מבזקיםפוליטי / מדיני

"נועדנו לחיות יחד ועלינו למצוא את הדרך לקדם עניין זה שבנפשנו"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, קיימו היום (רביעי) מפגש עם ראשי הרשויות במגזר הערבי אשר עסק בשיתוף הפעולה בין משטרת ישראל וראשי הרשויות ובבחינת קידום הנושאים המשותפים העומדים על סדר היום בין החברה הערבית ומשטרת ישראל. במפגש שהתקיים בבית הנשיא, נשאו דברים נשיא המדינה, מפכ"ל המשטרה ויו"ר פורום ראשי הרשויות הערביות מאזן גנאים. לאחר דברי הפתיחה המשיכו ראשי הרשויות למפגש סגור עם המפכ״ל והנשיא יחד עם צמרת המשטרה ומפקדי המחוזות של משטרת ישראל.

צילום: דוברות המשטרה

בפתח דבריהם התייחסו הנשיא והמפכ״ל באכזבה לנוכחות הדלילה של ראשי הרשויות. הנשיא הדגיש: ״מפגש זה תוכנן לבקשת רבים מאזרחי מדינת ישראל כדי לדון באחריות המדינה לשלום כל אזרח ואזרח. ביקשנו להיפגש עם המערכות האחראיות לביטחון הציבור כדי לדבר ולהידבר על היכולות והצורך לשיתוף פעולה. אני מצטער מאוד על כך שרבים מראשי המועצות שביקשו להגיע, לא הגיעו בגלל לחצים שונים. חבל, כי נועדנו לחיות יחד ועלינו למצוא את הדרך לקדם עניין זה שבנפשנו.״

גם המפכ״ל פתח ואמר: ״אני אופטימי גם אם יש כאלה שבחרו להיבהל. אי אפשר לקיים חיים נורמליים ללא שיטור- כולנו צריכים שיטור. לכן אני אופטימי ואין לי ספק שנביא תוצאות.״

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות המשטרה

בהמשך דבריו אמר הנשיא: "אנחנו נפגשים בימים טעונים ומתוחים בין ערבים ויהודים בארץ הזאת. בימים כאלה, של מתח ומשבר, המנהיגות שלנו עומדת למבחן. כולנו עומדים למבחן. מבחינה זו, למפגש שנערך כאן היום יש חשיבות יתרה. ההגעה שלכם היום לכאן, היא ביטוי של מנהיגות והכרה בכך שאין לנו דרך אחרת מלבד לפעול יחד. אני מוכרח לומר שלאחר הפיגוע הרצחני בהר הבית בו אזרחים ישראלים רצחו שני שוטרים, ופגעו בכולנו, ערבים, דרוזים ויהודים כאחד – ציפיתי לקול גינוי ברור וחד מצד ראשי המנהיגות הערבית בישראל, למעט מנהיגים בודדים שהשמיעו גינוי נחרץ וברור, לצערי, התאכזבתי."

"בימים כאלה, שבהם כוחות קיצוניים מרימים ראש, אנחנו מקבלים תזכורת עד כמה קל להרוס, להבעיר את השטח. ברגעים כאלה אין לנו את הפריבילגיה להתבצר בתחושת הצדק של כל צד, עלינו להיות חכמים. לשלב ידיים. להדגים מהי מנהיגות," אמר הנשיא והמשיך: "יש צמא גדול וציפייה בציבור הערבי ובציבור היהודי למנהיגות, לאחריות. החיים המשותפים שלנו כאן, יהודים וערבים, הם לא שאלה, זוהי עובדה. בין שנרצה או לא, בין שנחיה בשלום או במלחמה, אנחנו נחיה כאן יחד. ההכרה בעובדה הבסיסית הזאת היא שצריכה להנחות את הפעולות שלנו ואת הבחירות שלנו, תמיד, יהודים וערבים כאחד, גם ודווקא ברגעים קשים. כך גם במהלך הרגעים הקשים בכפר קאסם, וגם באום אל חיראן, מצאתי נכונות כנה ואמיצה הן אצלכם, ראשי הרשויות, מנהיגי הציבור הערבי, והן אצל מפכ"ל המשטרה, לשיתוף פעולה עמוק ונרחב לטובת אזרחי ישראל הערבים. הנכונות הזאת, היא שמביאה אותנו היום לנושא שלשמו התכנסנו. המפגש שלנו מוקדש כולו למאמץ לשיפור בטחונו האישי של האזרח הערבי לשילוב ידיים במאבק באלימות המשתוללת ביישובים הערביים. יש עשיה רבה שכבר נעשית על ידי המשטרה, יש אוזן קשבת, יש שגיאות שמתוחקרות במטרה להשתפר. אנחנו נפגשים כדי לשמוע על העשייה החשובה, אבל בעיקר כדי לחשוב יחד כיצד אנחנו יכולים להתקדם צעד נוסף קדימה."

