בידורמבזקיםסרטונים

"המסע הזה היה שונה מכל המסעות שבאו לפניו"

מחר (שלישי, תשעה באב) ישודר בערוץ 10 סרטה הדוקומנטרי החדש של הילה טימור אשור המתעד את מסעם של 25 אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית אל מחנות ההשמדה, במסגרת משלחת משרד העבודה והרווחה לפולין.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הוצא צו חשאי המסמיך רופאים להמית "מיתת חסד, חולים שאינם ניתנים לריפוי: חולים כרוניים ומוגבלים בשכלם". הם היו הראשונים להירצח. 70 שנים אחרי, משרד העבודה והרווחה החל לשגר משלחות של ישראלים (יהודים וערבים) עם מוגבלות שכלית התפתחותית למחנות ההשמדה בפולין.

בשאלות פשוטות ותמימות, חברי המשלחת מטילים ספקות ומאתגרים תפיסות מקובלות על הנצחה וזיכרון, ומציעים דרכים מקוריות להתמודד עם הכאב: סימונה שדיבורה מלווה בגמגום כבד מתעקשת על זכותה לבטא את הכאב בריקוד שחיברה ומתמודדת עם ביקורת על מידת התאמתו לטקס שואה, מאשה שמצלמת סרט מסע וחולמת לזכות באוסקר ומרסלו שמציע כי אולי דווקא כדאי להתחיל לשכוח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום מסך מתוך הסרט

מדי שנה מגישים כ-100 מועמדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ממסגרות שונות שבפיקוח משרד העבודה והרווחה ברחבי הארץ בקשה לצאת למחנות ההשמדה בפולין. לאחר בחינת מצב בריאותי, מסוגלות פיזית ואיתנות מנטלית להתמודד עם חוויות המסע, ובחינת הפגנת ידע היסטורי בנושא שואה וכן קשר משפחתי לניצולים, נבחרים כ-25 משתתפים במגוון גילאים היוצאים במשלחת בליווי רופא ועו"ס, ובעיצומו של המסע עורכים טקס זיכרון בהשתתפותם ובהפקתם. משרד העבודה והרווחה בראשות השר חיים כץ פועל על מנת לשלב אנשים עם מוגבלויות בקרב החברה הישראלית בכל תחומי החיים ובכלל זה בתחום זיכרון השואה והגבורה.

יוצרת הסרט הילה טימור אשור: ""מאז שאני זוכרת את עצמי מלווה השואה אותי ואת יצירתי. משנת 2009 אני נוסעת לפולין כמעט מדי שנה ומצלמת. המסע הזה היה שונה מכל המסעות שבאו לפניו והוא העניק לי התבוננות חדשה ורעננה על זיכרון והנצחה".

טריילר:


לצפייה בסרט המלא :

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח