מבזקיםפוליטי / מדיני

"גרירת הרגליים של המשטרה מעלה שאלות קשות"

חה"כ יעל כהן פארן מסיעת "המחנה הציוני" ותושבי העיר נהרייה, עתרו הבוקר (שני) לבג"ץ עתירה באמצעות עו"ד עמרי כבירי ועו"ד עידן שחם, ממשרד כבירי-נבו-קידר-בלום בדרישה לסיים את החקירה בפרשת הטיית הבחירות 2013 על ידי ראש העיר המכהן מר ג'קי סבג.

חה"כ יעל כהן פארן | צילום: אתר הכנסת

כזכור, הבחירות לראשות עיריית נהרייה הסתיימו בניצחון דחוק של סבג, בפער של 400 קולות בלבד בסיבוב השני. במהלך שנת 2014 קיבלה משטרת ישראל תלונות הכוללות חומר ראיות, בהם מסמכים הקלטות וצילומים, המתעדים סדרה של אירועים מיום הבחירות בעיריית נהריה. מאירועים אלה עולים לכאורה חשדות לשוחד בחירות, הונאת בחירות וגם שימוש בהיקף רב בעובדי עירייה במהלך הליך הבחירות, בניגוד להוראות החוק. בין היתר נטען כי ראש העיר חילק במהלך הקמפיין תלושי מזון שקיבלה העירייה ממשרד הרווחה על מנת לקדם את בחירתו, כי מטה ראש העיר ארגן שינוע של תושבי מרכז קליטה לאתיופים ע"י מדריכים שהינם גם עובדי עירייה, תוך הפעלת לחץ פסול ובמקרים מסוימים גם כח פיזי על מנת שיצביעו לראש העיר. כן דווח על פעילות עובדי עירייה רבים, גם במטה הבחירות של ראש העיר, במקביל לתפקידם בעירייה, בניגוד לחוק ועל הנחייה מטעם ראש העיר, לפקחי העירייה להימנע ממתן דו"חות חניה בסמוך לבחירות. כן תועדו עובדי עירייה מסיעים קשישים באמבולנסים של מד"א לקלפיות, תוך שימוש ברשימות הקשישים שבמחלקת הרווחה, בניגוד לדין ועוד.

העתירה שהוגשה הבוקר חושפת מחדלים קשים מצד גורמי האכיפה במשטרה ובפרקליטות בפרשה. על פי כתב העתירה, כבר בשנת 2014, בעקבות הראיות שהוגשו, פתחה המשטרה בחקירה, אך בחלוף שנה וחצי, בחודש אוגוסט 2015 נסגר התיק בטענת "התיישנות" – טענה תמוהה במיוחד בהתחשב בכך שמדובר בעבירות חמורות שמתיישנות רק כעבור 5-10 שנים. לאחר שהוגש ערר לפרקליטות על ההחלטה לסגור את תיק החקירה, הבינו בפרקליטות כי לא הייתה כל סיבה לסגור את תיק החקירה, וכך הוחלט לפתוח את התיק מחדש. בחודש מאי 2016 אף העבירה הפרקליטות את התיק לביצוע השלמת חקירה במשטרת ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ואולם, על פי העתירה שהוגשה הבוקר לבג"צ, למרות הנחיות ברורות של היועץ המשפטי לממשלה לסיים במהרה את הטיפול בתיקים מסוג זה, מאז ועד היום לא קרה דבר. על אף שחלפו כמעט 4 שנים מיום הגשת התלונה, המשטרה והפרקליטות עדיין משהות את הטיפול בתיק וממשיכות לטעון כי החקירה עודנה מתנהלת: "השנים עוברות, החקירות נמשכות, אך טרם מוצה הדין עם אף אחד מהגורמים הרלוונטיים. בנסיבות אלה, כאשר הבחירות הבאות כבר בפתח, לא ניתן להשתחרר מהחשש הכבד לפגיעה בטוהר הליך קבלת ההחלטות במשטרה ובפרקליטות בעניינו של ראש העיר" מציין עו"ד כבירי. על פי העתירה, בחודש אפריל האחרון פנתה ח"כ כהן פארן בנושא לשרת המשפטים, לשר לביטחון פנים, ליועמ"ש ולפרקליט המדינה – פנייה שלא זכתה למענה, ולא הביאה את הפרקליטות ואת המשטרה לקדם את השלמת החקירה.

בעתירה מציין עו"ד כבירי כי המעשים המתוארים בתלונה שהוגשה מהווים עבירות לכאורה, המחייבות ביצוע חקירה, לצורך שמירה על אמון הציבור במערכת כולה: "ניתן היה לצפות כי המשטרה והפרקליטות יעשו כל שביכולתן בכדי לקדם את החקירה בתיק ולהסיק מסקנות בדבר הגשת כתב אישום, אולם לא כך קרה". חה"כ יעל כהן פארן ציינה ש:"גרירת הרגליים של המשטרה בעניין של מר סבג מעלה שאלות קשות. ישנן ראיות ממשיות לפגיעה בטוהר הבחירות בנהריה אך עדיין לא הוגש כתב אישום. אי שמירה על שלטון החוק מביאה לערעור והרס הדמוקרטיה וכן לאובדן אמון הציבור ברשויות החוק במדינה. העתירה המשותפת לבג"צ מביאה גב למאבק הצודק של התושבים אשר חשים שאין מענה מרשויות החוק".

Back to top button