בידורחדשות הארץמבזקים

משלחת ישראלית יצאה למסע בסיביר ופגשה בשבט "הננץ"

משלחת ישראלית יצאה למסע של חודש בסיביר במסגרתו תיעדו את ההיסטוריה המשפחתית של שבט "הננץ" המבודד שחי באזור ובנו את אילן היוחסין של הקהילה. מדובר בשבט של רועי איילים החי בעומק הערבה המושלגת בסיביר, בתנאי אקלים קיצוני, מנותק מהעולם המודרני ועם גישה מוגבלת לטכנולוגיה שאין ביכולתם לתעד את ההיסטוריה המשפחתית העשירה שלהם המבוססת על אורח חיים נוודי.

התרבות והמורשת של השבט מבוססים על זיכרון קולקטיבי ועוברים מדור לדור ומפה לאוזן. רבים מבני השבט כבר מנהלים אורח חיים עירוני ונדדו בשנים האחרונות אל העיירות הסמוכות. תהליך העיור הבלתי נמנע צפוי להתעצם בשנים הבאות, שילובם בעיר מודרנית יגרום לאובדן התרבות ומורשת השבט לנצח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הפרויקט הוא יוזמה התנדבותית של חברת ההייטק הישראלית MyHeritage העוסקת בשימור וגילוי של היסטוריה משפחתית, שהקימה את פרויקט Tribal quest במסגרתו עובדי החברה יוצאים לתיעוד שבטים ברחבי העולם שתרבותם הולכת ודועכת. זהו המסע השלישי שנערך בפרויקט, לפניו עובדי החברה נשלחו לנמיביה שבאפריקה ולפפואה גיניאה החדשה ותיעדו את חיי השבטים המקומיים ואת ההיסטוריה התרבותית העשירה שלהם על מנת שהדורות הבאים יוכלו להכיר את אבותיהם ולטובת האנושות כולה.


 

הנסיעה לסיביר היתה הקשה מכולן בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים, קשיי התחבורה והתמרון המורכב בשטח בין השבטים המרוחקים זה מזה. לדברי גולן לוי ראש המשלחת של MyHeritage : "אחרי שתי טיסות ועשר שעות של נסיעה בלתי נגמרת בשטח המושלג, הבחנו באוהלים המכוסים עורות אייל המגנים מפני הקור העז. בני השבט קיבלו אותנו בהתרגשות רבה וכיבדו אותנו בכל מה שיש להם להציע, מסוכריות מתוקות, לצד בשר איילים מלוח ודגים טריים ובירכו אותנו לשלום".

המשלחת חיה במשך כחודש ימים עם בני שבט הננץ, שבמשך דורות רבים הצליחו לשמר את אורח החיים הנוודי שלהם, למרות ניסיונותיו של השלטון הרוסי ליישבם במרכזים עירוניים. "יש משהו מאד גאה וחזק ביכולת שלהם לשמר זהות", אומר לוי. "מדובר בשבט שעושה הכל בכוחות עצמו. אורח חייהם של בני השבט נסוב סביב עדרי האיילים שברשותם. הם מוכרים אותם בשביל להתפרנס, אוכלים את בשרם כדי לחיות, משתמשים בהם לגרירת מזחלות העץ בעת הנדידה, מעבדים את פרוותם כדי להכין יריעות לאוהלים, בגדים ומגפיים המאפשרים להם לשרוד בטמפרטורה של מינוס 50 מעלות. בנוסף לאיילים יש משמעות סימבולית באמונה הדתית שלהם".

לדבריו, "זו אחת הקהילות הנחושות בעולם הנאבקת מדי יום נגד איתני הטבע, הנודדת על פני אזורים עצומים בגודלם בבידוד מוחלט, תוך תלות אינסופית בבני משפחותיהם. בני השבט מסגלים לעצמם יכולות המאפשרות להם לבצע הכל בכוחות עצמם: לרעות, לצוד, לדוג, לבנות מאהל, לתפור מלבושים". הצוות הישראלי שהתגורר לצד בני השבט תיעד את אורח חייהם ותרבותם, ראיין עשרות רבות מבני הננץ שהבינו היטב את החשיבות הגדולה של שימור המסורת התרבותית הייחודית שלהם. כחלק מעבודת התיעוד, ביצעו אנשי MyHeritage ראיונות וידיאו עם מארחיהם, בהם סיפרו בהרחבה על אורח חייהם, זיכרונות ילדותם, שגרת היומיום וכן מסרו פרטים גנאולוגים הכוללים שמות, מקומות ותאריכים. צאצאי השבט יקבלו גישה חופשית לתיעוד המיוחד ובאמצעותו יוכלו להכיר, לעדכן ולהעביר הלאה לדורות הבאים את תרבות אבותיהם.

בחצי האי ימל ("קצה העולם" בשפת הננץ) מתגוררים בין 40 ל- 50 אלף בני שבטים שרובם כבר היגרו לכפרים ועיירות ורק כ-10 אלפים עדיין משמרים את אורח החיים האותנטי. במסגרת המסע נבנו 13 אילנות יוחסין המכילים פרטים אודות יותר מ- 3,000 אנשים, לצד אלפי תמונות וקטעי וידיאו המתעדים את ההווי היומיומי, סביבת המחייה והתא המשפחתי.

Back to top button