהתאם לסמכותם לפי חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו– 1996.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

גם מחירי מוצרי חלב לשתיה הופקעו ביחס למחיר המרבי שקבעה המדינה, ועמדו על כ- 10% יותר מהמחיר המרבי. הפקעת מחיר דומה הייתה במוצרי שמנת מתוקה בהם תפסו המפקחים מחיר שעבר את המחיר המרבי ב-10%. גם במחיר מוצרי הגבינה הלבנה נצפו הפקעות מחיר בשיעור של 15%-10% בממוצע מעל המחיר המותר המרבי.

משרדי החקלאות והכלכלה מדגישים, כי בהתאם להוראות חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, מגישה הלשכה המשפטית במשרד הכלכלה כתבי אישום פליליים נגד בעלי העסק ומנהלים (במקרים שהם בבחינת מבצעי העבירה או שהפרו את חובת הפיקוח שלהם למניעת עבירות), במקרה של הפקעות מחירים במצרכי יסוד ומנהלת מולם הליכים פליליים בבתי המשפט. רוב התיקים מסתיימים בהרשעה פלילית של בעלי העסקים ומנהליהם ובהטלת קנסות עונשים מרתיעים.

לאחרונה מורגש תהליך של החמרה הדרגתית בגזרי הדין שמטילים בתי המשפט על בעלי העסקים המפקיעים מחירים בניגוד לחוק. כך לדוגמא בפסק דין שניתן לאחרונה, בעקבות חקירה שערך האגף לאכיפה במסחר במשרד הכלכלה ולכתב אישום שהוגש ע"י הלשכה המשפטית במשרד, קבע בית המשפט כי אין להקל ראש בביצוע העבירות של הפקעת מחירים שנועדה בעיקר לשמור על השכבות החלשות שבאוכלוסייה בייחוד כאשר מדובר בהפקעה של שורת מוצרים ובשיעור לא מבוטל. בעקבות כך הרשיע בית המשפט בעל עסק שמכר במינימרקט בראשון לציון שישה מצרכי יסוד וביניהם לחם, חלב, גבינה, שמנת ועוד, תוך הפקעת המחיר המירבי שקבע המחוקק וגזר עליו קנס עונשי של 15,000 ₪ וכן חייב אותו לחתום על התחייבות כספית של 30,000 ₪ שתופעל במידה וישוב להפקיע מחירים.

אילוסטרציה | קרדיט: pixabay

במקרה נוסף הרשיע בית המשפט חברה אשר הפקיעה במעדנייה במודיעין, מחירי שלושה מצרכי מזון בסיסיים ובניהם ביצים ואשל והשית עליה קנס עונשי בסך של 22,600 ₪ וכן חייב אותה לחתום על התחייבות בסך של 226,000 ₪ שתופעל אם תחזור החברה על מעשיה.

פסקי דין אלו מצטרפים לכ- 40 גזרי דין נוספים שניתנו ע"י בתי המשפט בשנה החולפת ברחבי הארץ בתחום הפקעות המחירים וזאת כתוצאה מהגברת הפעילות ע"י הלשכה המשפטית והאגף לאכיפה במסחר במשרד הכלכלה בתחום, ולהגשת 90 כתבי אישום על ידי המשרד בנושא זה לבתי המשפט בשנה האחרונה.

עו"ד יובל אברהם, התובע הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה: "יודגש כי בניגוד לטענות בעלי עסקים בתחום, לרוב לא מדובר בהפקעה מקרית של שקלים בודדים מאדם בודד, שגם היא כשלעצמה תופעה פסולה מיסודה ופוגעת שלא כחוק במי שידו אינו משגת או מתקשה מלרכוש מצרכי מזון בסיסיים, אלא בהפקעה שיטתית מהציבור כולו ובייחוד מהאוכלוסיות החלשות במדינה, הנעשית בכמויות אדירות יום יום ולגבי שורה ארוכה של מצרכי מזון. משרדי הכלכלה והחקלאות נחושים לנקוט בכל הפעולות הנדרשות על מנת להרתיע בעלי עסקים מלהפר את החוק ולהפקיע מחירים, וימשיכו לפעול על מנת להגביר את האכיפה ולהחמיר את הענישה עם האחראים לכך".

באחריות כל העוסקים במכירת מוצרים הנתונים בפיקוח מחירים, הן במכירה לקמעונאי והן במכירה לצרכן, להתעדכן במחיר המרבי העדכני למוצרים וכן בעדכוני המחירים השוטפים המופיעים בחוק ולמנוע מצב שבו הצרכן משלם עבור מוצר יסוד יותר מהקבוע בחוק. ניתן להתעדכן במחירים בין היתר בכתובת הבאה: https://economy.gov.il/trade/pricecontrol/pages/prices.aspx

Back to top button