חדשות הארץמבזקים

תמלוגי זכויות יוצרים מאיימים על המשך קיום תחנות הרדיו החינוכי

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליו"ר המועצה בתאגיד השידור הציבורי, גיל עומר ולמנכ"ל הזמני בתאגיד, אלדד קובלנץ' בקריאה לקחת אחריות על תחנות הרדיו החינוכי, לדאוג לתשתית להפעלתן ולהסדיר את נושא תמלוגי זכויות היוצרים בתחנות הרדיו החינוכיות של תאגיד השידור, כפי שהוסדר על ידי רשות השידור, כדי להסיר את איום סגירתן של התחנות ולמנוע הפיכת העובדים בהן לפורעי חוק.

הרדיו החינוכי הוא מיזם שבמסגרתו מוקצים תדרים, לטובת פעילותן של תחנות רדיו קהילתיות, המופעלות על ידי מוסדות חינוכיים, כגון: אוניברסיטאות, מכללות, בתי ספר, מתנ"סים ועוד. כיום פועלות בישראל כ-30 תחנות רדיו חינוכיות, המתופעלות על ידי 80 מוסדות חינוך שונים.
לפני הקמת התאגיד, הרדיו החינוכי פעל בחסות רשות השידור. בתקופה ההיא, הרשות שילמה לאיגודי האמנים והיוצרים את כלל התמלוגים בגין השימושים שביצעו הגופים המשדרים במסגרת מיזם הרדיו החינוכי בביצועים מוגנים כנדרש לפי הדין. זאת, במסגרת הסכם גלובאלי שבין הרשות לבין האגודות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאחר הקמת התאגיד, החלו תחנות הרדיו החינוכי לקבל דרישת תשלום על פי החוק מאיגודי היוצרים והמבצעים כאשר התאגיד, בחר לעת עתה שלא לקחת את האחריות על תשלומים אלו, בניגוד לאופן בו נהגה רשות השידור.

הרדיו החינוכי בישראל מהווה מרכז חשוב למוסדות החינוך השונים בישראל ומהווה גורם מקדם לאוכלוסיות שונות בפריפריה ומהווה חוד החנית למטרות השידור הציבורי בישראל. ככל שהתאגיד לא יקח אחריות על תשלומים אלו, תחנות רבות של הרדיו החינוכי, מרביתן בפריפריה, לא יצליחו לעמוד בתשלומים ועלולות אף להימצא בשל כך בפני סגירה. זאת, בעוד שמדובר בתחנות רדיו ללא מטרת רווח שתכליתן חינוכית.

לפיכך קוראת התנועה לאיכות השלטון לראשי תאגיד השידור לפעול בהקדם להסדרת התשלום למול איגודי היוצרים והמבצעים ולא להותיר את החלל שנותר לאור החלפת הרשות בתאגיד ללא מענה באופן שבסופו של דבר הוא על גבם של אנשי חינוך ותלמידי בתי הספר והאוניברסיטאות השונות.

ראוי כי התאגיד יישא באחריות הכרוכה בהפעלת תחנות הרדיו החינוכי ויגיע בהקדם להסדר המתקבל על הדעת למול איגודי היוצרים והמבצעים וישלם את התעריף על פי התנאים שיקבעו בהסדר זה. לא יתכן שמפעילי אותן תחנות רדיו, הלוא הם אנשי חינוך ומורים, יישאו בנטל או שיחשבו לכאורה לפורעי חוק.

ראוי כי התנאים שיקבעו בהסדר יהיו סבירים ויתאמו לאופי הפעילות של הרדיו החינוכי, שהיא, כאמור, חינוכית וללא מטרות רווח. כך, נראה כי על התעריף אף לשקף את חשיבות הפעילות והתועלת הצומחת מתחנות רדיו אלו.

Back to top button