צילום: מארק ניימן / לע"מ

הנשיא הוסיף: "כל צד יצטרך לשאת באחריות שלו ולהושיט יד לצד השני." הנשיא ציין כי נדרשים צוותי עבודה משותפים להנהגה האזרחית הערבית ולמשטרה ברמה הארצית והמקומית, על מנת לטפל באלימות, והוסיף: "כובד המשימה מחייב גם שיתוף של משרדי ממשלה נוספים ובראשם משרד החינוך, על מנת להידרש לאתגר של יצירת פעילות פנאי לצעירים המוצאים את דרכם לפשע במקום למתנ"ס ולחוגים. כולי תקווה שהמפגש היום, שמניע לפעולה את צוות העבודה, יקדם אותנו בצעד נוסף, מעשי, קדימה."

מדברי מפכ״ל המשטרה, רנ״צ רוני אלשיך: ״אני מברך את נשיא המדינה, שהבית שלו תמיד פתוח ומשמש את כל צורכי החברה הישראלית ואת כל ראשי הרשויות שהגיעו למפגש החשוב.
אני אופטימי, גם אם יש פה כאלה שבחרו להיבהל ולא להגיע למפגש הזה. אני מאמין בבני אדם ובפרט שזה אינטרס כל כך ברור שלנו ושל כל החברה הערבית כולה. כל מי שירצה להיבחר מחדש כדאי שיעבור קדימה איתנו. ראש עיר חזק חייב מת״ח (מפקד תחנת משטרה) תותח, וכבני אדם כולנו צריכים שוטר. האזרח היהודי, האזרח הערבי וגם השוטרים עצמם. זה אינטרס של כולנו.
אין לי ספק שהתהליך שאנו מקדמים יוביל לתוצאות בשטח. כמו שאנחנו מסבירים תמיד לכולם, למשטרה יש שני כובעים. הכובע הראשון הוא כובע של אכיפה ולחימה בפשיעה. הכובע השני, אשר מהווה את עיקר תפקידה של המשטרה, הוא כובע המניעה והטיפול בנורמת הציות לחוק.


זה קשור לרווחה, לחינוך ולהרבה מאוד תחומים שהמשטרה שותפה להם בכל רחבי הארץ. אנחנו בגני הילדים, בבתי הספר, עם הנוער ובכל מקום שאפשר בסופו של דבר לצמצם את מעגל העבריינות ולחזק את נורמות הציות לחוק. לצורך כך צריך שותפות, ואני מאמין שבסופו של דבר כולם יהיו שותפים שלנו כי אנחנו באים בידיים נקיות שרוצות לטפל ולשפר את חייו ואת בטחונו של האזרח הערבי.

חלק ניכר מאירועי האלימות מופנים כלפי החברה הערבית. לכן מי לא רוצה לטפל בזה? בוודאי ובוודאי האזרח הערבי רוצה לטפל בזה. אנחנו רואים שהצעירים מצביעים ברגליים ורוצים חיים נורמליים.
סיפרתי בוועדת הפנים בכנסת על צעירה דתיה מוסלמית שבאה לכיתת הכשרה של המשטרה, ביקשה להצטלם איתי כדי לעלות את התמונה לפייסבוק ולהעביר מסר לצעירים הערבים שכך צריך להיות. זה חלק מתחושת הביטחון ששוטרים בני המקום מסתובבים על מדים בישובים ומעבירים מסר שצריך משטרה ושהמשטרה באה להגן על האזרח.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

בסופו של דבר אנחנו צריכים לפתוח את הדלת לכולם ולהרגיש שהמשטרה היא של כולם. של כל החברה כולה על כל רבדיה וגווניה. כל אזרח בישראל צריך להרגיש שהמשטרה שם בשבילו. זה אתגר גדול אבל אני אופטימי. לכן באופטימיות זו, נבנה יחד את הצוות המשותף שיעסוק בחיזוק נורמות הציות לחוק, בפרויקטים משותפים שאפשר לעשות עם הרשויות ואין לי ספק שיחד עם ראשי הרשויות שהגיעו לכאן ועוד יגיעו בהמשך הדרך נעשה ונצליח״.

יו"ר פורום ראשי הרשויות הערביות מאזן גנאים פתח את דבריו בתודה לנשיא ואמר: "אני רוצה להודות לך על כל העשייה שלך . אתה מוכיח שהבית הזה הוא של כולנו יהודים וערבים.״
גנאים הודה גם למפכ״ל על קידום המפגש והעשייה המשותפת ובדבריו אמר: ״החברה הערבית לא נולדה חברה אלימה, הנסיבות הביאו אותנו לזה. משטרת ישראל הוכיחה שהיא יכולה לדוג את כל משפחות הפשע ואני רוצה לומר שכל משפחות הפשע שהיו בישובים יהודים, נהרו לישובים ערבים.״ עוד הוסיף גנאים ואמר: ״משנת 2000 נרצחו 1,200 תושבים ערבים בנשק בלתי חוקי,״ והדגיש: ״חבריי ראשי הרשויות – יש אחריות שמוטלת על כולם, אבל ללא ספק יש הרבה חסמים ואתם יכולים לעזור לנו להתגבר על חסמים בדרך שעוברת בתעסוקה וכלכלה.״

צילום: מארק ניימן / לע"מ
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח