חדשות הארץמבזקים

73% מהציבור היהודי תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת

יו"ר ועדת המשנה לתח"צ ח"כ חנין: הגיע הזמן לשינוי – אין סיבה שת"א או חיפה יתנהלו כמו בני ברק

ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין, התכנסה היום (רביעי) לשורה של דיונים שעסקו בפתרונות לתחבורה ציבורית בשבת, במעקב אחר שילוב בין אמצעי התחבורה השונים ובהיערכות לפתיחת קו הרכבת בין עכו לכרמיאל. היו"ר חנין פתח את הישיבות ואמר כי עמדתו היא שלא צריך להפוך את השבת לעוד יום חול וכי כולם מעוניינים ביום מנוחה, אך זה לא אומר שלא צריך לתת פתרונות לאנשים שרוצים לנוע ממקום למקום בשבת. "זה לא עימות בין דתיים לחילוניים, אין כוונה לפגוע בחרדים ובטח שלא לעשות דברים כדי להכעיס", אמר. עם זאת הוא הוסיף כי "צריך לחשוב על הסדר חדש לשבת ישראלית, במקום הסטטוס קוו שלא נותר בו היגיון. מי שאין לו כסף נידון היום להישאר תקוע. אם משרד התחבורה לא מסוגל להרים את הכפפה אני מציע שזה יעבור לעיריות. אין סיבה שתל אביב וחיפה יתנהלו כמו בני ברק", אמר.

מנכ"ל עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר כי לפי הסקר שביצעה העמותה עבור הדיון היום, שמי שמתיימר לטעון שהוא מבצע את רצון הציבור למעשה לא מייצג אותו ואפילו לא את רצון מצביעיו. הוא ציין כי 73% מהציבור היהודי הבוגר תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת וכי יש עלייה עקבית משמעותית בתומכים בעמדה זו במהלך השנים. לדבריו, 70% ממצביעי הליכוד תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת וכן 82% ממצביעי כולנו, 92% ממצביעי ישראל ביתנו, 55% ממצביעי הבית היהודי ואפילו 7% ממצביעי יהדות התורה. "הציבור באופן עקבי וגובר מצפה לשינוי מדיניות בעניין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת", אמר.
היו"ר חנין אמר כי כבר כיום לפי החוק חייב שר התחבורה להבטיח רמה של שירות בהגעה למקומות ציבוריים, כמו בתי חולים, גם בשבת. הוא הזכיר כי בבג"ץ מתנהלת עתירה בעניין שח"כ תמר זנדברג היא בין מגישותיה וביקש את תגובת משרד התחבורה. מנהלת אגף תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד, נועה אבירם, אמרה: "אנחנו נשיב לבית המשפט ולא לוועדה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ זנדברג אמרה כי פתרונות כמו "שבוס", "נוע תנוע" ו"ימבוס" הם לא רק פעולות צדקה אלא מחאה ציבורית של ממש, המעידה על הצורך בתחבורה ציבורית בשבת. לדבריה, "הפער בין עמדות הציבור לעמדת המערכת הפוליטית הוא בולט וזועק. זו סוגיה תחבורתית בלבד ולא סוגיה של דת ומדינה. השבתת התחבורה הציבורית בשבת מונעת פיתוח תח"צ במשך כל ימות השבוע, מאחר והיא דוחקת אנשים לרכוש אוטו כדי לנסוע בשבת, והם משתמשים בו גם בשאר ימות השבוע". ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי היא לא נוסעת בשבת אבל רוצה שתהייה אפשרות לאנשים להשתמש בתחבורה ציבורית. לדבריה, השאלה היא קודם כל פוליטית. לדבריה, "אני גרה ביישוב שרובו חילוני, אבל המועצה לא תעז להפעיל תח"צ בשבת כי בקואליציה יש חובשי כיפות. השינוי צריך להיות קודם כל פוליטי".

ממלא מקום ראש עיריית ערד, מקסים עוקנין, אמר כי נכון יהיה להעביר את ההחלטה בעניין לכל רשות ורשות, כי אין דין ערד כדין בני ברק. הוא הוסיף כי הפעלת תח"צ בשבת תשנה מקצה לקצה את איכות החיים של התושבים. מיכל קטושבסקי, מיוזמי ימבוס בבאר שבע, סיפרה כי מספר הנוסעים רק הולך ועולה והוסיפה כי גם דתיים לא מתנגדים ליוזמה, ועוזרים להפיץ פליירים לשכניהם שאינם שומרי שבת. נדב כהן, מיוזמי שבוס בירושלים, סיפר גם הוא כי דתיים וחרדים לפעמים אפילו תורמים כסף ליוזמה. "הם לא רוצים להיראות מזוהים איתה, אבל כן תומכים בה", אמר. עומד שכטר, חבר מועצת העיר ראש העין ומיוזמי שבוס בעיר, אמר כי המטרה המרכזית של היוזמה היא לספק שירות לאנשים שכל חטאם הוא שהם משתייכים לשלושת העשירונים הנמוכים. לדבריו, המדינה היא שצריכה לעשות זאת ולייתר את היוזמות האזרחיות.

ח"כ ישראל אייכלר תהה מה היה קורה אם היה מארגן הסעות שיאספו נוסעים מתחנות האוטובוס אמצע השבוע, ומה הייתה עושה המשטרה לעמותה כזו. הוא טען כי מדובר בהפרת חוק ואמר: "אם משרד התחבורה מתעלם מהפרת החוק אני קורא לנהגים להתארגן ולהפעיל הסעות גם באמצע השבוע. יש פה עוול נוראי שבאמצע השבוע כופים על הציבור את מונופול התחבורה הציבורית שלא נותן שירות ראוי, ובשבת זה הפקר".

ח"כ זנדברג שאלה את ח"כ אייכלר מי קבע שמדובר בהפרת חוק והוא השיב: "זה חוק של הכנסת שלכם שאסר על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ואם זה חוקי אז שיהיה גם בראשון עד חמישי. מה שנשאר מצביון השבת הוא שאין תחבורה ציבורית, ואם רוצים לבטל גם את זה אז אפשר להכריז בזאת על הקמת מדינה חילונית דמוקרטית לכל אזרחיה, בלי שום מעמד לדת היהודית".

רועי שוורץ תיכון, נכדו של יו"ר הכנסת לשעבר מטעם הליכוד דן תיכון ומייסד "נוע תנוע" אמר לח"כ אייכלר: "אני מצביע לליכוד, למפלגת חירות ליברלית, ומצביעי ליכוד תומכים בזה, איך כתה יכול למנוע מ-70% מאזרחי המדינה שרוצים בכך תחבורה ציבורית בשבת? החרדים בחיפה מאושרים כמו החרדים בבני ברק ובירושלים והתחבורה הציבורית לא פוגעת ברגשותיהם. מי שצריך תחבורה ציבורית זה דווקא אנשים שאין להם והגבלת תח"צ בשבת אומרת שמי שעני שיישאר בבית ביום החופש היחיד שלו". ח"כ אייכלר אמר בתגובה: "קודם כל שתהייה תחבורה ציבורית כמו שצריך 5 ימים בשבוע, ואחר כך תדברו על השבת".

ח"כ חנין סיכם ואמר כי דרוש שינוי משמעותי בתחום וכי אנחנו במצב שאין לו הצדקה הגיונית. "אנחנו מעבירים את המסר שמי שיש לו כסף יכול לעשות את מה שמי שאין לו לא יכול, ואין לזה הצדקה. הפעלת תח"צ בשבת חיונית להתפתחות מערכת התחבורה הציבורית בישראל מסיבה חברתית ותחבורתית. הוא קרא למשרד התחבורה להוביל עבודת מטה מקצועית, שתהייה תשתית להחלטה הפוליטית שצריך לקבל בסוף. הוא אף קרא למשרד התחבורה לפרש בצורה פחות צרה את החוק שכבר כיום מאפשר להפעיל שירות נרחב יותר בשבת לבתי חולים למשל.

בנוסף לכך דנה היום ועדת המשנה במעקב אחר שילוב בין אמצעי התחבורה השונים ובהיערכות לפתיחת קו הרכבת עכו-כרמיאל. בישיבה הוצג סקר של ארגון 15 דקות והסדנה לידע ציבורי, ששם זרקור על המקומות שבהם נדרש טיפול יסודי בשילוביות. מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי אחרי קרוב לעשור של פרויקט שילובים עדיין יש תחנות רכבת ללא שירות תחבורה ציבורית או קווים שלא מתוזמנים נכון. עם זאת הוא הודה כי בשנתיים האחרונות חל שיפור. נציגת משרד התחבורה, נועה אבירם, אמרה כי יש עלייה מתמדת במספר הנוסעים המגיעים לרכבת בתחבורה ציבורית, והיום מדובר על כ-20%. באשר לשילוב הקו החדש אמרה אבירם כי בימים הקרובים יצא פרסום בעניין לכל הרשויות הרלוונטיות, בהן גם הרשויות הערביות.

היו"ר חנין אמר כי ראשי רשויות רבים מהאזור לא הגיעו לדיון כי הם לא מבינים שהרכבת יכולה לעשות מהפך בחיי התושבים שלהם, וצריך רמה גבוהה של שילוביות לצד הסברה כדי שהם ישתכנעו שהרכבת היא עבורם. ח"כ כהן פארן ציינה כי הקו לא מגיע ממש עד עכו ולכן אמרה כי לקרוא לקו עכו-כרמיאל זה אולי סלוגן טוב, אבל מכבסת מילים.

Back to top button